banner
דליה עסיס // צילום: אורן גולן
דליה עסיס // צילום: אורן גולן

הניצוץ שלה: כך הפכה דליה עסיס לשמאית מובילה בישראל ולדמות מעוררת השראה

כתחביב ילדות היא נהגה לעקוב אחר מודעות הנדל"ן בעיתונים אבל רק בגיל 30 עשתה את התפנית והחלה ללמוד את המקצוע. בגיל 40 פתחה שמאית דליה עסיס את משרד שמאות המקרקעין שבבעלותה, והפכה לסיפור הצלחה מטאורי. בין לבין היא פועלת בהתנדבות לקידום נשים נוספות. "הניצוץ שהיה קיים בי כילדה פרץ", היא אומרת בראיון אישי לרגל יום האישה

דליה עסיס // צילום: אורן גולן

עוד בהיותה ילדה היא פיתחה תחביב לא שגרתי – לקרוא את מודעות הנדל"ן בעיתונים ולעקוב אחר מגמות המחירים. היום, כשהיא אחת מהשמאיות המובילות והמשפיעות בישראל, נזכרת השמאית דליה עסיס, באהבתה הראשונה שהפכה לימים למקצוע ודרך חיים: "הייתי מעיינת בלוחות המודעות של העיתונים ובודקת את מחירי ההיצע של הדירות. הייתי עוקבת גם אחרי דירות לראות מתי פורסמו והאם הורידו את המחיר עם הזמן או העלו", היא מספרת. 

בראיון אישי לרגל יום האישה עם דליה עסיס – בעלת "דליה עסיס משרד שמאי מקרקעין", נדמה לעיתים כי הדרך שבה צעדה במשך שנותיה הבוגרות, היתה ההפך הגמור מההבטחה שהתגלתה באותה ילדה קטנה. היא נישאה בגיל צעיר, היתה לאם לשני ילדים בהיותה בת 23 בלבד והחלה את קריירת השמאות כמעט עשרים שנה לאחר מכן, אלא שעסיס נולדה להגיע לפסגה וההצלחה זרמה לה בדם, גם בימים שעוד לא חשבה עליה – מסתבר שכל הדרכים הובילו לעולם הנדל"ן והניצוץ לא כבה בעיניה של אותה ילדה. 

בדרך לשם, בגיל 24 בלבד, פתחה עסיס תיק עוסק מורשה, והקימה עסק עצמאי קטן לשירותי הדפסת מסמכים. בגיל 30 היא התגרשה, והחליטה להירשם ללימודים אקדמאיים. היום, במבט לאחור, היא מבינה שהקריירה העצמאית בנדל"ן תמיד חיכתה לה: "למעשה, מאז שפתחתי תיק עוסק מורשה ועד היום אני עצמאית, למעט שנתיים של התמחות במקצוע השמאות בהם הייתי שכירה במשרד שמאים", היא אומרת. 

באותם ימים עסיס נחתה בעיר הגדולה תל אביב, לטובת לימודי תואר ראשון במדעי ההתנהגות ובמקביל המשיכה לנהל את העסק שבבעלותה, שם נחשפה למקצועות רבים בשוק, לרבות מקצוע שמאות מקרקעין. "זה היה הרגע שהניצוץ שהיה קיים בי כילדה פרץ שוב והמשיכה לתחום הנדל"ן התעוררה שוב", היא נזכרת. 

מכאן הדרך כבר היתה ברורה. עסיס  החליטה ללמוד את המקצוע ולהתחיל לעסוק בו. היא בחרה להמשיך ללימודי תואר שני בתכנון ערים בטכניון במקביל ללימודי השמאות, ולשלב את שתי אהבותיה, לנדל"ן ותכנון אורבני. "זו הייתה תקופה מאתגרת, כאשר במקביל ללימודים שדורשים השקעה הן של ממון והן של זמן, אני מפרנסת אותי ואת שני ילדיי לבד, כשאין בבעלותי דירה", היא אומרת על תקופת פריצת הדרך בחייה. עסיס סיימה בהצלחה את התואר השני בטכניון והוסמכה לשמאות מקרקעין בשנת 2003, לאחר 15 שנה חזרה לטכניון ללמד את המקצוע וכעת מלמדת גם באוניברסיטת בר אילן. "אחרי התקופה הקשה הזו בלשון המעטה, מכל הבחינות, ידעתי ואני יודעת היום שכל דבר ניתן להשגה אם אנחנו מגדירים אותו במטרות וביעדים שלנו", היא אומרת. 

דליה עסיס // צילום: אורן גולן
דליה עסיס // צילום: אורן גולן

משם פרצה עסיס כמו מטאור שרק חיכה לזמן המתאים לו. היא הקימה משרד שמאות כשנה לאחר קבלת הרישיון, עם ניסיון מניהול העסק הקודם, מה שהפך את ההחלטה לפתוח עסק לקלה יחסית לשאר ההחלטות שקיבלה בחיים – ואז הגיע רגע האמת. "המשימה הייתה להשיג לקוחות וזו כידוע משימה מאתגרת בכלל ובמקצוע השמאות בפרט", היא אומרת, ומספרת איך התחילה לצמוח והפכה לאוטוריטה בתחומה: "אני אוהבת את העשייה הציבורית ובמקביל, מיד עם הכנסי לתחום גם מילאתי תפקידים ציבוריים בלשכת השמאים". עסיס, אגב, מתנדבת עד היום, היא פעילה בעמותות נשים ולמטרות קידום מעמד האישה. "התגמול האישי הוא עצום כשאת רואה שהצלחת להשפיע ולהזיז מנקודה אחת לנקודה שנייה גם אם מדובר בתזוזה קטנה", היא אומרת. 

איך הצלחת לפרוץ לעולם השמאות?
"כשהתחלתי לעסוק בשמאות ונחשפתי לצורת שוק העבודה של המקצוע הבנתי שמדובר בקליקה סגורה שמאוד קשה לפרוץ אותה. זאת מעבר לעובדה שעולם הנדל"ן הוא עולם גברי בבסיסו. יש בארץ בסה"כ קצת יותר מ-2000 שמאי מקרקעין כשבפועל פעילים הרבה פחות. יכולתי לעלות על המגרש, ללמוד את כללי המשחק, ו"לשחק אותם כפי שצריך". אבל אני בחרתי בדרך אחרת, לא רציתי לשחק לפי הכללים כי הם נוגדים את הערכים עליהם גדלתי ורציתי לשנות אותם. כשאני מסתכלת אחורה אני מבינה שלקחתי על עצמי משימה לא פשוטה, העובדה שאני אישה לא תרמה כלל. גם כך הנשים צריכות לפרוץ חסמים וקירות, ואני הוספתי עוד אתגרים על כך". 

כשעסיס אומרת "אתגרים", היא מתכוונת, למשל, למאבק שניהלה ברשימות השמאים של הבנקים. אתגרים אף פעם לא הרתיעו אותה, והיא רשמה ניצחונות גם כאן. לשאלה מה מניע אותה במאבק, היא עונה: "המשכתי במאבק על אף ולמרות הביקורות הקשות שקיבלתי מחבריי השמאים. המאבק שלי טרם הגיע אל סופו אבל רשמתי הצלחה משמעותית, מדובר בהישג אדיר שמיטיב עם האזרחים. בעקבות המאבק שלי בנק ישראל הוציא נוהל בנקאי חדש אשר מאפשר למי שנעזר בשירותי שמאי מקרקעין עבור בנק אחד יכול להשתמש באותה שמאות עבור בנק אחר. זה לא היה אפשרי לפני כן. בכך למעשה האזרחים יכולים לבצע התמחרות בין הבנקים על גובה הריבית. מדובר בהשפעה חסרת תקדים על עלות המשכנתא על כל בית ובית בישראל וכל זה נוצר כתוצאה מהפעילות שלי. על כך גאוותי. כל זה לא היה קורה לולא האמונה שלי בצדקת הדרך. כפי שאמרתי המטרה הסופית היא ביטול רשימות הבנקים במתכונתם הנוכחית וגם לשם אני אגיע כי אני רוצה וכשיש רצון אף אחד לא יוכל לעצור אותי".

בין היתר, עסיס היא אחת המומחיות המובילות בתחום ההתחדשות העירונית. על החסמים והאתגרים בזירה הזו, היא אומרת: "התחדשות עירונית בארץ החלה לתפוס תאוצה רק בעשור האחרון. תמ"א 38 היא התכנית אשר שינתה את קו המחשבה שהיה עד לסוף שנות ה-2000. התחדשות עירונית שאנחנו מכירים הייתה בעיקר שיפוץ מבנים ישנים מה שהכרנו כ"שיקום שכונות". תמ"א 38 הכניסה להילוך גבוה פרויקטים של שיקום מבנים ישנים תוך הוספה של יחידות דיור חדשות. מדובר בלא פחות ממהפכה שעוד רבות ידובר וילמד עליה. עם זאת מדובר במשהו חדש שנלמד תוך כדי תנועה ונתקל בלא מעט מהמורות וחסמים בדרך". 

דליה עסיס // צילום: אורן גולן
דליה עסיס // צילום: אורן גולן

תמ"א 38 נכשלה?
"התמ"א קבעה סל תוספות לדירות קיימות וזה יצר ציפיות גבוהות בקרב דיירים אשר דורשים לקבל את כל התמורות גם כאשר זה אינו אפשרי. לשוק נכנסו יזמים שהבטיחו הרים וגבעות וכשבאו ליישם את ההבטחות נתקלו במדיניות של הוועדות המקומיות שלא תאמה את הציפיות. הציפיות האלו זלגו גם לפרויקטים של פינוי בינוי דהיינו הריסה ובנייה של מתחמים גדולים שלא כמו תמ"א 38 שמדובר בבניין בודד.

על מנת לשחרר את הפלונטרים האלה צריך להביא למודעות את הדיירים שהם חייבים אנשי מקצוע שילוו אותם ובעיקר שמאיות/ים. מה שקורה היום זה שהדיירים מתייעצים עם שמאים רק כאשר הם נתקלים בבעיה מול היזם ומגיעים לבעיות משפטיות מולו וחבל. כל בניין וכל פרויקט של התחדשות צריך להיות מלווה על ידי שמאי שייצג את הדיירים, זאת בנוסף לשמאי שמלווה את היזם. לשמאי תפקיד חשוב בבדיקה של הפרויקט, בחינה של התמורות של הדיירים, הגנה על הזכויות של הדיירים ותיאום ציפיות של הדיירים מול היזם". 

מה הם החסמים העיקריים שעומדים בדרכה של ההתחדשות העירונית?
"המדיניות של הוועדות המקומיות שמשתנה חדשות לבקרים. זה מייצר אי ודאות הן ליזמים הן לדיירים. כתוצאה מכך פרויקטים שכבר תוכננו נתקעים ולא יוצאים לדרך. צריך לעגן משפטית את כל נושא המדיניות של הוועדות בפרויקטים כאלה. לא ייתכן שיזמים יוציאו כספים על תכנון ולבסוף ימצאו עצמם עם פרויקט לא כלכלי. כמו כן, דיירים שחשבו שיקבלו תמורות מסוימות מקבלים הרבה פחות בגלל מדיניות הוועדה שהשתנתה בינתיים". 

עסיס, מי שנכנסה למקצוע בגיל 40 והיום מוכרת כאחת הנשים הבכירות בענף הנדל"ן, היא ללא ספק סיפור הצלחה מעורר השראה. אם תשאלו אותה, היא תגיד בצניעות שהיא אכן הספיקה בזמן קצר יחסית לעשות הרבה אבל האמת היא, שעסיס הצליחה לעשות את הבלתי אפשרי. על אף היותה שמאית מקרקעין, המצופה להעריך נכסים נדל"ניים, לשקף את שווי הנכסים ולא לקבוע אותם – היא הפכה בהרבה מאוד תחומים לצומת דרכים ואוטוריטה  עבור בכירי עולם הנדל"ן, שמבקשים להתייעץ איתה. היום עסיס היא אחת הנשים המשפיעות בענף ומי ששותפה לתהליכי קבלת החלטות משמעותיות. "יש בזה סיפוק עצום כאשר הלקוחות נותנים בי אמון ורואים בי ברת סמכא", אומרת עסיס, אשר ההתחדשות העירונית זורמת בעורקיה, "אני מייעצת למינהלות עירוניות וכן מייצגת דיירים. יש סיפוק עצום להיות בצד שמייצג את הדיירים כי מדובר בסה"כ בבעלי דירות שהם אינם בעלי מקצוע. דיירים שמכניסים לתמונה שמאים מהיום הראשון נהנים למעשה מאיש מקצוע שמלווה אותם לכל אורך הדרך, וזה מונע עיכובים וסכסוכים מיותרים עם היזם". 

מה היית אומרת לנשים שנמצאות היום בתחילת דרכן?
"יש הרבה נשים שחולמות על עסק עצמאי, אבל לצד זה יש חששות להגשים את החלום ולא מעט מוותרות כי הן באי ודאות וחוששות לא להצליח. אז קודם כל צריך להעז לרצות. אחרי שאנחנו יודעות מה אנחנו רוצות לא לחשוש מכל הסידורים והפעולות שצריך לעשות בדרך כמו פתיחת תיק מס הכנסה, מע"מ וכו', אלו הכל דברים טכניים שניתן לפתור, יש יועצים ואנשי מקצוע כמו רו"ח שעוזרים לעשות את זה. 

דבר נוסף להשקיע מהיום הראשון במיתוג ביחצנות ובשיווק. חשוב להבין שמדובר בתהליך שמלווה לא רק בהצלחות אלא גם בכישלונות, לא להיבהל מכישלונות, הכישלונות נועדו ללמד אותנו להצליח. זו עובדה ואי אפשר להתכחש לה שלנשים קשה יותר מגברים, לא לחשוש מזה. התמדה ונחישות ואמונה שאנחנו טובות ויכולות וראויות תביא בסופו של דבר להצלחה". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות