banner
אביטן // צילום: דרור סיתהכל | עו"ד יאיר שליו // מגדילים
אביטן // צילום: דרור סיתהכל | עו"ד יאיר שליו // מגדילים

"דווקא בקורונה – פינוי בינוי והתחדשות עירונית יכול להיות אחד ממחוללי הצמיחה של המדינה"

כך אמר חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בראיון לאולפן מגדילים. עו"ד יאיר שלו שהשתתף אף הוא בראיון: "הרבה דיירים חוששים מהחתמות והקו שהרשות מובילה באמצעות המנהלות נותן להם שקט". עוד אמר אביטן באולפן מגדילים: "היום יש לנו במערכת כ-300 אלף יחידות דיור בתכנון להתחדשות עירונית, ללא הרשות להתחדשות עירונית הדבר הזה לא היה קורה, היו אולי 50 או 70 אלף"

הרשות להתחדשות עירונית פועלת כבר תקופה לא קצרה והצליחה לעשות סדר בתחום ההתחדשות העירונית. בין היתר קידמה הרשות הממשלתית את הקמת המנהלות העירוניות, פרסמה הסכמי מדף שיוכלו לסייע לבעלי הדירות תהליך וגם מקדמת מימון לתכנון לרשויות המקומיות. בראיון לאולפן מגדילים מתייחסים יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן, ועו"ד יאיר שלו המתמחה בהתחדשות עירונית, לפעולות הרשות להתחדשות עירונית והמצב בשוק.    

חיים אביטן, בזמן די קצר הצלחתם להביא למצב שהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית היא גוף עם השפעה משמעותית על הענף. מה הלאה?
"אני שמח שנפלה בידי הזכות להיות ממקימי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. הקמנו תוך כמה חודשים רשות ממשלתית עם שלושה אגפים וגם 25 מינהלות. זו תוספת כח אדירה לדיירים, ליזמים וכמובן לממשלה שרוצה להניע את התהליך לחדש את המדינה. היום יש לנו במערכת כ-300 אלף יחידות דיור בתכנון להתחדשות עירונית ללא הרשות להתחדשות עירונית הדבר הזה לא היה קורה. אולי היו 50 אלף או 70 אלף". 

עוד אמר אביטן – "אנחנו עובדים עם תקציב של 100 מיליון שקל לשנה – וזו טיפה בים אם אתה שואל אותי. לחדש את מדינת ישראל צריך תקציב הרבה יותר גדול.  גם בתקופת השפל ואי הוודאות היום עם הקורונה – פינוי בינוי והתחדשות עירונית תוביל להתעוררות אדירה במדינה. גם חברתית וגם כלכלית, וזה יכול להיות אחד ממחוללי הצמיחה של מדינת ישראל. קידום מהלכים כמו למשל הסכם גג לפינוי בינוי וחתימה על התקנות של הקרן להתחדשות עירונית, מה שלא היה עד היום, יכולים להוביל לשינוי מהפכני בשוק הנדל"ן בארץ". 

עו"ד שלו, לאחרונה פרסמה הרשות הממשלתית הסכמי מדף שיכולים לסייע לבעלי הדירות בתהליך. מה דעתך על הסכמי המדף? על המדיניות הזו של הרשות הממשלתית? 
"אני מברך על הצעד הזה. כמשרד שמטפל בלא מעט פרויקטים, אנחנו רואים את ההסכמים ואת המדיניות של העירייה. הכיוון היום הוא לעבור למתחמים ולסייע גם בפיתוח התשתיות, עם זאת לפעמים גם צריך לבחון מקרים ספציפיים לגופו של עניין, כי יש מבנים במצב גרוע ואנחנו מקבלים התייחסות מהעיריות שהם לא רוצים לקדם אותם כי הם רוצים היום ללכת גם לכיוון של מתחמים. אבל זה לא תמיד אפשרי". 

מה המהלך המשמעותי ביותר שקידמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עד כה?

אביטן: "אחד הדברים החשובים ביותר לגבי דיירים זו ההקמה של מנהלות מקומיות. זה נתן שינוי דרמטי. בכל מינהלת יש את היועצים החברתיים שהתפקיד שלהם לארגן ולדבר עם התושבים ולייצר אמון הדדי…ברגע שבאים אנשי מקצוע מהמנהלת ומסבירים לדיירים על התהליך זה יוצר את האמון והזרז להתחדשות עירונית". 

עו"ד שלו: "הפעולות שחיים מוביל כל כך נכונות וכל כך מוצדקות. יצא לנו בשנים האחרונות להגיע לבניינים והרבה דיירים חוששים מההחתמות. הקו שהרשות מובילה, שמגיעים אנשי מקצועי מתוך המנהלות ומסבירים על מה אפשר לחתום ועל מה לא, ובודקים מסמכים, זה תהליך מסודר ומובנה וחשוב ונותן שקט לדיירים". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות