banner
מרדכי כהן // דוברות משרד הפנים
מרדכי כהן // דוברות משרד הפנים

מנכל משרד הפנים: "משבר הדיור נגמר. המדינה הייתה באובססיה ליחידות דיור. עכשיו צריך להתמקד בתכנון איכותי"

עוד אמר מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן – "התכנון צריך להיות הרבה יותר מאוזן והוא לא היה כך בתקופת החירום". דלית זילבר מנהלת מינהל התכנון: "תמ"א 38 זה פסה. רק אלף בניינים חוזקו". נשיא התאחדות הקבלנים: "המשבר לא נגמר הוא רק מתחיל. קבלנים לא יצליחו לשרוד סגר שלישי".

"היה משבר ועכשיו יש לחזור לעולם סביר. האוצר הוא לא משרד על שמטפל בהכל וטוב שמינהל התכנון חזר למשרד הפנים. התכנון צריך להיות הרבה יותר מאוזן והוא לא היה כך בתקופת החירום. המדינה הייתה באובססיה לעוד ועוד יחידות דיור. נגמר מצב החירום ועכשיו צריך לחזור למציאות. המלאי התכנוני טופל, נעשו מאמצים אדירים בשנים האחרונות וזה טופל. עכשיו צריך להתמקד בתכנון איכותי. לא רק במלאים ולא רק בפרבור". כך אמר היום מרדכי כהן, מנכ"ל משרד הפנים, בוועידת נדל"ן של "גלובס". כהן התייחס גם להסכמי הגג שנחתמו בשנים האחרונות בין המדינה לרשויות מקומיות ואמר: "הסכמי הגג מביאים בשורה, אבל הייתה חוסר הבנה, או עיוורון, לגבי יציבות כלכלית של הרשויות המקומית. 59 רשויות עשויות להיקלע למציאות כלכלית בעייתית עכשיו. ואף אחד לא רוצה לראות אז זה קורה".

דלית זילבר // צילום: ניב קנטור
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור

מנהלת מנהל התכנון במשרד הפנים דלית זילבר התייחסה אף היא לנושא ואמרה: "התכנון האיכותי הוא בראש מעיינינו. אנחנו כבר לא מתנהלים באווירת משבר. אישרנו המון יחידות דיור בשנים האחרונות, עם תמהיל מאוד רחב ומגוון ויש גם תוכנית אסטרטגית שקובעת כי כל שנה צריך לאשר 105 אלף יחידות דיור. הכיוון שלנו הוא חד משמעי התחדשות עירונית אבל לא רק. יש שינוי בגישה בצפיפויות. כל המרחב הציבורי על השולחן וזה הרבה מעבר לבניין הבודד". זילבר נשאלה במקביל האם מינהל התכנון יעמוד ביעד שנקבע גם בשנת הקורונה, זאת על רקע מספרים נמוכים של אישור תוכניות השנה שעמדו עד כה רק על סביב 50 אלף יחידות דיור והשיבה כי: "עוד מוקדם להגיד, כי הקורונה עוד כאן. אני מעריכה שנגיע לסביב 85 אלף יחידות דיור מאושרות. מוסדות התכנון עובדים במלוא המרץ. גם בזום. עובדי מינהל התכנון עובדים מסביב לשעון כדי לייצר תוכניות ליחידות דיור, לתשתיות, שטחים פתוחים ועוד". מנהלת מינהל התכנון התייחסה גם להתחדשות עירוינת ולתמ"א 38 ואמרה: "לא נחזור לתמ"א 38 – 15 שנה ורק אלף מבנים חוזקו. זה לא עבד. אפילו לא בטוח שמה שחוזק חוזק. התמ"א 38 זה כבר פסה. עברנו את זה. זה לא חזות הכל בהתחדשות עירונית". עוד נושא אליו התייחס הזילבר היה תוכניות המטרו שנמצאות עכשיו בשלבי תכנון ואישור: "המטרו הוא רעיון גדול – שהגיע קצת מאוחר מידיי. סביב תחנות המטרו תהיה התרחשות הכי מסעירה בהמשך. המגבלות יהיו, אי אפשר לבנות מטרו בלי זה. אבל בלי מטרו אי אפשר להמשיך ומטרופולין תל אביב חייב את זה".

משתתף נוסף באירוע היה מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון שרק לאחרונה הודיע על פרישה מהתפקיד. שמרון התייחס לירידה בשיווקי הקרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל שבשנת 2020 הגיע לשפל: "זו שנה שלישית שיש גורמים חיצוניים למערכת שהשפיעו על העבודה שלנו. זה התחיל בבחירות לשלטון המקומי, אז התחלפו עשרות ראשי ערים וזה מאוד משמעותי לעבודה שלנו כי אנחנו עובדים צמוד מול ראשי הערים. אחר כך 3 בחירות לכנסת, וגם הקורונה שכולנו כבר רוצים שתעבור. אבל במקביל אני חייב להגיד שהתוצאות העסקיות סבירות בנסיבות העניין. 2019 הסתיימה בצורה סבירה, 2020 – תהיה שנה קשה יותר".

"הקורונה מכה בנו קשות"

דובר נוסף באירוע היה נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, שהתייחס לדבריו של מנכ"ל משרד הפנים ואמר: "מנכ"ל משרד הפנים אמר שמשבר הדיור נגמר – אבל לא רק שלא סיימנו את משבר הדיור – בניגוד למה שאמר כאן עכשיו מנכ"ל משרד הפנים – אנחנו רק בתחילתו של המשבר. הוא הרבה יותר עמוק ממה שחושבים והקורונה רק הדגישה את זה. אנחנו ישבנו עם שר האוצר והצגנו לו תוכנית להאצת בנייה כי הענף יורד היום למטה. יש ביקושים גדולים מההיצע ולכן אין ירידות מחירים. אבל מה יהיה בהמשך? חייבים להגדיל את היקפי הבניה. קבלנים לא יצליחו לשרוד סגר שלישי. הקורונה מכה בנו קשות. וענף הבניה לא קיבל מענקים או סיוע עד כה".

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

במקביל, סרוגו גם התייחס לתאונת עבודה שתרחשה הבוקר באתר בניה בראשון לציון ואמר: "מדובר באירוע חמור ומצער. חייבים להקפיד על בטיחות בעבודה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות