banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

פסק דין: תכנית פינוי בינוי בנתניה שהחלה להתקדם לא תבוטל אוטומטית כי אינה עומדת במדיניות החדשה

מדובר בפסק דין שהתקבל בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד ומתייחסת לתוכנית פינוי בינוי במתחם הרחובות בורוכוב והרב קוק. במסגרת התוכנית מתוכננות להיהרס 236 דירות ולהיבנות 634 דירות חדשות. העירייה טענה כי התוכנית אינה עומדת בכללי תוכנית המתחמים החדשה אולם בעתירה נטען כי התוכנית עומדת בהוראות המעבר ואין לבטלה

זירת ההתחדשות העירונית בעיר נתניה עדיין סוערת, ובית המשפט הוסיף עוד שמן למדורה. בעוד העירייה מקדמת תוכנית של עשרות מתחמים להתחדשות עירונית, תוכנית שלטענת הקבלנים מובילה לכך שפרויקטים רבים לא יוכלו להתממש, בית המשפט קבע כי התוכנית אינה יכולה לעצור פרויקט פינוי בינוי שכבר החל להתקדם על בסיס המדיניות החדשה וזאת בשל הוראות מעבר שנקבעו. עם זאת, השופט קבע כי בסופו של דבר שיקול הדעת יהיה של הועדה המקומית שהתוכנית תשוב לפתחה.

מדובר בפרויקט פינוי בינוי המקודם במתחם הרחובות בורכוב והרב קוק בנתניה, כ-34 דונם עליו בנויים 21 בנייני מגורים ישנים הכוללים 236 דירות. התוכנית המוצעת כוללת הקמת 634 יחידות דיור חדשות במתחם במבנים בני 11 ועד 17 קומות.

על פי העתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, העירייה רצתה להפסיק ולקדם את התוכנית במקום (תוכנית נת/32/522/ב) וזאת לאור המדיניות התכנונית החדשה, מדיניות המתחמים אותה היא מקדמת. עם זאת, נטען כי העירייה מתעלמת מהוראות המעבר של המדיניות החדשה כפי שנקבע. במסגרת העתירה התבקש בית המשפט לקבוע כי התוכנית הרלוונטית "ראויה להיכלל בחריגים שנקבעו בהוראות המעבר של המדיניות העירונית החדשה". נציין כי הוראות המעבר קובעות כי המדיניות החדשה לא תחול על תוכניות שכבר נדונו או נקבעו לדיון בוועדה המקומית.

בעירייה טענו בבית המשפט כי התוכנית לא עומדת בתקן 21 (תקן שמאי לקביעת היתכנות כלכלית בפרויקטים של פינוי בינוי המיועד לקביעת שיעור היטל ההשבחה) ושהתמורות המוצעות בתוכנית "אינן הולמות את מדיניות התמורות העירונית" .

מהדיון בעתירה עולה כי התוכנית עברה לא מעט שלבים ולא מעט עליות מורדות עם השנים, כשהלכה וחזרה מהיזמים לוועדות התכנון ולהיפך. במקביל עברה התוכנית גם שינויים. 

בסופו של דבר קבע השופט כי: "אינני סבור שהתוכנית פגה מאליה כפי שטענו העירייה והוועדה המקומית". השופט, אורן שוורץ, הסביר את קביעתו בין היתר בכך שהתייחסות מהנדס העיר לתוכנית לא קבעה על גניזתה אלא על משיכתה לצורך בחינת חלופות אחרות. עוד כותב השופט שוורץ כי: "גורמי התכנון בעירייה מעולם לא טענו כי התוכנית פגה ואינה קיימת עוד". 

עם זאת, הוסיף השופט וקבע כי העובדה שהתוכנית לא מבוטלת, לא קובעת כי היא ראויה להפקדה או לאישור. כך, השורה התחתונה בפסק הדין היא שאין על העירייה והוועדה המקומית לקבוע כי המדיניות החדשה מבטלת את התוכנית, ויש לשוב ולדון בה. השופט קיבל את העתירה בחלקה וקבע כי: "התוכנית אשר מצויה בשלב ההכנה (טרום הפקדה) נכללת בהוראת המעבר של המדיניות העירונית החדשה בעניין דירות תמורה והתחדשות עירונית…ההחלטה באשר להבאתה של התוכנית להליך של הפקדה, אם בכלל, תובא להכרעתה של הוועדה המקומית. עוד אני קובע ומבהיר כי אין בהחרגת התוכנית מהוראות המדיניות החדשה כדי לכבול את שיקול דעתם התכנוני של מוסדות התכנון ויזם התוכנית (העירייה) לעיצומם של דברים". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות