banner
שדרות רגר, באר שבע // באדיבות דוברות העירייה
שדרות רגר, באר שבע // באדיבות דוברות העירייה

"החודש הכי טוב בשנתיים האחרונות": מה הוביל לביקושים בבאר שבע?

בסקירה החודשית של משרד האוצר שפורסמה לאחרונה, והתייחסה לשוק המגורים, הופיע נתון חריג שהעיד על גידול משמעותי במכירת דירות באזור באר שבע. מה הסיבות לכך על פי יזמים הפעילים בסביבה?

לאחרונה פורסמה סקירה של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר עם נתון מעניין. מסתבר שבחודש יוני האחרון, אזור אחד זינק בהיקפי הביקוש בצורה משמעותית מעל כל השאר. מדובר באזור באר שבע בו מעידים הנתונים על זינוק במכירת דירות חדשות בשיעור של לא פחות מ-100% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה. איך אפשר להסביר את הזינוק במכירת דירות חדשות בדרום? פנינו ליזמים שפועלים כעת בעיר באר שבע וסביבתה כדי לנסות ולהבין מה להערכתם הסיבה.

שייקה נפחא // צילום: תמר מצפי
שייקה נפחא // צילום: תמר מצפי

"אחרי הקורונה התחילו לצאת עם יותר סחורה, והמכירות עלו. בכל הארץ נראה שאנשים זונחים את מחיר למשתכן ומתחילים לרדת מהגדר. המחירים בבאר שבע סך הכל זולים אבל הם יציבים כבר 3 שנים ללא עליות וירידות ואנשים אוהבים שוק יציב", כך סבור היזם שייקה נפחא, המייסד והבעלים של חברת סלעית, הבונה בעיר פרויקט משולב של מחיר למשתכן ושוק חופשי. עוד סבור נפחא שגם המשקיעים מתחילים לחזור לעיר ומסביר שאחרי דממת הקורונה בחודשים מארס ואפריל, הרוכשים חוזרים כעת בצורה משמעותית יותר למשרדי המכירות.  במקביל, לשאלה כיצד אפשר לקדם נכון להיום את הפריפריה ולהוביל לביקוש משמעותי, סבור נפחא כי אחת הדרכים היא שקיפות בכל הקשור להסכמי הגג: "המדינה צריכה לחשוף את התקדמות הסכמי הגג ולאפשר לכל מי שמתעניין בפריפריה לדעת מה קורה היום, מה נמצא בעבודה ומה יקרה ומתי. לממשלה יש תכניות כבירות לפיתוח הנגב אלא שנדמה שזולת חתימה על הסכמי גג עדיין לא רואים מהפכות. לציבור אין מידע זמין לגבי מה נעשה בינתיים במסגרת הסכמי הגג ומה עשתה הממשלה כדי לעודד מעבר של צעירים לנגב. כדי שהציבור יענה לקריאה לבוא לנגב, צריך להראות לו שהמדינה עומדת בהתחייבויות שלה ומה מתוכנן להיעשות על מנת לדאוג לאיכות חיים ולרמת חיים נאותה לתושבים החדשים". נפחא מזכיר גם את תוכנית המענקים המתגבשת של משרד הבינוי והשיכון, ומסביר שזו יכולה להיות דחיפה משמעותית לפריפריה אבל צריך לדאוג שהכסף יגיע למקום הנכון: "הפתרון של מענקים לפריפריה זה דבר נכון וחכם ומבחינתי לתת אפילו יותר, כל עוד מוודאים שהמענק לא משמש משקיעים אלא אנשים שעוברים ממש לגור. זה אולי לא יביא תל אביבים לב"ש אבל מיבנה ואשדוד לאשקלון".

אמיר כהן סמנכל שיווק י.ח דמרי // יחצ
אמיר כהן סמנכל שיווק י.ח דמרי // יחצ

גם אמיר כהן, סמנכ"ל השיווק של חברת י.ח. דמרי, מאשר שנתוני הכלכלן הראשי מאמתים את מה שקורה בשטח: "הרגשנו את זה בשטח. לא מעט מכירות. זה בכל אזור באר שבע, לא רק בעיר עצמה. זה היה החודש הכי טוב בשנתיים האחרונות בפרויקט שלנו בבאר שבע. זו מגמה שהתחלנו להרגיש כבר בתחילת השנה. צריך להבין שהאזור הזה נפגע מכמות גדולה של מחיר למשתכן. זה יצר עיוות בביקושים. השילוב של הקורונה וההרגשה שמחיר למשתכן סיימה את דרכה הזניקה את המכירות – הרבה משפרי דיור לדעתי מגיעים היום אחרי הרבה זמן על  הגדר. ויש גם זוגות צעירים שנמאס להם להמתין. זה צוואר בקבוק שהשתחרר. גם הפערים בפריפריה בין מחיר למשתכן לבין דירות בשוק החופשי לא כאלו גבוהים ואנשים לא מחזיקים בזה בציפורניים". עוד מסביר כהן שסיבה נוספת לעלייה בביקושים היא זמינות יחסית רחבה של פרויקטים בשלב מתקדם: "לא מעט פרויקטים בדרום בשלים מבחינת הביצוע שלהם – בניה מתקדמת ואנשים מרגישים שהם לא קונים חתול בשק, ויודעים מתי הדירה תהיה מוכנה".

"התעוררות משמעותית בחודשים מאי ויוני"

ירון בובליל, מנהל השיווק והמכירות של קבוצת מגידו הבונה ומשווקת פרויקטים למגורים בנתיבות ואופקים, מתייחס לנתון האמור של משרד האוצר ולעלייה המשמעותית בביקוש באיזור הדרום: "גם אצלנו הורגשה התעוררות משמעותית בחודשים מאי ויוני. מכרנו בחודשים מאי ויוני 24 דירות בשוק החופשי בשני הפרויקטים שלנו ומדובר בגידול של 70% בעסקאות ביחס לחודשים קודמים". על פי בובליל, לעלייה זו בביקוש מספר סיבות: "ראשית, במהלך תקופת הסגר בשל משבר הקורונה אנשים שכבר היו במשא ומתן לרכישת דירה התמהמהו ועמדו על הגדר על מנת לראות שהמשק חוזר לשגרה ולכן חלק מהמכירות בחודשים מאי ויוני הן של ביקושים כבושים בעיקר ממרץ ואפריל.

ירון בובליל // צילום: רביב שטיין
ירון בובליל // צילום: רביב שטיין

מעבר לכך, כל פעם שמכריזים על סיומה של תכנית לאומית, כמו למשל מחיר למשתכן , הדבר מדרבן ומגביר ביקושים מתוך החשש לעליות מחירים בעתיד. אני צופה שבחודשים הבאים נראה יותר משקיעים נכנסים לשוק והדבר יגדיל עוד יותר את נפח הרכישות שכן במיוחד במקומות כמו הפריפריה ההפחתה של מס הרכישה ב-3% שתיכנס לפועל תשפיע ותדרבן מאוד משקיעים, במיוחד כשמדובר בהשקעות ברמה נמוכה באופן יחסי של כמיליון שקלים. עבורם הפחתה של 3% ששווים כמה עשרות אלפי שקלים, היא מאוד משמעותית".

גלעד יפרח // יחצ
גלעד יפרח // יחצ

עוד יזם שמתייחס לנושא הוא גלעד יפרח, מנכ"ל גלעד מאי, הבונה בדרום. "אנו בהחלט מזהים גידול משמעותי ברכישת הדירות ביחס לרבעון המקביל אשתקד העומד על כ-75% וכן גם בגידול במכירות ביחס לרבעון הראשון של השנה", אומר יפרח, "אני מאמין שקודם כל יש כאן תוצאה של שילוב בין ההיצע שגדל בערים אלו בשנה האחרונה, שמתאים לרמות הביקושים המגיעים ממגוון קהלים – זוגות צעירים, משפרי דיור וכן גם משקיעים. בנוסף אני חושב שחל גם תהליך של הבשלה והכרה מצד קהל המגיע משאר אזורי הארץ, ובעיקר מהערים הסמוכות – אשדוד ואשקלון. מדובר בקהל רוכשים גדול במסגרת השוק החופשי אשר הבין את היתרונות הרבים והתמורה לתושבי הערים הללו  כמו הטבות המס, מענק התיישבות ועוד".

יורם אביסרור // יחצ
יורם אביסרור // יחצ

יורם אביסרור סמנכ"ל שיווק ומכירות באביסרור, הבונה מספר פרויקטים בבאר שבע, מסביר שחלק מהנתונים הגבוהים של יוני קשורים גם לעבודת הכנה שעשו הרוכשים: "לקוחות ניצלו את העובדה שהם היו בבית בחודש מרץ ובאפריל והיה להם זמן לבצע סקר שוק בפרויקטים שעניינו אותם דרך הטלפון או באמצעים דיגיטליים, ובחודש מאי ויוני  הם כבר באו מוכנים ומגובשים למשרדי המכירות. בנוסף, הרבה מאד זכאים של תוכנית מחיר למשתכן, שזכו בהגרלות של דירות, מימשו בחודש זה את זכייתם ולזה ניתן להוסיף את העובדה שכניסתו של ליצמן לתפקיד שר השיכון, עוררה התעניינות רבה בעיר, שכן האג'נדה של ליצמן ידועה לכל – סיוע ומענקים לפריפריה. להערכתי, משפרי דיור מיהרו לרכוש דירות מחשש לגידול בביקושים בעתיד".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות