banner
נטלי עברון // צילום: מיכל מסינג
נטלי עברון // צילום: מיכל מסינג

שליחות משלה: סיפור ההצלחה של עו"ד נטלי עברון, אחת מעורכות הדין המבטיחות בישראל

היא גדלה לתוך עולם הבינוי, חולשת על מחלקת הנדל"ן וההתחדשות העירונית כשותפה באחד ממשרדי עורכי הדין המובילים בארץ, מתמחה בייצוג דיירים בלבד, ובגיל 41 בלבד חתומה על הצלחות רבות. איך היא עושה את זה? עו"ד נטלי עברון בראיון מיוחד לרגל יום האישה: "התפקיד שלי הוא שליחות"

נטלי עברון // צילום: מיכל מסינג

עו"ד נטלי עברון, שותפה במשרד שטייף, עברון, סידס, בורוכוב החלה את דרכה בתחום לפני 18 שנה ומנהלת היום את כל תחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית במשרד מוביל. היא חדה, מקצוענית, וצברה הצלחות רבות, מה שמיקם אותה בגיל 41 בלבד בצמרת עורכות הדין המבטיחות בתחומה בישראל. 

אומנם כניסתה של המטאורית עברון לעולם התכנון והבנייה היתה טבעית, לאחר שעוד מילדות היא חייה ונשמה נדל"ן אבל הדרך לשם לא היתה קלה. אביה, רפאל גרוס, מי שכיהן בעבר כיועץ המשפטי של שיכון ובינוי משך 35 שנים, היה האיש שממנו שאבה עברון את האהבה למקצוע והיה גם מי שגידל אותה, לאחר שהתייתמה מאמה בגיל 9. 

עברון, אחת מהנשים החרוצות והאמביציוזיות שתכירו, סיימה תיכון בגימנסיה הרצליה עם הרחבה של 5 יחידות במשפטים, בצבא שירתה כמדריכה בכירה בעברית ובאנגלית במוזיאון השריון בלטרון, ומשם המשיכה לתואר ראשון ולאחר מכן לתואר שני בבר אילן. את ההתמחות עשתה תחת ידו של עו"ד אמנון עברון ז"ל מבכירי המשפטנים שהיו במדינה כך שכבר בגיל 24 הייתה לאחר התמחות ושני תארים. היום, כשהיא אם לשלושה (תאומות בנות 11 וילד בן 4), שותפה ומנהלת את אחד התחומים החמים ביותר בזירת הנדל"ן בישראל, היא מסתכלת במבט לאחור על הדרך שעברה, ומביעה סיפוק. "בתור ילדה הייתי מגיעה עם אבא לעבודה במשרדים של שיכון עובדים ונחשפתי לעולם הנדל"ן, כך שהיה עבורי טבעי לבחור בקריירה בתחום", אומרת עברון, שיודעת לעבוד קשה, תוך שהיא מתמרנת בין קריירה מוצלחת לבין גידול הילדים והבית, ברגישות ובנחישות המאפיינות אותה. "לא פשוט לתמרן בין קריירה למשפחה אבל אני מאמינה שלנשים יש את היכולת לעשות את זה. צריך למצוא איזונים, לשים גבולות ולדעת מתי כן צריך לחזור הביתה. מהבית שואבים את הכוח", היא מוסיפה. 

משרד שטייף, עברון, סידס, בורוכוב מלווה במחלקת הנדל"ן אלפי יחידות בפרויקטים של התחדשות עירונית, מאשדוד עד חדרה, כאשר מה שמייחד את המחלקה במשרד הוא הבחירה לייצג דיירים בלבד בפרוייקטים של התחדשות עירונית. "ראינו שלמעשה ברגע שאתה מיצג יזם ודיירים ביחד יכול להיווצר מצב של ניגוד אינטרסים מובנה ולא תמיד תהיה לך נאמנות לדיירים. מעבר לכך, אנחנו מאמינים בכוח האדיר שיש לבעלי קרקעות ודירות", מסבירה עברון. 

נטלי עברון // צילום: מיכל מסינג
נטלי עברון // צילום: מיכל מסינג

לשאלה האם יש הבדל בין ליווי פרויקטים בערים השונות, עונה עברון כי דווקא בפריפריה הדברים פשוטים יותר. "לכל פרויקט יש את הסוגיות שלו אבל דווקא בפריפריה יותר קל לנו כי האוכלוסיות שם כמהות להתחדשות עירונית והן מבינות את הצורך בחיזוק הדירה", היא אומרת, "בעוד שבערי המרכז דיירים יותר נוטים להציב תנאים ואפילו רואים את עצמם שותפים ליזמים. בין היתר, התפקיד שלנו הוא להזכיר להם שהתוכנית נועדה לחיזוק מבנים ואילו התמורה שמקבלים, כמו גם עליית ערך הדירה, הם צ'ופר, ולא המהות". 

עברון מתמחה בליווי פרויקטים משלב מקדמי, שותפה לתהליך ההתגבשות של נציגויות דיירים, פועלת להנגשת ופישוט המונחים עבורם ומלווה אותם כל הדרך בתהליכי החתימות, דרך הביצוע ועד למסירת הפרויקט לדיירים.  בדרך מתמודדת עברון עם משברים, חסמים ופועלת לחלץ פרויקטים תקועים. "ליווינו בתל אביב פרויקט גדול של תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש, עוד משנת 2013 אלא שתוך כדי אושרה תוכנית תא5000 ולמעשה רוקנה מתוכן את ההתכנות הכלכלית של הפרויקט", היא נותנת דוגמא, "מכאן, אותו יזם שהבטיח תמורות גבוהות, בהתבסס על מדיניות קודמת, לא יכול היה לממש את הפרויקט והקשר החוזי הסתיים. במקרה כזה פעלנו למחיקת הערות אזהרה והיום אנחנו כבר בחוזה עם יזם חדש". 

מה מהות תפקידך בייצוג דיירים?
"התפקיד שלנו הוא חלק משליחות, כי בסופו של יום כשבניין יעבור חיזוק ויהיה בו ממ"ד אז יימנע אסון מאוד גדול בשעת חירום, וכולנו יודעים שזה רק עניין של זמן עד שתתרחש רעידת אדמה או ירי טילים לעבר אוכלוסייה אזרחית". 

האם מינהלות הרשות להתחדשות עירונית תורמות לקידום תהליכי הפרויקט?
"הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עושה עבודה מבורכת אבל זה כרגע ברמת הזרעים, כאשר את התוצר נזהה עוד כמה שנים ואז נדע אם היוזמה הצליחה אם לאו. בפריפריות אני מצרפת נציג של המינהלת לדיירים וזה מסייע להם לשמוע מגורם אובייקטיבי שהתהליך נכון, בריא, מפוקח, לדעת שיש להם סוג של מפקח אובייקטיבי מטעם המדינה שבאמת מסייע להוציא אל הפועל פרויקט חיוני וחיובי. העבודה עם המינהלות נותנת כרית ביטחון לדיירים אבל מצד שני היא מערכת בירוקרטית". 

נטלי עברון // צילום: מיכל מסינג
נטלי עברון // צילום: מיכל מסינג

איזה שינויים חלו מאז ההכרזה על ביטול תמ"א 38 בשנת 2022?
"מאז ההכרזה על ביטול תמ"א 38 אנחנו מרגישים את השינוי במגוון מישורים. ההחלטה נתנה תמריץ לדיירים לקדם פרויקטים שהתנהלו בעצלתיים ואנחנו רואים גם יזמים 'מתאבדים' על פרויקטים כי הם צריכים למהר ולהגיש בקשות להיתר. 

מבחינת הרשויות, הרבה רשויות מקומיות לא אוהבות את התמ"א ויש כאלו שקברו אותה עמוק באדמה עוד הרבה לפני ההחלטה של מנהל התכנון. יחד עם זאת, אנחנו כן אופטימיים שבשנה הקרובה יאושרו פרויקטים שנמצאים בקנה וכן, שימצא מנגנון ראוי להיטלי ההשבחה, על מנת שיהפוך את הפרויקטים לכלכליים גם ביום שאחרי אוקטובר 2022. בפינוי בינוי אנחנו ממשיכים כרגיל כי עיריות אוהבות מתחמים גדולים, לעשות מייק אובר לרחוב, לכמה דונמים, למתחמים משמעותיים והן נותנות את ברכת הדרך תוך מציאת פתרונות לתשתיות ומטלות ציבוריות. כמי שמצייגת דיירים חשוב לי, על מנת לוודא את המדיניות, לקבל את המידע ישירות מהפונקציות האחראיות ברשות המקומית, מהצוותים הרלבנטים וכן, גם לעיתים אף ממהנדס העיר, שלא יהיה טלפון שבור". 

עברון עושה הכל במו ידיה, כאשר המשרד לא עובד מול מארגני פרויקטים או קבלני חתימות, והוא מקפיד על שירות נישתי וייחודי. "לכל בניין בפרויקט יש קבוצת ווטסאפ ששם אנחנו מעדכנים באופן שוטף את הנציגות איפה הדברים עומדים, יש תקשורת וזרימה חופשית של מידע. הגענו למסקנה כי ככל שרמת הוודאות עולה, כך רמת החרדה יורדת וזה מבשיל את הפרויקטים בצורה מהירה יותר", מסכמת עברון, שעובדת במשרד לצד האב, רפאל גרוס. 

מפרגנים לך כאישה בתפקיד בכיר?
"בהחלט מפרגנים לי, כוח נשי זה משהו שאני רואה כיתרון בולט בכל התחומים, גם בהתנהלות מול רשויות ובפגישות שלפעמים כולם מגיעים גברים ואני אישה יחידה. הכל נהיה הרבה יותר רגוע, יעיל, מתקתקים, מבינים מהר ומבצעים".

עוד נשים מובילות בענף הנדל"ן:

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות