banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

בשבוע הבא: המועצה הארצית תדון בתיקון 128 לחוק התכנון והבניה

תזכיר חוק התכנון והבניה מתקדם עוד שלב. בשבוע הבא יעלה הנושא לדיון במועצה הארצית לתכנון ובניה. נדגיש כי מדובר בדיון שיכלול התייחסויות לתזכיר החוק ללא קבלת החלטה אופרטיבית ולקידום התזכיר בחקיקה דרושה ממשלה. תזכיר החוק האמור מתייחס בין היתר לתוכנית החדשה שתחליף את תמ"א 38

תזכיר תיקון לחוק התכנון והבניה מתקדם עוד שלב. לאחר פרסום התזכיר להערות הציבור, תהליך שהוביל להתייחסויות שונות, בשבוע הבא עומד להתקיים דיון ראשון בנושא במועצה הארצית לתכנון ובנייה. מדובר בדיון שמוגדר בלו"ז כדיון על פי סעיף 2 לחוק, והוא עתיד להתמקד בשמיעת ההתייחסויות של גורמים שונים לתזכיר החוק. זו תהיה פעם ראשונה שהנושא יעלה לדיון פומבי מאז פורסם. עם זאת, על אף המעמד החשוב, לא עתידה להתקבל כל החלטה בנושא בישיבה או פעולה אופרטיבית שתתרום לקידום הצעת החוק. הסיבה – כל עוד אין ממשלה שתוכל לקדם את התיקון בחקיקה, הנושא לא יוכל להתקדם כנדרש. 

נזכיר כי מדובר בתיקון מספר 128, תיקון רחב שכולל בין היתר את התוכנית החדשה שאמורה להחליף את תמ"א 38 ועוד שורה של שינויים מהותיים עם השפעה גדולה על ענף התכנון והבנייה. 

התוכנית החדשה שעתידה להחליף את תמ"א 38 כוללת בין היתר מתן העדפה ברורה לתמ"א 38 במסלול הריסה ובניה מחדש (תמ"א 38/2) על פני חיזוק מבנה קיים ותוספת קומות (תמ"א 38/1). עוד מציעה התוכנית החדשה – חישוב חדש לזכויות, אפשרות לעירוב שימושים בסמכות עירונית, החלת התוכנית רק על מבנים בני 2 קומות ומעלה ושינוי התהליך לכזה המחייב אישור תב"ע לעומת המצב הקיים שדורש רק הגשת בקשה להיתר בניה. עוד על פי המתווה המוצע החדש, רשות מקומית תוכל לאשר פרויקט חיזוק רק בתנאים מסויימים וגם אז הזכויות שינתנו במסגרתו יהיו פחותות, והתוכנית החדשה גם תחייב מעקב ופיקוח על עבודות החיזוק.

כאמור, במקביל למתווה החדש של תמ"א 38, תיקון 128 המוצע כולל עוד נושאים חשובים. בין היתר מדובר בביטול שורה של הקלות בתחום התכנון והבנייה שיזמים וקבלנים יכולים היום לבקש ולקבל מהוועדה המקומית שיכולים לשנות דברים שונים בפרויקט העתידי. עוד נושא מתייחס לקידום סוגיית הרישוי העצמי ומתן סמכות בנושא לאדריכלים. התיקון מבקש גם לקבוע כללים לשילוב ייעודים ציבוריים בפרויקטי בנייה שונים בשל מחסור בקרקע למבני ציבור בעיקר בערי המרכז. במקביל, תזכיר החוק גם כולל פרק המתייחס לשינוי בתחום הגשת פיצויים בכל הקשור לתביעות ירידת ערך בשל אישור תוכנית (סעיף 197) והיטלי השבחה.  

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות