banner
שדרות רגר, באר שבע // באדיבות דוברות העירייה
שדרות רגר, באר שבע // באדיבות דוברות העירייה

נתוני משרד האוצר לחודש יוני: המשקיעים עברו לפריפריה

בחודש יוני, לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה נרשם גידול בעסקאות בשוק הנדל"ן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סך העסקאות עמד על 10.9 אלף, גידול של 16%, מכירות הקבלנים בשוק החופשי רשמו גידול של 26%, נרשמה עלייה חדה של 53% בדירות מחיר למשתכן

 

בחודש יוני, לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה נרשם גידול בעסקאות בשוק הנדל"ן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לאחר שלושה חודשים בהן נרשמו ירידות חדות. סך העסקאות בחודש יוני עמד על 10.9 אלף, גידול של 16% בהשוואה ליוני אשתקד. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן) עמד סך העסקאות בשוק החופשי על 9.1 אלף, עלייה של 11% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מסקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר בענף הנדל"ן למגורים לחודש יוני 2020.

עוד על פי הנתונים, מכירת דירות חדשות בחודש יוני הגיעה לרמה של 4.2 אלף דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר מאז תחילת השנה. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2.5 אלף דירות, גידול של 26% בהשוואה ליוני אשתקד, מזה גידול חריג של 100% במכירות הקבלנים באזור ב"ש.

בתוך כך, רכישות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1.2 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה ליוני אשתקד, זאת לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות חדות ברכישות אלו. זהו הסגמנט היחידי בשוק בו לא חל גידול ברכישות בחודש יוני. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 11% בלבד, נמוך בשתי נקודות אחוז בהשוואה ליוני אשתקד. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי דווקא באזורי הפריפריה חל גידול ברכישות המשקיעים, ואף בשיעור משמעותי.  באוצר מציינים כי: "על רקע שינוי החקיקה מחודש יולי האחרון, לפיו שיעור המס התחילי על דירות להשקעה חוזר לרמה של 5%,  מובן כי לא ניתן להסיק מהתנהגות המשקיעים קודם להעלאת המס בסוף 2015 ולאחריה, על אופן תגובתם כעת, זאת נוכח משבר הקורונה ופגיעתו הקשה בשוק העבודה ובענפי משק רבים. זה המקום לציין כי בתזכיר החוק ביוני 2015, במסגרתו הועלה מס הרכישה, לא צפינו שינוי בגביית מס רכישה ממשקיעים, זאת מתוך הערכה  כי העלאת המס תקוזז במלואה בירידה כמותית חדה ברכישות, כפי שאכן קרה בפועל (ליתר דיוק, גביית המס אף ירדה בשיעור של 4%). סביר להניח כי כל עוד לא יחול שיפור משמעותי בשוק העבודה, ה"פיצוי" הכמותי ברכישות המשקיעים בתגובה להפחתת שיעור המס יהיה קטן מכדי לקזז את השפעת הפחתת המס". 

בפילוח גיאוגרפי כאמור של רכישות המשקיעים נמצא כי במרבית האזורים נרשמה ירידה ברכישות אלו כאשר בולטים במיוחד אזורי רחובות והמרכז עם ירידות של 24% ו-15% בהתאמה. מנגד, באזורי הפריפריה כאמור נרשם גידול ברכישות המשקיעים בחודש יוני, כאשר בולט במיוחד אזור ב"ש עם עלייה של 34% ברכישות אלו. "על רקע נתון זה נציין כי במקביל נרשם באזור ב"ש גידול בשיעור דומה במכירות המשקיעים, עובדה שיש בה כדי לרמז על "החלפת" ידיים בין המשקיעים באזור זה לבין עצמם (יצוין כי נטו, נגרעו מאזור זה כ-60 דירות מ"מלאי" הדירות בידי משקיעים בחודש יוני)", מסבירים באוצר, "הממצאים לעיל, לפיהם דווקא באזורי הפריפריה נרשם גידול משמעותי ברכישות המשקיעים,  עשויה להיות מוסברת במספר גורמים, ביניהם המחירים הזולים יותר המאפיינים אזורים אלו, בפרט בתקופה בה עבור חלק גדול ממשקי הבית נרשמה ירידה ביכולת הקניה. בכך נוצר מצב לפיו ככל שמשקיע פוטנציאלי בשוק הנדל"ן שוקל את אפשרויות ההשקעה שלו, תחת מגבלות ההון העצמי כפי שנקבעות ע"י בנק ישראל (בדירות להשקעה נדרש מינימום של 50% הון עצמי ביחס למחיר הדירה), וכל עוד אין הוא נמנה על המאונים הגבוהים בהתפלגות ההכנסות, גדלה ההסתברות שהשקעה זו תהיה בפריפריה, בהינתן כל המשתנים האחרים הקבועים (דהיינו שלא גדלה שנאת הסיכון ביחס להשקעה בפריפריה)".   

עוד עולה מהסקירה כי מכירות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-2.1 אלף דירות, עלייה של 15% בהשוואה ליוני אשתקד והרמה הגבוהה ביותר במכירות אלו מאז דצמבר 2018. גידול זה גבוה יותר מכפליים משיעור הגידול שנרשם בסך העסקאות בדירות יד שניה. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש יוני ובשיעור חד,  כאשר במהלך החודש נגרעו מ"מלאי" זה כ-900 דירות, הרמה הגבוהה  ביותר  מאז ינואר 2017. מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים באפריל 2016 נגרעו ממנו עד יוני האחרון כ-25 אלף דירות.

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש יוני ב-5.8 אלף דירות, עלייה חדה של 28% בהשוואה ליוני אשתקד. בניכוי רכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4 אלף דירות, עלייה של 19% בהשוואה ליוני אשתקד לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות חדות.

סך הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש יוני עמד על 1.8 אלף דירות, עלייה חדה של 53% בהשוואה ליוני אשתקד.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר כי:  "לצערי, העלייה שנרשמה בחודש שעבר במכירת דירות, איננה סימן לסופה של השפעת המשבר על הענף ואין להסיק ממנה מסקנות שגויות. במהלך תקין של המשק, דירות הן מוצר קשיח, שאין אפשרות לוותר עליו לאורך זמן, אך גודל המשבר הנוכחי הוא קיצוני כל כך, עד שאנחנו צריכים להיזהר מלשמוח מוקדם מידי. אנחנו בגל של הדבקות והשפעתו ארוכת הטווח על רוכשי הדירות והעל המשק כולו בוא תבוא. ביוני ראינו תיקון חלקי מאוד של תהליך קפאון עמוק בשוק הדיור שהחל ממש עם תחילת התפשטות המגפה. התלות של כל המערכת בהחלטות הממשלה, בזמינות תנודתית מאוד של עובדים וברמת הפגיעה במשק בכלל ובמגזר הפיננסי במיוחד, חייבים להדליק נורא אדומה אצל מקבלי ההחלטות. על הממשלה לקבוע מיד שורת תמריצים שיקלו על רוכשי דירות, ובראשם הגדלת היצע הדירות על ידי תכנית שתאפשר הפחתת הוצאות הבניה ומכירת קרקע בהיקף מספק כבר מהחודשים הקרובים".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות