banner
נחמה בוגין // עמית ישראלי
נחמה בוגין // עמית ישראלי

על תבונה ואומץ: הדרך של השמאית נחמה בוגין לפסגת הנדל"ן של ישראל

היא לא מפחדת ללחוץ על הגז, לבחור את הדרך ולשעוט עד לקו הסיום. כך הפכה שמאית ומשפטנית נחמה בוגין למובילת דעה ואוטוריטה בתחומה, לא ויתרה על המקום הראשון גם על מסלול המרוצים, ונחשבת היום לאחת מנשות הנדל"ן המובילות בישראל. ראיון צפוף עם מי שהתחילה את דרכה כאגרונומית מבטיחה והחליטה לשבור חזק ולמעלה לעולם המקרקעין

תמונה: נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי

את השמאית והמשפטנית נחמה בוגין (57) אפשר להכתיר היום כמובילה בזירת הנדל"ן של ישראל אבל אם הייתם מדפדפים לתחילת דרכה המקצועית, רוב הסיכויים שהייתם חוזים לה עתיד מזהיר דווקא בתחום מדעי הטבע. "הייתי בטוחה שאעסוק במדעי הטבע, התחום שתמיד נמשכתי אליו, ואפילו סיימתי תואר ראשון באגרונומיה", אומרת בוגין על התפנית בקריירה, "אבל מהר מאד הבנתי שאני מעדיפה לעבוד עם אנשים ולא עם עגבניות. נתקלתי במודעה על לימודי שמאות מקרקעין באוניברסיטה, התאהבתי בתחום, והשאר היסטוריה". 

בשנת 1990 היא הקימה את המשרד שבבעלותה, דבר שלא הפתיע את מי שהכיר אותה – מאז ומתמיד עצמאית, שאפתנית, רב תחומית וחייה את החיים בקצב מהיר. "היה לי המון סיפוק להגיע להישגים בכוחות עצמי", היא מסבירה במבט לאחור על הדרך שעשתה, "אחד הדברים שאני הכי גאה בהם הוא שהתחלתי מאפס ועשיתי הכל 'בעשר אצבעות'".

כיום המשרד שבבעלותה הוא אחד המובילים בישראל, ועדיין בוגין מקפידה לשמר את היחס האישי וגם להגדיר אותו כמשרד בוטיק. תחת הנהגתה מייצג המשרד את המגזר העסקי והפרטי מול רשויות המדינה, בדגש מיוחד על  טיפול אישי בלקוח, בשקיפות ומעורבות מלאה. המשרד מתמחה בתחומים מורכבים, לרבות תכנון ובניה, היטלי השבחה, הפקעות ותביעות פיצויים, הליכים ועררים מול רשות מקרקעי ישראל, התחדשות עירונית- פינוי בינוי ותמ"א בהיקפים גדולים, ליווי הליכי תכנון ושינויי יעוד, עסקות קומבינציה, יעוץ וליווי שמאי לגופים בכירים במשק, ומעורב בפרויקטים מרכזיים במשק בהיקפים גדולים. 

בין היתר, המשרד בבעלותה מתמחה בהתחדשות עירונית ובתחומי התכנון והבנייה, מטפל בעשרות עררים של היטלי השבחה. לשאלה מה יעלה בגורלם של היטלי ההשבחה שנמצאים במחלוקת מול עיריית תל אביב, היא עונה: "הדיונים בוועדת הערר צפויים להיפתח במאי, אני מאמינה שעמדתי, ששותפים לה אנשי מקצוע רבים נוספים, תתקבל. קיימת מחלוקת משפטית עקרונית מול עירית ת"א לגבי דרך חישוב ההשבחה. שמחה שעד כה עמדתי התקבלה בכל עשרות התיקים בהם טיפלתי, על ידי שמאים מכריעים. כאמור, מאמינה שוועדת הערר תקבל גם היא את העמדה הזאת ותתמוך בפסיקת השמאים המכריעים". 

עוד מטפל המשרד בפיצויי הפקעה, תביעות לפי סעיף 197, טבלאות איזון, פרויקטים מורכבים וארוכי טווח, עסקאות קומבינציה בהיקפים גדולים, עררים מול רשות מקרקעי ישראל, חוות דעת להליכים משפטיים כגון פירוק שיתוף, הסדר בין בעלים, פינויים, מגזר כפרי – קיבוצים ומושבים לרבות הסדרת שימושים חורגים, שיוך דירות בקיבוצים, ועוד.

בנוסף, מלווה בוגין הליכי פינוי בינוי בהיקפים גדולים, לרבות מתחמים רבים בת"א-יפו, רמת גן, גבעתיים, בת-ים, הרצליה, הוד השרון, נס ציונה, ירושלים, חיפה ועוד. 

תחום נוסף שבו היא אוטוריטה הוא ליווי בעלי קרקעות מופקעות בהיקפים גדולים. אפשר גם לומר שבוגין ייצגה כמעט את כל הישובים לאורך כביש חוצה ישראל ומעבר לכך, היא מלווה גופים גדולים בעסקאות ענק. נכון להיום, בוגין מדורגת בין עשרת משרדי השמאות המובילים בישראל במדד דן אנד ברדסטריט, מדורגת כמשרד מוביל במדדי התחדשות עירונית שונים בישראל , מומלצת אתר תקדין כמומחית בתי משפט, ונבחרה בפעם השנייה ברציפות לרשימת 70 המשפיעים בהתחדשות עירונית של אתר מגדילים.

איפה לדעתך נמצאים החסמים הגדולים ביותר של ההתחדשות העירונית והאם את חושבת שיש דרך לפתור אותם?
"החסמים המרכזיים הינם התארכות הליכי התכנון ושינויי מדיניות תכופים שיוצרים חוסר ודאות. אבל יש חסם משמעותי נוסף שאני כשמאית ערה אליו יותר מטבע הדברים – היטל ההשבחה. בפרויקטים רבים היטל ההשבחה קובע את גורלו של פרויקט פינוי בינוי ואת סף הכדאיות הכלכלית שלו. בימים אלה מתנהלים הליכי חקיקה שנועדו להקל, הכוונה להפחית את ההיטל ל25% מההשבחה, במקום 50%, כאשר לרשות המקומית יהיה שיקול דעת בתנאים מסוימים לתת פטור מלא או לחילופין לדרוש היטל מלא". 

מעבר לקריירה המצליחה, בוגין לא מוותרת על מקצוענות גם בתחביבים. כך היא הפכה לנהגת מרוצים תחרותיים וגרפה בעונה האחרונה את המקום הראשון באליפות ישראל הפתוחה במרוצי מכוניות ל-2019. "המרוצים התחילו לפני שנים בודדות כתחביב ומהר מאוד הלכו ותפסו מקום משמעותי יותר", היא אומרת. בוגין, פורצת דרך, דמות מעוררת השראה, ומי שהיתה האישה הראשונה שהשתתפה באליפות ישראל במרוצים. 

בנוסף לתחביבים היא מכהנת כיו"ר ועדת ביקורת בלשכת שמאי המקרקעין וכן, כנציגה הישראלית הרשמית הראשונה והיחידה בארגון השמאות הבינלאומי IVSC, והיא מייצגת את ישראל בהליכים להחלת התקינה הבינלאומית בארץ.  בנוסף היא מרצה, מגשרת מוסמכת, בוררת, מומחית מטעם בתי משפט, בוחנת ורכזת בחינות ההסמכה מטעם מועצת שמאי המקרקעין בישראל, מרצה באוניברסיטת ת"א, האוניברסיטה העברית, המרכז הבינתחומי, הטכניון, המכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין, מרכז השלטון המקומי, ביה"ס לפרקטיקה משפטית, מרכז פישמן למימון ויזמות נדל"ן, איגוד התאגידים העירוניים ועוד. אם כל זה לא מספיק, אז תמצאו את שמה חתום כעורכת מדור "שמאות מקרקעין ויזמות" בדו ירחון "מקרקעין" ועל מאמרים בכתבי עת שונים בתחום המקרקעין וכן, כפרשנית בנושאי נדל"ן וכלכלה בטלוויזיה, רדיו ועיתונות.

מתי את מספיקה הכל ואיך מחלקים את הזמן בין העבודה, לבית ולתחביבים?
"שילוב קריירה ומשפחה דורש המון כוח רצון, שמחה לומר שמרגישה שהצלחתי, יש לי ילדים מדהימים ואנחנו מאד קרובים, מאמינה שאמא טובה היא אמא מאושרת ושיש לה סיפוק ממה שהיא עושה, מקווה שאני מודל עבורם להצלחה ובעיקר לא לוותר על אושר וסיפוק אישי". 

יש אתגרים מיוחדים כאישה מובילה בעולם הנדל"ן?
"אני חושבת שלאישה יש יתרון מאוד גדול, בטח בתחום שלנו, אם בנושא של מו"מ וייצוג משפטי ובכלל בעבודה עם אנשים ומול אנשים לאישה יש יתרון, סבלנות, הקשבה ויכולת לראות הרבה צדדים גם לרוחב וגם לעומק". 

מה היית אומרת לנשים בתחילת דרכן?
"עצתי לנשים היא לכי עם החלום שלך, תאמיני בעצמך, הרוב תלוי בך, עבודה קשה, יושר, כשרון, אומץ ונחישות יביאו אותך לשם. אל תוותרי על אושר אישי והגשמה עצמית. אל תיכנעי לרגשות אשם- אפשר בהחלט להצליח בשילוב של קריירה ומשפחה, אל תחששי לעבוד גם בתחום שנחשב "גברי", אישה יכולה להיות עוצמתית גם בעולם של גברים מבלי לאבד את הנשיות ואת החוזקות שלה- אינטליגנציה ריגשית גבוהה ו'מוליטי-טסקיות'".

בוגין, מי שהפכה לאחת הנשים הבכירות בענף הנדל"ן, ממשיכה לרוץ קדימה, ומעריכה כל רגע במרוץ חייה: "מגיל מאד צעיר אני בצמרת ולרגע לא לוקחת את זה כמובן מאליו, כדי להישאר בצמרת צריך לעבוד אפילו יותר קשה מאשר כדי להגיע לשם", היא מסכמת, "אומרים עלי שאני 'ממציאה את עצמי כל פעם מחדש'". 

כשהיא עוצרת רגע לסכם את המרוץ של חייה, היא אומרת: "אני מסתכלת אחורה בסיפוק רב, התחלתי מאפס, פילסתי את דרכי בעשר אצבעות, אוהבת מה שאני עושה, פועלת בדרך שלי, מחוץ לקופסא… אין לי ספק שיהיו עוד שלל יעדים חדשים, אני לא נוהגת להחליט עליהם מראש, אני מזהה הזדמנויות 'על הדרך' ובאופן ספונטני כובשת אותן".

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות