banner
המטרו בפתח תקווה // באדיבות עיריית פתח תקווה
המטרו בפתח תקווה // באדיבות עיריית פתח תקווה

המטרו וזכויות הבנייה: מסמך מדיניות חדש קובע את העצמת הבינוי

פוטנציאל של 13 אלף דירות חדשות בהתחדשות עירונית באזורי הביקוש –  מסמך חדש מגדיר זכויות בנייה מועצמות סביב תחנות המטרו

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, החליטה על קביעת מדיניות לפיתוח הציר שעובר בתחום הערים תל אביב, גבעתיים ורמת גן, כך נמסר היום ממינהל התכנון, שם מציינים כי: "מדובר במהלך שקודם על ידי לשכת התכנון המחוזית, בשיתוף עם שלושת הרשויות המקומיות ומטה מינהל התכנון, ליצירת חזון עבור ציר מטרופוליני מתפתח, הנדרש לעדכון אופיו בעקבות הקמת גשר עמק ברכה מעל איילון וקידום קווי המטרו לאורכו". המסמך צפוי להשפיע על ערים נוספות .

אילו תוכנית מקודמות כיום בסביבת המטרו?

בהתאם למדיניות, מקודמות בימים אלו בשולחן הוועדה המחוזית תוכניות מפורטות לאורך הציר בגבעתיים ורמת גן,  בהן תוכניות מפורטות למתחמי התחדשות עירונית נוגה כצנלסון  שמציע כ-4,000 דירות ומתחם בן גוריון  כצנלסון בגבעתיים , על גבול רמת גן, בשכונות פועלי הרכבת, שיינקין וגבעת קוזלובסקי, הכולל פינוי והריסה של כ-1,860 יח"ד קיימות   ובניית כ- 3,100 דירות חדשות . כפי שפורסם ב"מגדילים" בתחילת השנה, גם קרבתו של מתחם כצנלסון בפתח תקווה  למטרו הביאה לשינוי מדיניות ההתחדשות העירונית, שם הקרבה למטרו טרפה את הקלפים והרווח היזמי הגיע ל-20 אחוז. עוד בפתח תקווה, מתחם ארלוזרוב צפוי להביא להתחדשות עירונית בהיקף של 14,000 יח"ד סביב המטרו, בטבעת הראשונה,  אלא שהוא נותר ללא מענה תכנוני עד כה. מסמך המדיניות צפוי להשפיע על קידום המתחמים. 

העצמת זכויות בנייה סביב תחנת נוגה, בן גוריון והרא"ה 

מדובר במסמך המדיניות המתווה מדיניות התחדשות ופיתוח בראיה כוללת בציר אורבני, החוצה את מטרופולין תל אביב מזרח-מערב, שאורכו כ-6.5 ק"מ, ועובר ב-3 רשויות מקומיות: רחוב עמק ברכה בתל אביב-יפו, כצנלסון בגבעתיים ושדרות ירושלים ברמת גן. 

הציר הראשי מחולק למספר מקטעים, כאשר כל אחד מהם בעל אופי ורמת אינטנסיביות שונים. המסמך מזהה 7 מוקדים עירוניים להעצמה של בינוי במרחבי תחנות המטרו M2: תחנת נוגה, תחנת בן גוריון ותחנת הרא"ה. מוקדים נוספים להם ניתנת התייחסות מפורטת במדיניות, הם צומת עליית הנוער /עמק ברכה (מפגש בין רשויות מקומיות תל אביב וגבעתיים), כיכר נח הממוקמת בצומת סירקין/כצנלסון (גבעתיים), מתחם "הברקוד" שבין רחובות כצנלסון ושנקין בגבעתיים  ודופן דרומית של הר הבנים ברמת גן. 

תוספת של 13,000 דירות

המסמך מציע מתווה לתוספת של כ-13,000 יחידות דיור חדשות, תוך פירוט העקרונות התכנוניים לתוכניות מפורטות בדגש על עוצמות ואופי הבינוי, מוקדים עירוניים ופריסת שימושים. בין עקרונות התכנוניים במסמך, מוצע להגדיר את מרחבי התחנות המטרו כמוקד משמעותי עם עירוב שימושים בהן ובסביבתן, לתכנן את הציר הראשי כמרחב בעדיפות לתחבורה ציבורית ולהולכי רגל, לשפר את הקישוריות בין מבנים ומוסדות ציבור למרחבים ציבוריים פתוחים, לשלב גגות פעילים במבני מגורים חדשים לטובת הרחבת המרחב הציבורי. כמו כן, המדיניות כוללת מספר אזורים ומבנים שיש בהם ערך היסטורי ואדריכלי, בהם מומלץ לתת התייחסות ברגישות יתר בעת גיבוש התכנון. 

במינהל התכנון מסבירים את הלוגיקה שמאחורי המסמך: "מטרת המדיניות היא יצירת מרחב לינארי עירוני בר-קיימא המעודד הליכתיות, כלכלה מקומית, מרחב ציבורי איכותי לצד טבע עירוני ודיור מכליל,  תוך הסתכלות רוחבית חוצה רשויות מחד, והעצמת ייחודיות ומקומיות מאידך. בעת גיבוש המסמך ניתנה חשיבות רבה לשיח בין הרשויות, אשר אפשר שילוב בין הרצונות השונים לצד קידום ראיה תכנונית משותפת".

ערן ניצן // יח"צ
ערן ניצן // יח"צ

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן, אומר כי: "מהפכת המטרו מחייבת יצירת חזון תכנוני מטרופוליני בכדי לאפשר קידומם של תוכניות מפורטות. ציר כצנלסון שמחבר בין ת״א גבעתיים ורמת גן הוא סנונית ראשונה של מדיניות מחוזית ברורה במרחב כולו של מטרופולין מאוחד,  ומקדמת תפיסה תכנונית משותפת לכל השחקנים שתאפשר ליזמים לקדם תוכניות נקודתיות מועצמות לאורך ציר המטרו".

ארז בן אליעזר // צילום: יח"צ
ארז בן אליעזר // צילום: יח"צ

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר, אומר כי: "מסמך המדיניות, שקודם על ידי מינהל התכנון, מהווה חזון תכנוני מחוזי לחיבור בין הערים רמת גן, גבעתיים ותל אביב ויאפשר לתוכניות השונות להתחדשות עירונית שקודמו לאורכה כלי עבודה למינוף תהליכי ההתחדשות לטובת הכלל בראי מערכות הסעת המונים ותחנות המטרו השונות הפרוסות לאורך הציר".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות