banner

"הפסקת הקפאת המשכנתאות עומדת לאתגר את אותם משקי בית שנמצאים במשבר"

בחודשים האחרונים ענף הנדל"ן נמצא בתקופה לא פשוטה. שיווקי קרקע נמוכים, אין תקציב, ובמקביל – יש מי שטוען שמשבר הדיור בכלל נגמר. האם זה באמת המצב? מה קורה באמת בשוק הנדל"ן למגורים ואיך הקורונה השפיעה גם על ענף קבלני השיפוצים. ניר מסיקה, סמנכ״ל מטה הדיור הלאומי לשעבר, ועורכת הדין נטלי שמעון-ויינשטיין, מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, הגיעו לראיון באולפן מגדילים כדי לענות על השאלות

בחודשים האחרונים ענף הנדל"ן נמצא בתקופה לא פשוטה, ולא רק בגלל הקורונה. שיווקי קרקע נמוכים, אין תקציב, ובמקביל – יש מי שטוען שמשבר הדיור בכלל נגמר. האם זה באמת המצב? מה קורה באמת בשוק הנדל"ן למגורים ואיך הקורונה גם השפיעה על ענף קבלני השיפוצים. ניר מסיקה, סמנכ״ל מטה הדיור הלאומי לשעבר, ועורכת הדין נטלי שמעון-ויינשטיין, מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, הגיעו לראיון באולפן מגדילים כדי לענות על השאלות. 

"יש נכון להיום מספר כוחות שעובדים בשוק וכל אחד מנסה לדחוף לכיוון אחר", כך פותח ומסביר מסיקה, "אין ספק ששנת 2020 לא הולכת להיות משנות הזוהר של ענף הנדל"ן. אנחנו הולכים לראות ב-2020 ירידה חדה מאוד בכל מה שקשור לאישור יחידות דיור. גם בשיווקי הקרקע נראה ירידה חדה. במקביל, הוירוס הסיני עדיין איתנו ואנחנו בסביב 20% אבטלה – גם לזה השפעה ניכרת על השוק. השפעה על ביקוש לדירות וגם השפעה על היכולת לשלם על הדירות הללו" .

במקביל, אם נכון להיום יותר אנשים מתקשים לגייס הון לרכישת דירה ולשפר דיור, יש מי שמעדיף להשקיע בנכס הקיים כפי שמספרת שמעון-ויינשטיין: "ניתן לראות שקבלני השיפוצים עובדים היום יותר חזק על שיפוצי דירות יד 2, מאשר דירות חדשות שם הם נדרשים לעבודות הגמר. אנחנו רואים יותר רכישות של דירות יד 2, וגם העדפה לשיפוץ קטן יחסית מאשר להיכנס להרפתקאה של קניית דירה. למרות זאת, חשוב עדיין לציין שגם ענף השיפוצים סובל לא מעט מנגיף הקורונה ואפשר לזהות ירידה בביקושים". 

ניר – מה עם המשכנתאות? עדיין יש חשש שעצירת האפשרות להקפאת תשלומי המשכנתא תוביל לבעיה?
"עד סוף 2020 כל מי שרוצה, אם נפגע או לא נפגע מהקורונה, יכל לבוא ולבקש הליך של הקפאה. בשיא, כ-25% מהמשכנתאות היו בהקפאה. היום אנחנו עומדים על סביב 11% והיקף כספי של כ-45 מיליארד שקל. מספר מאוד משמעותי. הנחיה חדשה קבעה שהחל מ-2021 לא כולם יוכלו להקפיא ויצטרכו לעמוד בתנאים כמו רף הכנסה. הפסקת הקפאת המשכנתאות עומדת לאתגר את אותם משקי בית שנמצאים במשבר. זה עומד להיות אתגר לשוק הנדל"ן ולמערכת הבנקאית".

נטלי – ממשכנתאות לשיפוצים. ענף קבלני השיפוצים הוסדר בשנים האחרונות. דיברנו על עליה בשיפוצים, איך אנחנו יודעים שמי שמגיע אלינו הבייתה הוא באמת קבלן שיפוצים מורשה?
"חשוב מאוד שהציבור יהיה מודע לכך שהוא לוקח קבלן שיפוצים הרשום ברשם הקבלנים. תמיד אפשר לפנות להתאחדות קבלני השיפוצים, אנחנו זמינים בקו חם לציבור הרחב וגם לציבור הקבלנים.  קבלני  שיפוצים הרשומים עוברים הכשרות מקצועיות ומבחנים, גם בבטיחות בעבודה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות