banner
רחל מלכה // צילום: אורן גולן
רחל מלכה // צילום: אורן גולן

פורצת דרך: מזה 30 שנה עומדת רחל מלכה בראש חברת נדל"ן

עם 30 שנות עשייה מאחוריה, רחל מלכה, מבין הנשים הראשונות ובין היחידות שעומדות בראש חברת נדל"ן מצליחה, מספרת על ניהול העסק המשפחתי, הילדים שמכניסים רוח רעננה ושינוי המדיניות התכופים בענף -שלא עוצרים אותה מקידום ובניית אלפי דירות בישראל: "בניית הארץ והתחדשות עירונית הם שליחות"

תמונה: רחל מלכה // צילום: אורן גולן

רחל מלכה הייתה מבין הראשונות והיא מבין היחידות בארץ שמכהנת בתפקיד בעלים ומנכ"ל חברה יזמית וקבלנית, "מעוז דניאל". אחרי 30 שנה בעולם הנדל"ן, היא אומרת: "אני מרגישה סיפוק רב, מתעוררת כל בוקר ואומרת תודה לאלוהים שאני עושה את מה שאני הכי אוהבת וכל כולי באנרגיות של עשייה מתמדת". 

רחל עומדת יחד עם בעלה, פיני מלכה, בראש אחת מחברות הנדל"ן המובילות בישראל,  עם יתרון עצום כחברה יזמית וקבלנית (ג5) המבצעת את הפרויקטים בעצמה. לצידם נמצאים שלושת ילדיהם, והם מובילים יחד את החברה, החתומה על הקמת כ- 5,500 דירות ברחבי הארץ. בתוך כך, רחל אמונה על תחום ההתחדשות העירונית בחברה, אשר פותח בחברה עוד מימי חיתוליה של התחדשות עירונית לפני כ- 15 שנה.  

לשאלה איך משרתים עם אלפי דיירים בפרויקטים להתחדשות עירונית, עונה מלכה: "יש המון קשיים ואתגרים, לפעמים יש רגעים שמדירים שינה מעיני, כאשר מדובר בפן האנושי. אני  בקשר אישי מול הדיירים, כל אחד מדבר איתי ברמה האישית ואני חשה את כאבם כשיש קשיים בפרויקט". ונלחמת מול כל גורם למצוא פתרון .

חברת מעוז דניאל הייתה הראשונה שבנתה פרויקט להתחדשות עירונית ברמת גן, שכלל פינוי של 26 דיירים והקמת מגדל בן 104 דירות ב- 33 קומות. מאז עברו על תחום ההתחדשות העירונית שינויים רבים. בנקודת מבט לאחור על תמ"א 38, היא אומרת: "עברו הרבה שינויים מהותיים מאז שיצאנו לדרך. בין היתר, חלו שינויי מדיניות של ראשי הרשויות שהתחלפו בבחירות. כך למשל, היו לנו 3 פרויקטים ברמת גן עם חתימות של 80 אחוז מהדיירים והם הלכו לאיבוד כתוצאה משינוי מדיניות, והתחלפותם של שלושה אדריכלי עיר במהלך השנים. בהתחלה סברנו שתמ"א 38 הוא מסלול ירוק אבל עם השנים זה נהיה בלתי אפשרי לקדם את הפרויקטים. צריך להבין שכאשר יש מדיניות ברורה קל לנו לבצע התחדשות עירונית לטובת הדיירים והעיר אבל כאשר סיימנו את שלב התכנון ואז הרשות מחליטה לשנות מדיניות, זה תוקע את הפרויקטים עד מונע אותם לחלוטין, וגורם לבזבוז כספים מיותר .

רחל מלכה // צילום: אורן גולן
רחל מלכה // צילום: אורן גולן

יחד עם זאת, שינויי המדיניות לא עצרו את רחל והיא ממשיכה לדחוף את ההתחדשות העירונית בערים, מתוך אמונה כי זו הדרך הטובה ביותר להעניק לדיירים איכות חיים, לחדש את השכונות הוותיקות ולקחת חלק בבניית ערי העתיד. נכון להיום החברה פועלת בתחום ההתחדשות העירונית בפריסה ארצית. כך למשל, ברמת גן נמסר לדיירים בניין חדש ברחוב דבורה הנביאה הכולל 21 דירות, לאחרונה קיבלה החברה היתר בניה ברחוב הפודים 8 לפרויקט בן  41 דירות במסלול תמ"א 38 (הריסה ובנייה), ועוד. בנוסף, מעוז דניאל פועלת במתחמי ענק, דוגמת בת ים, שם היא מקדמת 560 יח"ד במתחם כצנלסון הנמצאות לפני היתר וכן, יוזמות פרטיות, כגון 99 יח"ד ברעננה הנמצאות בשלב גמר בנייה טרם מסירה.

142 יח"ד ברחוב קריניצי ברמת גן ועוד. במקביל מקדמת החברה תב"עות (תוכניות בניין עיר) בגבעתיים, נס ציונה , חולון , ועוד. 

איפה לדעתך היו הכשלים של תמ"א 38?
"תמ"א 38 היתה בעייתית מההתחלה כי הרשויות לא רצו לקדם אותה. אגב, גם תיקון לתמ"א 38 עם קביעת היטלי השבחה לא יעזור, ההיטלים יהיו נמוכים מידי , ביחס לצרכי העיריה כגון בתי ספר גנים ועוד…. בנוסף, היום ראשי הרשויות רוצים עירוב שימושים, משרדים מסחר, מתחמים שלמים". מה שיאפשר לגבות ארנונה גבוה  לקיום העיר.  

מה עתידה של ההתחדשות העירונית?
"התחדשות עירונית היא עתודת קרקע משמעותית. כיום יש כאוס בפרברים העתיקים וזו אחת השאלות שמקבלי ההחלטות צריכים לשאול את עצמם- מדוע מאפשרים לבנות שכונות חדשות  לפני שבונים מחדש את השכונות הקיימות? אני סבורה שצריך לקבוע מנגנון, לפיו כל מי שבונה שכונות חדשות ייקח על עצמו לחדש גם את השכונות הוותיקות. נכון הוא שיש מקומות שזה לא כלכלי, אבל צריך לקשור באיזו שהיא דרך את הישן ביחד עם  ההתחדשות". 

רחל מלכה // צילום: אורן גולן
רחל מלכה // צילום: אורן גולן

מה עתידה של תוכנית מחיר למשתכן?
"אני לא מאמינה במחיר למשתכן, זו תוכנית שתהיה בכיה לדורות ומייצרת הלכה למעשה את המעברות העתידיות".  

מה היית אומרת לראשי הרשויות בישראל כדי לחזק את שיתופי הפעולה?
"שיבינו שיש יזמים פרטיים שמשקיעים את הכסף שלהם ועליהם לכבד את ההון הפרטי שמושקע לטובת האזרחים. אסור לזלזל בכסף הזה. הוא כסף של עמל רב ואם בעבר חיבקו יזמים, כי ראו בהם אלו שבונים את המדינה אז היום הנטייה היא להתייחס ליזמים כאל מטרד, כאלו שעושקים את העיר. אנחנו ממשיכים לפתח את בניין הארץ, ורוצים להצליח ולפעול בשיתוף פעולה, בהידברות בבהירות. בניית הארץ והתחדשות עירונית הם שליחות עבורי". 

רחל , מי שעומדת בראש האימפריה ביחד עם בעלה פיני, יודעת לנתב את העשייה ולשלב אותה עם חיי המשפחה, למרות הקושי להפריד, היא רואה יתרונות רבים בניהול עסק משפחתי: "אנחנו משתדלים לעשות הפרדה ובמפגשים המשפחתיים לא לדבר על עבודה. נכון שיש פעמים שיש פגישות סוערות עם הרבה אהבה שכל אחד אומר את דעתו אבל אני רואה בזה תהליך מפרה, אנחנו לא בעניין של סתימת פיות, לדור הצעיר יש הרבה מה להגיד, הם חכמים, יש להם יתרון עצום והם מביאים משב רוח רענן לחברה", מסכמת מלכה, שאומרת: "יש לי גיבוי מדהים מבעלי ומהילדים". בעיקרון כל האווירה בחברה הינה משפחתית ומלוכדת למען מטרה משותפת.

עוד נשים מובילות בענף הנדל"ן:

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות