banner

"הנושא הזה של עד כמה תמ"א 38 חיזקה את המבנים לא פתור עד הסוף"

כך אמרה אדריכלית סיגי בארי, מהאגף לתכנון אסטרגי במינהל התכנון בראיון לאולפן מגדילים על רקע תזכיר החוק החדש המתייחס לתמ"א 38. עו"ד מורן גור, שותף ומייסד משרד עורכי דין רייסמן-גור שהשתתף בראיון אמר: "אם נדבר רק על מתחמים ללא הפן הכלכלי – נמצא עצמנו שוב איפה שהיינו בעשור האחרון – סובבים סביב הזנב של עצמנו"

למעלה משנה עברה מאז החליטה המועצה הארצית לתכנון ובניה כי תמ"א 38 תסתיים ב-2022 ותוכנית חדשה תחליף אותה. רגע אחרי פרסום תזכיר החוק הכולל את עיקרי התוכנית החדשה ורגע לפני שהשנה נגמרת, ניסינו להבין איפה דברים עומדים. אדריכלית סיגי בארי, מהאגף לתכנון אסטרגי במינהל התכנון ומתכננת הותמ"ל,  ועו"ד מורן גור, שותף ומייסד משרד עורכי דין רייסמן-גור העוסק בהתחדשות עירונית, התארחו באולפן 'מגדילים' לראיון על התזכיר החדש, עירוב שימושים וגם – התפתחות עירונית. 

סיגי בארי, מה המדיניות החדשה? לאן דברים הולכים?
"התזכיר החדש מטפל ברישוי, ביטול הקלות, שילוב מבני ציבור, אבל קודם כל – בחיזוק המבנים. תמ"א 38 לא נתנה את המענה שציפינו לו וצריך לומר את זה. פעם אחת ברמה הארצית, אנחנו רואים שהאיזורים המועדים לפורענות וזקוקים לתמ"א 38 ולחיזוק שלה לא קיבלו את המענה. וגם ברמה המקומית – התמ"א פתרה ברמה מאוד מאוד נקודתית את הבעיה של חיזוק המבנים, וצריך לומר שגם הנושא הזה של עד כמה חיזקה את המבנים לא פתור עד הסוף". 

עו"ד מורן גור, אתה רואה את הדברים בשטח, מה היתרונות והחסרונות של תזכיר החוק החדש?
"אחרי בחינת התזכיר, אין ספק שיש בו דברים מצוינים. תכנון מתחמי שווה עשרות מונים יותר מהתייחסות רק לבניין הבודד. יחד עם זאת, אנחנו סבורים שיש לתת ביטוי גם לסוגיות אחרות. אנחנו רואים בשטח מבנים מסוימים שאולי ידרשו גמישות תכנונית מצד אנשי המקצוע". 

גור התייחס גם לסוגיית ההקלות, סוגיה שעולה בתזכיר החוק במטרה להפחית או לבטל את האפשרות לבקש ולאשר אותן ואמר: "תזכיר החוק גם מכוון למצב שיהיו כמה שפחות הקלות. אנחנו יודעים שההקלות מובילות בסופו של יום לויה דלורוזה תכנונית והתנגדויות, ואם הליך אמור לקחת 90 יום לדיון בבקשה בהקלה, אנחנו מוצאים הלכה למעשה שהבקשות הללו נידונות ב-900 ימים".

סיגי, עד כמה עירוב שימושים ושילוב של תעסוקה מתחבר לנושא של התחדשות עירונית?
"הוא מאוד מתחבר. מבחינתנו הוא בא ביחד באופן מאוד מאוד שלוב. הרבה אנשים שמדברים על איפה הם רוצים לגור הם מכוונים לעיר, בגלל מגוון של יחידות דיור אבל גם מגוון של בתי ספר, גנים, חוגים. יש הרבה נושאים שהמגוון הוא חשוב בהם. במיוחד בימי הקורונה, שהיה סגר אנשים דיברו אחד עם השני 'מה יש לך ב-500 מטר' ואנשים גילו שיש להם הרבה או היו גם אנשים שגילו שההיצע שלהם מאוד דל". 

מורן, אנחנו נמצאים בנקודה משמעותית מבחינת ההתחדשות העירונית – לאן דברים הולכים לדעתך?
"אנחנו ניצבים בפני עשור מאוד מאתגר. ב-2005 אושרה תמ"א 38 ומאז עברה 4 פעימות של שינויים, ועדיין תוך כדי ניסוי וטעיה לא הצליחו להוביל את מה שכולם ייחלו לו. היום המבחן הוא איך לאשר את זכויות הבניה כך שהפרויקט יהיה מספיק כדאי כלכלית. גם היטלי השבחה בתמונה, וכמי שעובד בשטח אנחנו רואים שיזמים מוכנים לשלם היטלי השבחה, והרבה, לטובת הפיתוח הסביבתי. ואני חושב שזה נכון וראוי. בסוף צריך להיצמד למודל כלכלי שנותן ביטוי לכדאיות. כי אם נדבר רק על מתחמים ללא הפן הכלכלי וללא ישימות – נמצא עצמנו שוב איפה שהיינו בעשור האחרון – סובבים סביב הזנב של עצמנו".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מעניין: במחיר למשתכן יזמים קטנים ובינוניים יכלו למנף הון לאלפי יחידות דיור

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות