banner
נתניה // shutterstock
נתניה // shutterstock

התחדשות עירונית: התנגדות הקבלנים לתוכנית המתחמים בנתניה עולה מדרגה

התאחדות בוני הארץ פרסמה פוסט נוקב בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה כנגד כוונת העירייה לאשר תוכנית שלטענת הקבלנים תפגע בהיתכנות הכלכלי של פרויקטים בעיר. יו"ר ארגון קבלני נתניה: "יש לקיים דיון אמיתי בתוכנית בשילוב כל הגורמים". עיריית נתניה בתגובה: "היה דיון בתוכנית. המטרה היא להביא לודאות ושקיפות בהתחדשות העירונית בעיר"

המאבק על עתיד ההתחדשות העירונית בעיר נתניה מחריף. לאחר שבעירייה החליטו לקדם תוכנית שתחלק את העיר למספר גדול של מתחמים נפרדים, מה שלדברי גורמים שונים יביא לקיצה של ההתחדשות העירונית בעיר,  מתנגדי התוכנית מחריפים את הטון. היום (ב') גם התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים הארצית) נכנסה לתמונה ופירסמה פוסט נוקב בדף הפייסבוק הרשמי שלה הדורש מהעירייה לחזור בה מהתוכנית המתגבשת. נציין כי הנושא צפוי לעלות מחר (ג') בערב לדיון בישיבה במועצת העיר.  

"לא ניתן לעיריית נתניה לעצור את ההתחדשות העירונית בעיר!", כך נכתב בפוסט שעלה בדף הרשמי של התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים) היום. "משמעות התוכנית היא שהעיר נתניה, עיר שהיתה עם הפנים קדימה עם התחדשות משמעותית בכל חלקיה, תפסיק את התנופה: בניינים ישנים, רעועים ומסוכנים ישארו כאלה במקום להתחדש באמצעות פינוי בינוי ותמ"א 38. נתניה זקוקה נואשות להתחדשות כדי להישאר עיר מטרופולינית חזקה עם לב פועם ותוסס. צר לנו שהמדיניות המוצעת לא הוצגה תוך שיתוף ציבור ראוי ואמיתי".

נזכיר כי בעירייה מקדמים נכון להיום מסמך מדיניות שמחלק את העיר ללא פחות מ-120 מתחמים שונים. על פי התוכנית, לכל מתחם שכזה תיצוק העירייה מדיניות מותאמת שתתבסס על האיזור, צרכי הציבור, התשתיות הקיימות ועוד. בעוד הרציונל נשמע מתאים לקידום התחדשות עירונית בצורה מיטבית בעיר – יש מי שטוען שדווקא התוכנית הזו עתידה לצמצם את ההתחדשות העירונית וזאת בשל העובדה שבחלק מהמתחמים קובעת העירייה כי לא ניתן יהיה לקדם פרויקטים כלל. בעירייה טוענים שמסמך המדיניות עתיד להעניק ליזמים והקבלנים, וגם לבעלי הדירות וודאות. אולם, כאמור, יש מי שטוען את ההיפך.

"לקיים דיון מעמיק בתוכנית בשיתוף כל הגורמים"
הישיבה המתוכננת לעסוק בנושא מחר צפויה להיות טעונה, ובארגון הקבלנים המקומי מבקשים שהתוכנית לא תאושר. לקראת הדיון החלו גורמים בעיר אף להדפיס 'מודעות אבל' המבשרות על מותה של ההתחדשות העירונית בעיר. בארגון הקבלנים המקומי כמו גם בהתאחדות בוני הארץ מכחישים קשר לנושא. ככל הנראה מדובר ביוזמה מקומית של גורמים המעורבים בפרויקטים נקודתיים בעיר.

רפי זנזורי, יו"ר ארגון קבלני נתניה //צילום: יח"צ
רפי זנזורי, יו"ר ארגון קבלני נתניה // צילום: יח"צ

רפי זנזורי, יו"ר ארגון קבלני נתניה, מסביר: "אנחנו כארגון קבלנים התנהלנו מול העירייה בניסיון להגיע להסכמה. לצערי העיריה בחרה בדרך של 'כאילו' שיתוף ציבור, לא הציגו לנו שום דבר מהותי או משמעותי. אנחנו הכנו עבודה רחבת היקף יחד עם שמאים מקצועיים, טל אלדרוטי שהיה השמאי הממשלתי הראשי לשעבר וליאור בדש שמאי מקצועי שמכיר את העיר. התוכנית שהם גיבשו מראה פערים גדולים ביחס לתוכנית שהעירייה מקדמת. אלו פערים משמעותיים שצריך לדון בהם ולנתח אותם. צריך להבין שהמשמעות של הפערים בין התוכניות, בהיתכנות הכלכלית, היא שלא יהיו פרויקטים. אנחנו מנסים לשכנע שזה דורש שיתוף ציבור אמיתי ודיון אמיתי. אנחנו דורשים שמחר בישיבה ההחלטה היחידה שתתקבל היא לקיים דיון מעמיק בתוכנית בשיתוף כל הגורמים – הקבלנים, עורכי הדין של בעלי הדירות וגם של הימזים, האדריכלים ועוד. צריך להבין שיש אנשים שבשנים האחרונות חיכו והמתינו לפרויקטים כאלו ואחרים – לא קנו דירה ולא עברו דירה. גם מבוגרים. ועכשיו פתאום באים ואומרים שמשנים להם את כל החיים וכל החלטות שעשו".

"אני משוכנע שהדברים כפי שנעשו – נעשו כמו שצריך"
חבר מועצת העיר נתניה, אלון אלרואי, לשעבר כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיר והיום הממונה על ההנדסה, שהיה מעורב בגיבוש המדיניות האמורה, התייחס לטענות הקבלנים ואמר היום בשיחה עם מגדילים כי: "עד היום כל תוכנית בעיר הייתה לגופה. התהליך החדש ייצר גם ודאות, גם שקיפות וגם אחידות באופן קבלת ההחלטות. הרצון של ראש העיר, העירייה, ושלי כממונה על ההנדסה הוא רצון כן ואמיתי למען תושבי העיר". לגבי טענות הקבלנים על היעדר שיתוף ציבור אמר אלרואי: "אני משוכנע שהדברים כפי שנעשו – נעשו כמו שצריך וכראייה היא שיש כרגע 100 תוכניות ואפילו קצת יותר המקודמות בעיר. מדובר בלמעלה מ-2,000 יח"ד לפני היתר. אני לא מוצא ממש בטענות של הקבלנים על כל הכבוד שיש לי אליהם". לגבי הטענות על היעדר דיון אמיתי בין כל הגורמים, והפערים בין התוכנית שהקבלנים גיבשו לבין תוכנית העירייה מסר אלרואי: " דיון אמיתי כבר קרה. אני בעצמי הייתי בפגישה עם אלדרוטי ושתי פגישות עם הקבלנים. אני גם יודע שהשמאי העירוני נפגש עם אלדרוטי באופן פרטי. המטרה של העירייה לעשות מפה שמאית הוגנת. זה בסדר שהקבלנים רוצים למקסם רווחים, אני מכבד אותם, ונתניה רוצה לעודד יזמות פרטית. אבל השמאי שלנו ושלהם צריכים למצוא את המכנה המשותף. זה נעשה ועוד יעשה בהמשך. זה לא סגור ונעול.  מחר בישיבה  הכוונה היא לאשר חלק מהמתחמים ובהדרגה להעביר מתחמים נוספים. אם נגיע למסקנה שמשהו במדיניות צריך עוד דיוק – תמיד אפשר לשנות ולדייק. אני חוזר שוב – המדיניות תייצר ודאות, שקיפות ואחריות ומי שלא מעוניין בזה מעדיף שזה לא יהיה".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות