banner
מיטל טויסטר רוזנטל // צילום: מיכל מסינג
מיטל טויסטר רוזנטל // צילום: מיכל מסינג

איך הפכה עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל לאחת מעורכות הדין המובילות בעולם התכנון והבנייה?

מצוינת: עובדת קשה בכל מקום שאליו הגיעה, ומביאה תוצאות מוכחות. איך הפכה עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל למטאור בדיני תכנון ובנייה ולמי שבגיל 41 בלבד מהווה את הכתובת המקצועית עבור בכירי ענף הנדל"ן בישראל?

תמונה: מיטל טויסטר רוזנטל // צילום: מיכל מסינג

עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל (41), הצטרפה כשותפה במשרד עורכי הדין עופר טויסטר בהיותה בת 35 בלבד, והפכה למטאור בעולם דיני התכנון והבנייה. היא חדה, מבריקה, עובדת קשה, מלאת אמביציה ויותר מהכל- אוהבת את מה שהיא עושה. אלו רק חלק מהסיבות שבגינן מהווה כיום טויסטר רוזנטל את הכתובת ראשונה לבכירים רבים בענף הנדל"ן. 

טויסטר רוזנטל היא מסוג האנשים המצויינים. היא סיימה את לימודי התיכון בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב כמצטיינת מחזור, בצבא סיימה את קורס חמ"ן תלפיות ושירות ביחידה הנחשקת 8200. בלימודי המשפטים באוניברסיטת תל אביב היתה עוזרת הוראה ועוזרת מחקר של פרופ' חנוך דגן ואיך לא, מצטיינת רקטור ומצטיינת דיקאן, יותר מפעם אחת וסיימה גם שם כמצטיינת המחזור.

ההצטיינות בכל דבר שנגעה בו סללה לה היישר את הדרך להתמחות בבית המשפט העליון, אצל הנשיאה (אז) דורית בייניש. משם היא נחטפה למשרד עורכי דין גדול, בחרה להתמקד בליטיגציה מסחרית וגם שם עשתה חיל. אולם אחרי 7 שנים, טויסטר רוזנטל החליטה לעשות שינוי ולעבור לעולם התכנון והבנייה.  

היום, כשהיא שותפה במשרד של אביה, עו"ד עפר טויסטר, חתומה על לא מעט החלטות משמעותיות ומנהלת תיקים בהיקפי ענק, היא שלמה עם הבחירה שעשתה ומבינה שהאהבה הגדולה חיכתה לה בעולם התכנון והבנייה. "אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה היום", אומרת  טויסטר רוזנטל, "התכנון והבנייה הוא תחום מרתק ודינמי שכל הזמן מתחדש ומשתנה, מה שמחייב להיות בלמידה מתמדת. בנוסף, למרות החסמים הרבים בפרויקטים, יחסית מדובר בהליכים משפטיים מהירים, כך שאני רואה תוצאות וזה מאד מספק. אני גם מאד אוהבת את האנשים שאני עובדת מולם – הלקוחות, האדריכלים, השמאים ועוד". 

משרד עופר טויסטר מייצג יזמים בכל תחומי התכנון והבניה, לרבות התחדשות עירונית, תב"עות (תוכניות בניין עיר), תמ"א 38, היטלי השבחה, ועוד. "אנחנו מלווים הרבה מאוד תב"עות בכל הארץ וכל תב"ע שמאושרת זה סיפוק מאוד גדול", היא מציינת, "יש לנו הרבה הצלחות לשמחתי, החל מפרויקטים של בניין של 20 יח"ד ועד תב"עות של מאות יחידות דיור".  בין היתר, מטפל המשרד בהרבה תיקים בעלי סוגיות עקרוניות, ברמת המיקרו והמאקרו, לא אחת תוך ייצוג קבוצות מאורגנות של יזמים.

מיטל טויסטר רוזנטל // צילום: אורן גולן
מיטל טויסטר רוזנטל // צילום: אורן גולן

היום קיימת נטיה של משרדים להרחיב תחומי עיסוק. אתם לא מגבילים את עצמכם בכך שאתם מתמקדים אך ורק בתחום התכנון והבניה?
ממש לא. זה הערך המוסף הכי גדול שאנו נותנים ללקוחותינו. תחום התכנון והבניה כולל המון נושאים, שבכל אחד מהם יש התפתחות תמידית. בנוסף, כדי לתת שירות מעולה ללקוחות, אנחנו נדרשים להבנה בפן התכנוני ולהבנה בפן השמאי, מעבר להבנה המשפטית. ההתמקדות בתחום התכנון והבניה מאפשרת לנו לשמור על רמת מקצועיות מאד גבוהה, שאני מניחה שכל לקוחותינו יעידו עליה. תחום התכנון והבניה פעיל תמיד, וגם כך המשרד בעומס רב ובורר את התיקים שהוא מעוניין לטפל בהם. 

מהו האתגר הגדול בו נפגשת בתחום התכנון והבניה?
"היופי במקצוע שלנו הוא שכמעט כל תיק שאנחנו נוגעים בו הוא פוטנציאל לקביעה עקרונית בעלת השלכות רוחב תכנוניות וכספיות כבדות משקל. כך למשל עשרות התיקים שאנו מנהלים בנוגע לתכנית השימור של תל אביב. התיקים מתבררים בדיוני רוחב שהתנהלו בפני ועדת הערר, בראשות עו"ד בנימין זלמנוביץ', ועולות בהם סוגיות משפטיות ושמאיות מרתקות, כמו השאלה אם הכללתו של בניין בתכנית השימור 'מיתגה' אותו באופן המעלה את ערכו, האם היא מבטלת את הכלתה של תמ"א 38 על הבניין ועוד.

נדמה שבמהלך השנים פיתחתם התמחות מיוחדת בתל אביב. מה הייחודיות בתל אביב?
"מאחר שערכי הקרקע בעיר תל אביב גבוהים, היא מושכת אליה הרבה יזמים. מדובר בעירייה עם הרבה כסף ומאד מקצועית, כך שהדרישות מיזמים הן גבוהות ומאתגרות, וזה דורש מקצוענות בתחום התכנון והבניה, שהמשרד שלנו יודע לתת." 

אבל אנחנו מטפלים בתיקים בכל הארץ, מאילת ועד קריית שמונה. באופן טבעי הרוב בגוש דן ובעיקר בתל אביב. 

כמי שמייצגת תיקים רבים בסוגיית היטלי השבחה בעקבות היתרי בנייה ברובע 4, איפה זה עומד?"כיום יזמים מוציאים היתרים ומקבלים דרישות לתשלום של מיליונים, השומות נעות בין 2-9 מיליון. כולם מגיעים לשמאי מכריע, שמפחיתים כמעט בלי יוצא מהכלל את השומה, מי יותר ומי פחות. כל ההליכים הללו מגיעים לעררים מצד היזם או העיריה ואנחנו מטפלים בחלק ניכר מהעררים ברובע 4 וממתינים לדיונים בוועדת ערר. אלה תיקים שמעלים שאלות רוחב משמעותיות, שיכולות להיות להן השלכות דרמטיות על פוטנציאל הבינוי במרכז תל אביב". 

באילו חסמים מרכזיים שעומדים בפני היזמים אתם מטפלים?
"הקושי המרכזי של יזמים היום הוא חוסר הוודאות בתחום, גם ברמת מדיניות תכנונית ארצית, ועוד יותר מזה ברמה המקומית, ששם חוסר בוודאות הוא חסם מרכזי. בחלק מהערים לא ניתן לעמוד בקצב שינוי תפיסות העולם. למשל, אנו מייצגים יזמים מול רשויות בסוגיות של היטלי השבחה ומול עיריית גבעתיים יש לנו מחלוקת שתלויה ועומדת בבית המשפט עליון על אופן חישוב היטלי השבחה בתמ"א 38. השינויים במדיניות המקומית מקשים על התנהלות היזמים כי עד שיזם יסיים פרויקט,  המדיניות תשתנה ובינתיים הוא חתם מול הדיירים על סמך מדיניות אחרת. בסופו של דבר הכל מתגלגל למחירי הדיור. הדירות יותר יקרות וקצב ההתקדמות איטי יותר. באותו אופן זה משפיע על תוכניות התחדשות עירונית. תוכנית פינוי בינוי יכולה לקחת 10 שנים בקלות". 

מיטל טויסטר רוזנטל // צילום: אורן גולן
מיטל טויסטר רוזנטל // צילום: אורן גולן

מול אילו גופים תכנונים ומוסדיים את נהנית לעבוד?
"אנחנו מופיעים הרבה בוועדות ערר לתכנון ובנייה והיטלי השבחה. אלה גופים מאוד מקצועיים וזה יתרון מאוד גדול. כולם מדברים באותה שפה, רמת המומחיות גבוהה וגם יש הכרות בין עורכי הדין, זה תחום מאוד קולגיאלי, היחסים מאוד טובים וזה לא טריוויאלי בכלל ". 

מה היתרון של המשרד שלכם?
אני חושבת שהמשרד מצליח לשמור מצד אחד על רמת מקצועיות מאד גבוהה, ומצד שני על יחס אישי ורמת שירות מעולה ללקוחותינו. רוב הלקוחות שלנו הם לקוחות קבועים, והם מרגישים בני בית אצלנו במשרד. 

כל עורכי הדין במשרד מכירים לעומק לא רק את כל הדינים של התכנון והבניה, אלא יש להם היכרות מעמיקה עם כל התכניות המרכזיות בגוש דן, יש להם הבנה בתחומים נושקים וכולם מקפידים לעקוב אחרי הפסיקה וההחלטות בתחום, כדי שהייעוץ שאנחנו נותנים יהיה מדויק ועדכני. 

כעורכת דין בכירה וכאשה, את מרגישה יחס שונה כלפייך?
"קורה לא מעט שאני יושבת בישיבה עם עשרה אנשים ואני אהיה האישה היחידה אבל אני לא מרגישה יחס שונה. אני עובדת קשה ונותנת ללקוחות שלי שירות טוב ותוצאות טובות ומכבדים אותי בזכות העבודה שלי. למרות שיש תהליך של שינוי, עולם הנדל"ן הוא עדיין עולם של גברים, ואין ספק שיש מצבים שאני מרגישה שאני צריכה להוכיח את עצמי יותר בגלל זה." 

לשאלה מתי היא מספיקה הכל, עונה טויסטר רוזנטל: "אני ישנה מעט מאד, עובדת כמעט כל יום עד השעות הקטנות של הלילה. זה מאבק מתמיד גם לעמוד בעומס העבודה ולספק תוצרים ברמה גבוה וגם להיות אמא מעורבת. וזה גם רגשות אשמה מתמידים על השעות שאני לא בבית עם הילדים, אבל אני מנסה לא לוותר על כלום, ולכן הדבר הראשון שנפגע זה שעות השינה, וגם יש לי מעט מאד זמן לעצמי. למרבה המזל אני נהנית מאד ממה שאני עושה". 

ומה אומרים בבית? האבא והשותף למשרד, עפר טויסטר גאה. "אבא הכי מפרגן, אנחנו ביחסים מאוד טובים ומעבר להיותו איש מקצוע מבריק עם ידע וניסיון עצום בתכנון ובניה, הוא גם אדם מאוד נוח ונעים לנו לעבוד ביחד", היא מסכמת.

בגיל 41 בלבד עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל יכולה לסכם בסיפוק רב את מה שכבר יצרה במו ידיה המוכשרות, ולהסתכל באופטימיות על העתיד, אחרי שהוכיחה את עצמה כאחת מעורכי הדין הבולטים והמובילים בתחום התכנון והבנייה בישראל.

עוד נשים מובילות בענף הנדל"ן:

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות