banner
ענת לרנר // צילום: אורן גולן
ענת לרנר // צילום: אורן גולן

כיצד הצליחה אדר' ענת לרנר להוביל שינוי תפיסתי להתחדשות העירונית?

היא מובילה את ההתחדשות העירונית בפול גז, מקבלת רוח גבית מראש העיר, מאמינה בדלת פתוחה ובשינוי תפיסתי ותרבותי, והפכה את העיר למודל ארצי לניהול פרויקטים. אדריכלית ענת לרנר, ראש המינהלת להתחדשות עירונית ביהוד – מונסון: "התכנון נעשה בקפידה, ללא לחצים, ניקינו את העיר ממארגנים חאפרים"

ענת לרנר // צילום: אורן גולן

כחלק ממדיניות ראש העיר יהוד – מונוסון, יעלה מקליס, המינהלת להתחדשות עירונית היא כתובת חברתית בראש ובראשונה. למעשה, יהוד-מונוסון הייתה העיר הראשונה שהכניסה יועץ חברתי למינהלת, עוד בטרם הדבר הפך לנוהל במישור הארצי. בראש המינהלת עומדת אחת הנשים המובילות בתחום ההתחדשות העירונית בישראל, אדריכלית ענת לרנר, שנבחרה לתפקיד בזכות ניסיון רב וידע תכנוני עשיר שצברה במגזר הפרטי.

"המינהלת כמדיניות שמרה על העיר מכל לחץ שהוא מיזמים", אומרת לרנר, "היא יושבת תחת ראש העיר באופן ישיר וכל התוכניות מתנהלות ומקודמות במינהלת, בשיתוף עם מהנדס העיר וגורמי העירייה. המינהלת דוחפת את ההתחדשות העירונית בכל ההיבטים, נכון להיום יש בותמ"ל תוכנית נוספת להתחדשות עירונית שכוללת קרקע משלימה עם כ- 1300 יח"ד".

כיצד תקבעו את היטלי ההשבחה בפרוייקטי פינוי בינוי?
"היטל השבחה לפי תקן 21 מחייב במכפיל יותר גבוה. לגבי כל מתחם נבדוק את האיזון הנכון בין החיוב בהיטל השבחה לבין הצרכים של העיר".

ענת לרנר // צילום: אורן גולן
ענת לרנר // צילום: אורן גולן

כיצד את מנהלת את תהליכי ההסברה לתושבים?
"אנחנו מאמינים לא רק במתן ידע וכלים אלא בשינוי תפיסתי ותרבותי. ערכנו קורס לתושבים, הגענו לנוער בתוך בית הספר והעברנו להם קורס, ואותם בני ובנות נוער הם היום שגרירים בתוך השיכונים, הם למדו איך לתכנן שכונה ואפילו בנו מודל. כעת אנחנו מתחילים מחזור נוסף לאור ההצלחה. בנוסף, יש לנו מינהלת על גלגלים- אנחנו מגיעים לשיכונים, מוציאים כיסאות ושולחנות ויושבים עם התושבים המבוגרים. כמו כן, הקמנו פורום נציגויות של כל הוועדים בשכונות, שהפך למועדון אקסקלוסיבי, אנחנו עוזרים לדיירים בתהליכי התארגנות ויש לנו כיום עשרות נציגויות בשיכונים. במקביל, ערכנו קורס יועצים חברתיים ארצי בשיתוף עם הרשות להתחדשות עירונית, השתלמות לחברי מועצה, ועוד".

מה את יכולה לספר על האתגרים השוטפים שניצבים מולך בעבודה?
"נכון לחלק אותם לשני נתיבים מרכזיים – הנתיב החברתי מול דיירים ומול יזמים ומול העירייה לדעת איך אתה פוגש את הפרויקט במישור הפרטני שלו החל מדאגה לקשישים, לילדים עם צרכים מיוחדים שאתה צריך לדעת איך לדאוג להם וכלה בנציגות דיירים עם עניינים חברתיים ותכנוניים. נתיב נוסף הוא הצד התכנוני. אנחנו צריכים לראות שהפרויקט מתוכנן טוב לעיר, לראות ששטחים ציבוריים מוקצים כמו שצריך בפרויקטים של התחדשות עירונית. אנחנו רוצים שהתושב יסתובב במרחב הציבורי ויראה גינות ופינות חמד שהדברים יהיו מתוכננים נכון לטובת הציבור מבחינת מבני ציבור וכמובן להכיל גם את היזם כי בלי יזם פרויקט לא יקרה גם אם נדבר מהבוקר עד הערב. הוא לוקח סיכון וצריך להתחשב בצרכים שלו. פרויקטים של התחדשות עירונית הם בראש ובראשונה חברתיים. אם הצרכים של התושבים לא יתקיימו אז הפרויקט לא שווה כלום. תמיד צריך לזכור שזה מגרש שהיו בו אנשים ושצריכים לחזור אליו אנשים וזה האתגר הכי גדול שיש".

את מרגישה שכאשה צריכה להוכיח את עצמך יותר?
"תמיד, כל החיים אבל מעולם זה לא הרתיע אותי. הפכתי להיות מחוספסת עם השנים. בגדול, ענף הבנייה הוא ענף גברי ואולי היום יש יותר יזמיות ויש יותר משרדים מובילים של אדריכליות, אבל עדיין יש עוד הרבה מקום לשיפור. כשאני נפגשת עם לקוח חדש שאני לא מכירה אני צריכה להוכיח את עצמי פי אלף מאשר גבר שהיה בתפקיד זהה. אשה בענף הזה צריכה להוכיח את עצמה כל פעם מחדש אלא אם כן מכירים אותה ואת היכולות שלה".

איך את מחלקת את הזמן שלך במהלך העבודה השוטפת?
"במשך היום ישיבות מאוד אינטנסיביות ובערבים יש כנסי דיירים ומפגשי שיתוף ציבור, יש גם השתלמויות לחברי מועצה. אני יודעת לעשות את המינון הנכון ולהקדיש גם זמן לעצמי ולמשפחה כי זה לא נגמר, יש שתושבים שלא יכולים להיפגש במהלך היום לכן אין לנו שעות קבלת קהל כל אחד שרוצה לבוא יבוא ויקבל את המענה המתאים אם לא ממני אז מאנשים אחרים שינסו לתת את המענה. מנווטת בין המשימות השוטפות בשיתוף עם ראש העיר ומקבלת ממנה תמיכה מאוד חזקה".

באלו חסמים את נתקלת מול בעלי הנכסים?
"יש הרבה מאוד חסמים, אנשים חוששים על הנכס היחיד שיש להם, אנשים מפחדים משינויים, יש גם אנשים מאוד גרידיים שרוצים לקבל יותר ממה שמגיע להם. יש גם מצבים מורכבים כמו משפחה עם ילד שסובל מבעיות אישיות שמציבות אותו בסיכון ואבא שלו לא היה מוכן לחתום עד שלא יקבל הבטחה שהדירה שלו תהיה בקומה הכי נמוכה. כמובן שדאגנו לו לזה, יש אתגרים מאוד מורכבים ואת מנסה ללכת בין הטיפות בכל מיני דרכים.

בגדול, אני תמיד בדעה שאם מישהו מתנגד למשהו זה או שהוא מפחד או שהוא לא יודע לכן יצאנו בסדרת הרצאות לציבור ואחת מהן נגעה בעירוב שימושים – מה קורה עם זה בעולם, איך זה מתנהל בארץ, הנגשת מידע כל הזמן. להגיד את האמת בפנים ולא להבטיח הבטחות שווא".

מה הסוד שלך להצלחת פעילות המינהלת?
"למינהלת יש מדיניות של דלת פתוחה, אנחנו יושבים במתחם לוגנו על הרחוב, הדלת פתוחה כל הזמן, האווירה נעימה ותמיד עונים לכל פונה. זה מוכיח את עצמו. במקביל, התכנון נעשה בקפידה, ללא לחצים, ניקינו את העיר ממארגנים חאפרים.

בנוסף, יש לנו תמיכה גדולה מסגן ראש העיר, שימי בונפיל, שאחראי על ההתחדשות העירונית שמסייע לנו בכל פנייה. התחדשות עירונית היא דבר מבורך אם עושים אותו נכון, לא צריך לפחד אם דואגים לתושבים, ליזמים ולעיר כמו שצריך".

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות