banner
ננה חן // צילום: מיכל מסינג
ננה חן // צילום: מיכל מסינג

סיפור הצלחה: משליחת ציבור לבולדוזרית של ההתחדשות העירונית

יש לה את הנחישות, השליחות הציבורית, החן האישי ובעיקר הכישרון והיכולות לדחוף קדימה כל מה שרק תחלמו עליו – כך הפכה חברת המועצה לשעבר והפעילה החברתית, ננה חן, למנכ"לית חברת ראדקו התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי והמשנה למנכ"ל הקבוצה, שמקדמת אלפי יח"ד בישראל

ננה חן // צילום: מיכל מסינג

ננה חן (55) אם לשלושה, סבתא לשניים, בעלת תואר ראשון במדעי המדינה, פעילה חברתית, יו"ר עמותת אחת אחת וחברת הנהלת שדולת הנשים בישראל. חן מכהנת כמנכ"לית חברת "ראדקו" התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי וכמשנה למנכ"ל הקבוצה המקדמת תוכניות לאלפי יח"ד באזורי ביקוש ובפריפריה. ננה יכולה להרשות לעצמה להביט בסיפוק על הדרך שעשתה לפסגת עולם הנדל"ן בישראל.  

הסיפור של חן לא התחיל בזירת הנדל"ן – הוא התחיל דווקא בזירת העשייה הציבורית הסיזיפית. מאז ומתמיד היא לא ויתרה על אף הזדמנות להשפיע על עיצוב פני החברה. את דרכה התחילה חן בפעילות ציבורית חברתית, נבחרה ליו"ר ועד ההורים העירוני ומשם, ועד לפני שנה וחצי, כיהנה כחברת מועצת העיר אור יהודה בהתנדבות במשך 15 שנים. "החלטתי להתמודד למועצת העיר כדי להיות חלק ממקבלי ההחלטות בעיקר מתוך רצון להשפיע על תחום החינוך בעיר במטרה לעצב את פני דור העתיד, וזו היתה הדרך שלי להוביל שינוי", היא אומרת במבט לאחור. 

כך קרה, שבעוד היא אפילו לא חשבה לפתוח דלת לעולם הנדל"ן –  הוא כבר דפק על דלתה, כאשר לפני 12 שנים התמודדה חן בבחירות לראשות העיר, והחליטה לערוך עבודת מחקר מעמיקה על הדרך לקידום ופיתוח אור יהודה. "למדתי את צרכי התושבים ואת הקשיים איתם הם נאלצים להתמודד, חוויתי את הניכור בין שכונות העיר השונות והבנתי כי הדרך היחידה להוביל את אור יהודה להצלחה היא השקעה בשני תחומים עיקריים המשלימים זה את זה: חינוך איכותי והתחדשות עירונית. אומרת חן, "השקעתי בזה חודשים רבים וכך למדתי את עולם ההתחדשות העירונית, אשר היה בחיתוליו. אף אחד לא קידם פרויקטים של התחדשות עירונית. הבנתי שזה מה שיכול לחבר את השכונות החדשות עם האוכלוסיות הוותיקות של העיר, שחיות בסביבה לא נעימה, בבניינים הנוטים ליפול, כשבצד השני של הרחוב בנייני היוקרה של נווה סביון. כדי לחבר בין האוכלוסיות וליצור הומוגניות היה נכון להשקיע בחידוש העיר, הריסה ובנייה מחדש ומצד שני לחזק את מערכת החינוך, כדי שזוגות צעירים יראו באור יהודה את ביתם". 

באותה שנה, 2008, היא אומנם הפסידה בבחירות אך הידע הרב שצברה בתחום ההתחדשות העירונית פתח לה דלת חדשה .יצחק רפאלי, הבעלים של קבוצת רפאלי זיהה את הפוטנציאל הציע לה לעבור לעולם העסקים, חן הופתעה אבל בסופו של דבר השיבה בחיוב וצללה לתוך עולם הנדל"ן. היא החלה את דרכה החדשה כמנהלת פיתוח עסקי באחת החברות של הקבוצה והתמקדה בפרויקט הדגל של הקבוצה באשקלון – "קריית רפאלי", הכולל 3,700 יח"ד שמתוכן מאוכלסות כיום כ- 2700 יח"ד. "מהר מאוד הבנתי שהעולם הזה מתאים לי. למדתי ולקחתי קורסים בתחום אך הפרקטיקה עצמה היתה  בית הספר הכי טוב עבורי", היא אומרת. כמו כל דבר שהיא נגעה בו, גם שם חן הצטיינה ולאט לאט טיפסה במעלה החברה ומונתה לתפקיד המשנה למנכ"ל הקבוצה הבינלאומית. לפני כשנה וחצי היא לקחה על עצמה את ניהול תחום ההתחדשות העירונית בחברה שכולל מגוון פרויקטים במסגרת תמ"א 38 ופינוי בינוי בתל אביב, רמת גן, באר שבע, הוד השרון רעננה, בת ים  ועוד.

ננה חן // צילום: מיכל מסינג
ננה חן // צילום: מיכל מסינג

האם את מאמינה בתמ"א 38?
"כן אני מאמינה בה, זו אחת הדרכים להריסת מבני מגורים ישנים ורעועים, אשר חלקם אף מסוכן למגורים והקמת מבני מגורים חדשים ומודרניים במקומם, אשר נותנים מענה איכותי ובטוח לדיירים כחלק מתכנית התחדשות עירונית כוללת". 

מה לדעתך עתידה של תמ"א 38 לאחר שהוכרז שהיא תגיע לסיומה בעוד כשנתיים וחצי ?
"אין ספק כי קידום  פרוייקטי פינוי בינוי גדולים עדיפים על תמ"א 38, בשל העובדה כי התכנון האורבני במתחמים  גדולים מוליד תכנון איכותי יותר עם התייחסות לדרכי גישה, חניות, מוסדות ציבור ועוד. יחד עם זאת   לא הייתי מספידה כל כך מהר את תמ"א 38, המדינה חייבת להמשיך ולתת מענה לבניינים בודדים שבהם לא ניתן לבצע פרוייקט פינוי בינוי והיא תאלץ למצוא פתרון בדרכים חלופיות. לעניות דעתי הסיבה להכרזה זו נובעת מהעובדה כי הרשויות המקומיות אינן יכולות להתמודד עם העלויות הנוספות הכרוכות בפרויקטים מסוג זה מכיוון שאינן רשאיות לגבות היטל השבחה התואם את עלויות השירותים אותם הן נדרשות לספק לאוכלוסייה החדשה לאורך זמן ולכן צריך למצוא את האיזון הנכון בין הצורך של הרשויות בהיטלי השבחה לבין ההתכנות הכלכלית של היזמים". 

במה מתמקדת כיום פעילות "ראדקו התחדשות עירונית"?
"אנחנו מקדמים פרוייקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי, הן באזורי הביקוש והן בפריפריה. היתרון הבולט של חברת ראדקו היא היותה חברה משפחתית בה הבעלים מעורבים בפעילות השוטפת ומנגנון קבלת ההחלטות הוא יעיל ומהיר כמו כן מבחינה לוגיסטית נערכה החברה באופן מיטבי לאתגרים הכרוכים בייזום פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית מתוך הבנה כי הדיירים הם הגורם המשמעותי ביותר בתהליך ולמעשה כל הפעילות מתנהלת סביב צרכי ורווחת הדיירים בשילוב עם צרכי הרשות העירוניות. לצורך כך גייסה החברה את מיטב בעלי המקצוע בענף והקימה מחלקות ניהול ייעודיות בכדי לתת מענה הולם.

"אנו מקדמים פרוייקטי בוטיק ברובעי תל אביב השונים , ברעננה , הוד השרון , רמת גן ועוד לצד קידום פרוייקטי ענק שכוללים מאות יח"ד באופן שבו כל פרויקט זוכה למירב ומיטב תשומת הלב. לזה מתווספת התפיסה החברתית שלי, שמגיעה מניסיוני כחברת מועצה, הרואה את החשיבות והצורך בהתחדשות עירונית ככלי שמחולל שינוי ופיתוח אורבני ומשפר את איכות החיים של התושבים, ולא רק באזורי ביקוש".

ומה יעשו אותם דיירים שרוצים לקדם פרויקט נקודתי?
"לא ניתן להתעלם מכך שישנם בניינים בודדים שלא ניתן לשלבם במתחם פינוי בינוי אשר זקוקים לפתרון נקודתי , המדינה והרשויות ייאלצו לחשוב על מנגנון בו ייקבע קריטריון לקידום פרויקט בודד  המדינה וגם הרשויות צריכות להסתכל על התחדשות עירונית כמכלול תכנוני רחב עם מגוון פתרונות לא יוכלו להתעלם מזה שאי אפשר ללכת רק לפינוי בינוי. יש בניינים שבהם לא ניתן לקדם תהליך של פינוי בינוי מסיבות אובייקטיביות ולכן יש לאפשר להם לקדם את הפרוייקט בעזרת התמ"א 38". 

ננה חן // צילום: אורן גולן
ננה חן // צילום: אורן גולן

כיצד משפיעים עליכם שינוי המדיניות התכופים בתחום ההתחדשות העירונית?
"חוסר הוודאות בעקבות שינוי מדיניות פוגע מאוד ביזמים ובדיירים חשוב מאד שהרגולציה תיתן את דעתה מהר ככל האפשר לכך ותיצור הנחיות ומדיניות ברורה בכל הקשור בהתחדשות עירונית לסוגיה 

אתם פועלים גם בעולם הנדל"ן מעבר לים?
בימים אלו מקדמת החברה פרויקט מלונאי ענק בווייטנאם, המשתרע לעל  שטח של 160 דונם על שפת הים ,שנרכש ע"י החברה ויכיל כ- 750 וילות וחדרי נופש בעיצוב ייחודי וברמת גימור ושירות של 5 כוכבים , לטובת ניהול המתחם נבחרה חברת  ACCOR הבינלאומית, תחת המותג Sofitel .הפרויקט נמצא בשלב בנייה של חלקו הראשון, הכולל כ-280 יח"ד על חוף הים. "מבחינתי זו סגירת מעגל כי בזמנו יצאתי עם נשיא המדינה, שמעון פרס ז"ל ואנשי עסקים לביקור עסקי בווייטנאם, שמטרתו היתה לפתוח דלת ליצירת יחסים כלכליים בינלאומיים". 

האם לדעתך יש הבדל בין להיות מנכ"ל חברה לבין מנכ"לית?
"אני חושבת שהיום העולם בוחן מנהלים לא על פי גובה, משקל ומגדר אלא על פי תוצאות ומקצועיות. יחד עם זאת, אני משוכנעת שאנו מביאות ערך מוסף ואין לי ספק שאם העולם היה מנוהל על ידי נשים היינו חיים בעולם יותר מאוזן ושוויוני". 

יחד עם קריירה ענפה, חן מעולם לא ויתרה על הפעילות למען החברה. היא מכהנת כיו"ר עמותת אחת אחת הפועלת לקידום נשים בבקעת אונו, וכחברת הנהלת שדולת הנשים בישראל, לאחרונה הקימה צוות היגוי לנשות נדל"ן. לנשים בתחילת דרכן, היא אומרת: "תישירו מבט, תסתכלו קדימה, אל תבקרו את עצמכן ותאמינו במה שאתן ראויות לו. ביקורת לוקחת אותנו אחורה או עוצרת אותנו במקום ,ולכן תשתמשו בביקורת כמנוף להתייעלות ולא כמחסום  במשך אלפי שנים חינכו אותנו לביקורת עצמית, ואנחנו צריכות כל פעם מחדש לספר לעצמנו שאנחנו לא צריכות לדעת הכל כדאי להצליח – אנחנו צריכות לדעת מספיק ולא לפחד להצליח".

עוד נשים מובילות בענף הנדל"ן:

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות