banner

מייצגי הדיירים: "מדובר בפרויקטים חברתיים. זה לא רק כסף, מדובר באנשים"

תוכנית אירוח חדשה מבית מגדילים בנושאים שונים הקשורים לענף הנדל"ן. הפעם – ייצוג בעלי דירות בהתחדשות עירונית. שיחה אישית עם עו"ד עידו שמואלי המתמחה בתחום על התהליך שעוברים בעלי הדירות, על אג'נדה שאינה מובנת מאליה ועל מה כדאי שבעלי הדירות ישימו את הדגש

עולם ההתחדשות העירונית הוא מורכב. גם בגלל ריבוי הגורמים המעורבים, גם בגלל ריבוי הדעות ויותר מהכל – בגלל חוסר וודאות בשלבי התכנון וגם בשלבים מאוחרים יותר. את כל המורכבות הזו צריכים כל הצדדים להבין, ובעיקר בעלי הנכסים והדירות שמתחילים את הדרך מאפס. אחד הגורמים החשובים ביותר בתהליך הוא עורך הדין, שתפקידו בין היתר להסביר ולדאוג להליך התקין. עו"ד עידו שמואלי, מומחה בהתחדשות עירונית שפועל כבר שנים ארוכות בתחום, מסביר בשיחה אישית מה הדגשים החשובים בתחום ועל מה אסור לבעלי הדירות לוותר.  

"לבחור עו"ד זו משרת אמון. עם זה צריך להתחיל. לדבר בגובה העיניים ולהסביר את הדברים נכון", כך פותח ואומר עו"ד שמואלי. "מדובר בראש ובראשונה בפרויקטים חברתיים, ולא רק בכסף. מדובר באנשים. צריך לעשות את זה נכון, לבוא עם האג'נדה הנכונה. משם – כל הדברים האחרים כבר יסתדרו". 

עוד על פי עו"ד שמואלי: "לפעמים כשדיירים מתקשרים עם עו"ד, הם מדברים רק על כסף. אבל זה לא רק כסף – בסוף יש את מנעד השירותים שעו"ד נותן בעבור התשלום שהוא מקבל. את התשלום עו"ד מקבל מהיזם, אנחנו מכירים את זה, זו הדרך ואי אפשר לברוח מזה. אבל לפעמים אני אומר לדיירים שהלוואי שהם היו משלמים את הכסף – ואז היה פשוט יותר לנהל את השיח הזה" .

לשאלה האם כל בעלי הדירות, בשיח מול היזם או עורך הדין, מבינים את כל המונחים המקצועיים משיב עו"ד שמואלי: "התשובה היא לא. ולכן כשאני יושב עם דיירים אני מנסה להעביר להם את המסר, וזה הערך המוסף שלי, שאלונים נמצא בפרטים הקטנים. כשמדברים על דמי שכירות למשל, אז צריך להבין שדמי השכירות צריכים להיות כאלה שיהיו נכונים לכל אורך תקופת הפרויקט. וגם מתאימים למצב שסובב אותנו. אם יש בניין ישן, אבל מסביב כל הבניינים חדשים, יש לזה משמעות גם לשכירות שיקבלו בעלי הדירות". עוד מוסיף ומסביר עו"ד שמואלי כי גם הערבות של היזם לשכר הדירה צריכה להיות לתקופה מספקת ויש עוד שורה של נושאים שיש לתת עליהם את הדעת.

עו"ד שמואלי מתייחס גם לתמורות של בעלי הדירות ועל מה הם צריכים להקפיד מול היזם ובכלל, בתהליך: "יש למשל את המפרט הטכני. הוא לא צריך להיות צמוד לזה של הדירות החדשות, של הרוכשים החדשים, אלא לדעתי הוא צריך להיות טוב יותר. אם אני צריך להקצין קצת – נדמה את זה רגע למישהו שעוזב את הדירה שלו, אותו דייר ותיק, לוקח מזוודה ועובר לדירה חדשה. הוא צריך שיהיה לו שם את כל הדברים, עם מינימום השקעה מבחינתו. וצריך לדעת לעשות את זה נכון". 

עוד על פי עו"ד שמואלי: "הירידה לפרטים הקטנים, היא החשובה. לכל פרויקט צריכה להיות ההבנה של הצורך, התמורות, כל הדברים הקטנים, לשבת ולהקפיד לעשות אותם נכון. בהרבה מקרים זה הרכוש הכי יקר של בעלי הדירות והם צריכים לסמוך עלינו, עורכי הדין , שנעשה את העבודה הכי טובה. אנחנו צריכים לתת להם את המענה הכי טוב בראייה בין אישית.  לנהל משא ומתן מהמקום הקשה ולא מהמקום הקל. זה נכון שיש מסגרת, אבל זה לא אומר שאי אפשר לפרוץ אותה בנושאים מסוימים".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות