banner
עו"ד רונית עובדיה, משרד הררי טויסטר ושות' // אורית גז
עו"ד רונית עובדיה, משרד הררי טויסטר ושות' // אורית גז

חוק ההסדרים הוא לא יותר מאקמול

חוק ההסדרים הוא אקמול לחולה במחלה ממארת. זה לא יעזור. זה רק יגרום לחולה לשכוח לכמה דקות את הכאב ולהתעורר מחר ליום חדש של צרות // דעות

 

עו"ד רונית עובדיה, משרד הררי טויסטר ושות' 29.07.2021

חוק ההסדרים  הוא כנראה החוק המעניין ביותר שנחקק כל שנה. הוא טומן בחובו מאות סעיפים וסעיפי משנה אשר נועדו לאפשר קידומן של רפורמות מרחיקות לכת. החוק מאושר בדרך כלל באישון לילה באחד מלילות דצמבר הקרים. כבר שנתיים שלא טעמנו מטעמו. השנה לא הכזיבו. החוק מלא בהפתעות. 

מאגרות הגודש – אשר ישנו את חייהם של כל העובדים והמועסקים באזור המרכז ואשר אין בהם יותר מאשר לעג לרש שכן מדינה אשר במשך שנים לא טרחה לפתח תחבורה ציבורית יעילה או מוקדי תעסוקה בפריפריה לא יכולה לבוא בטענות אל תושביה שגודשים את גוש דן מידי בוקר וערב; דרך הוראות אשר נועדו להסדיר את הקמת המטרו בדורסנות רבתי – על ידי הטלת מיסי ענק הפקעת סמכויות הרשויות המקומיות ותיקון החוק כך שניתן יהיה להרעיש לכל מי שמתגורר בסמוך לתוואי המתוכנן; ועד שלל ניסיונות לפתור את "משבר הדיור" שבזו אשר כונתה "ייעול השימוש בשטחי התעסוקה" בחרתי להתמקד.

במסגרת חוק ההסדרים הוחלט לקדם תיקון אשר כופה על הוועדות המקומיות לתת היתר בניה בסטייה מתוכנית להקמת דירות מגורים בשטחים המיועדים לתעסוקה תוך דילוג או יותר נכון רמיסת המחשבה התכנונית, האורבנית, הכלכלית והחברתית מאחורי תוכניות שקודמו במשך שנים בשים לב לצרכי הציבור. צ'ופר זה ניתן כמובן לכל אלה שדאגו להוביל למשבר "ישבו" על הקרקע ולא פיתחו אותה במשך לפחות חמש שנים ממועד בו אושרה תוכנית שאפשרה להם לעשות כן.

משבר הדיור אכן קיים. הוא חי בועט ואפילו צועק. אבל אם לא נבין את מקור המשבר גם לא נוכל לפתור אותו. א-ב. המשבר הוא תוצאת הזנחה של שנים והעדר חשיבה מערכתית. ההזנחה באה לידי ביטוי בהעדר תשתיות, ביטול מס רכוש על מקרקעין באופן שעודד בעלי קרקעות לא לפתח אותם, חוסר יכולת להביא לשינוי באופן חלוקת הכנסות בין הרשויות המקומיות ועוד שלל פעולות והחלטות שהתקבלו באופן נקודתי מבלי להבין את השפעתם על השוק.  

פתרון המשבר צריך להתחיל בראש ובראשונה בחשיבה אזורית כוללת – הקמת תשתיות תחבורה מהירות במימון ממשלתי, מתן הטבות כלכליות לאזורי תעסוקה במעגל השני והשלישי של מרכז הארץ, חלוקת הכנסות בין רשויות עתירות תעסוקה ומשרדים לרשויות עתירות מגורים ומתן אפשרות לרשויות המקומיות להעניק תמריצים לעסקים המבקשים להקים אזורי תעסוקה בתחומם. ללא כל אלה תמשיך היוממות למרכז הארץ. הגודש על הכבישים יחריף והרי גם ככה הוא בלתי נסבל. 

במקום לנתח ולהבין את הסיבות למשבר ולנסות לפתור את הבעיות האמיתיות באופן ייסודי – במסגרת חוק ההסדרים החליטו לתת אקמול לחולה במחלה ממארת. זה לא יעזור. זה רק יגרום לחולה לשכוח לכמה דקות את הכאב ולהתעורר מחר ליום חדש של צרות.

שהרי הפתרון שניתן הוא בדיוק הפתרון לו חיכו אותם בעלי קרקע שלא פעלו לפיתוחה במשך חמש שנים למרות שהיו יכולים לעשות כן בהתאם לתוכניות מאושרות. חמש שנים בהן הם יכלו להזרים לשוק אלפי יחידות דיור ושטחי תעסוקה.
סיבה ומסובב כבר אמרנו? האינסנטיב היחיד שניתן על ידי המחוקק בתיקון המוצע הוא לא לפתח מקרקעין בתקווה שיום אחד ניתן יהיה לבנות עליהם יותר יחידות מגורים. וזו הרי אחת הסיבות העיקריות למשבר דיור.
אין אלא לקוות שמי שאמור להוציא אותנו מהמשבר – יחשוב רחוק ולא ימצא פתרון אד-הוק אשר רק יחמיר את המצב כמו זה שהוצע בחוק ההסדרים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות