banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

הביקוש לדירות שבר שיאים אבל ההיצע הולך ויורד כבר חודשים

השבוע פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המעידים על ביקוש שיא לדירות חדשות ב-2020, על אף הקורונה. מבט מעמיק יותר על הנתונים מעיד כי בעוד הביקוש מאמיר ההיצע נמצא בירידה מאז אפריל. מדד המחירים מחזק את ההנחה שעליות במחירי הדירות כבר כאן. ניתוח

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו השבוע מעידים על הביקוש הגבוה לדירות ב-2020, ביקוש ששבר שיא של כמה שנים. אבל במקביל, הם מעידים על עוד משהו – על ההיצע שהולך ויורד. נתוני מדד מחירי שפורסמו במקביל למדד המחירים לצרכן, מאשרים כי המחירים החלו לעלות ב-2020, וגורמים בענף מזהירים כי ב-2021 העליות עשויות להתגבר. 

על פי נתוני הלמ"ס המתייחסים לביקוש לדירות, נתון זה האמיר בכ-14% בשנת 2020 לעומת 2019, על אף הקורונה. אך כאמור, ביקוש זה לא פוגש היצע מספק. לצד נתוני מכירת הדירות, הלמ"ס גם מספקת נתון נוסף והוא דירות חדשות שנותרו למכירה. נתונים אלו מספרים בעצם כמה דירות עוד נותרו על המדף ומה ההיצע שיוכל לענות על הביקוש גם בחודשים הבאים. על פי הנתונים – בחודשים האחרונים חלה ירידה בנתון זה כאשר החל מאפריל נתון זה החל לרדת, ולמעשה הירידה לא פסקה ומדובר במגמה ברורה של ירידה בהיצע הדירות. כך, באפריל עמד נתון זה על 48,233 דירות שנותרו למכירה, ביולי עמד הנתון כבר על 43,988 דירות, באוקטובר על 41,390 דירות ובחודשים האחרונים ירד הנתון מתחת לרף 40 אלף הדירות כשבדצמבר מדובר על היצע של 38,430 דירות שנותרו למכירה בלבד. נתונים אלו לא נרשמו בשנתיים האחרונות ואף למעלה מזה.

מדובר בנתונים בעייתיים שמחזקים את מה שגורמים שונים בענף, וגם במשרדי הממשלה, טוענים ומזהירים מפניו בחודשים האחרונים: עליית מחירים. בזמן שהקורונה לא פגעה בצד הביקוש בענף הנדל"ן, המחסור בהיצע הופך להיות משמעותי בחודשים האחרונים מה שמגביר את הסיכוי לעליית מחיר. ואכן, מדד מחירי הדירות שפורסם רק אתמול מעיד כי זה המצב. על פי המדד – החל ממאי האחרון נרשמה עלייה במדד מחירי הדירות של הלמ"ס, עלייה מזערית ברוב החודשים (בין 0.1% ל-0.3% וחודש אחד ללא שינוי בכלל) אבל בחודשיים האחרונים נראה שהעליות החלו להתחזק ושיעור העלייה כבר עמד על 0.9%. נכון, מדובר בנתונים ארעיים, אך המחסור בהיצע מאותת כי לא מו הנמנע שהמגמה נכונה ונזכיר כי המספרים גם יכולים להתעדכן מעלה ולא רק מטה. 

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות