ועדת ערר מחוזית תל אביב | פינוי בינוי בגבעתיים // shutterstock

ועדת ערר מחוזית תל אביב נגד הוועדה המקומית גבעתיים

בגבעתיים טענו ל"צפיפות" אך ועדת ערר הפכה את ההחלטה, אישרה פרויקט פינוי בינוי ומתחה ביקורת חריפה על הוועדה המקומית

רונן דמארי 16.10.2017

ועדת ערר מחוזית תל אביב נגד מקומית גבעתיים

לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובניה בגבעתיים דחתה פרויקט התחדשות עירונית ברחוב קק"ל בעיר בטענה לצפיפות רבה באזור- ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב, קיבלה לאחרונה פה אחד ערר שהוגש בנושא על ידי חברת היזמות רותם שני יזמות ובניה בע"מ,  ואישרה את ביצוע הפרויקט, בכפוף להמצאת מקומות חניה. הוועדה קבעה כי בניין המגורים ייהרס ובמקומו ייבנה בניין חדש בעל 7.5 קומות מעל קומת הכניסה עם 41 יחידות דיור בסך הכל.

ועדת גבעתיים בעד התושבים המתנגדים

התכנית הובאה בפני הוועדה המקומית בחודש אפריל אשתקד, וזו החליטה לדחות אותה כשהיא מקבלת את ההתנגדויות שהוגשו על ידי בעלי הדירות בסביבה. בהחלטה נאמר בין היתר כי: "מספר היחידות המבוקש יוצר צפיפות גדולה  ומעבר ליכולת הנשיאה של התשתיות העירוניות. על הוועדה מוטלת האחריות התכנונית לשמור על איכות חיים סבירה הן של השכנים באזור והן של הדיירים וכן הוועדה המקומית מבקשת ליצור איזון בין המגרשים ואילו במקרה המבוקש אין כל סבירות ואיזון. הבקשה להיתר עלולה ליצור נזק גדול לאיכות החיים ולקריסת תשתיות".

אלא שהחברה היזמית המקדמת את הפרויקט לא אמרה נואש והגישה ערר לוועדה המחוזית, כשהיא טוענת בין היתר כי כל פרויקט התחדשות עירונית מביא עמו פגיעה אינהרנטית בסביבה ושיקולים כללים של צפיפות, עומס על תשתיות ופגיעה באיכות החיים של תושבי הסביבה ולכן, אין לשלול באופן אוטומטי היתר בניה מכוח התמ"א. עוד טענו העוררים כי הבחינה של ההתאמה לסביבה אינה צריכה להיערך ביחס לבנוי היום, אלא ביחס למצב התכנוני וביחס לפוטנציאל התכנוני. לטענת העוררים כל הבניינים בסביבה זכאים לבינוי כמבוקש בבקשה דנן ועל כן הבקשה מתאימה לסביבה ומספר יחידות הדיור (41 יח"ד לשטח ל כ – 900 מ"ר) הינו סביר ביותר, אינו חריג לשטח המגרש ובמכפיל נמוך מהמקובל בפרויקטים מסוג זה: "הצפיפות המבוקשת הכרחית לצורך יצירת כדאיות כלכלית שתביא לביצוע הפרויקט, סבירה ביחס לשטח המקרקעין ואין מניעה לאשרה".

"הוועדה המקומית לא ביססה את החלטתה על עובדות"

לאחר ששמעה את טענות הצדדים, החליטה ועדת הערר לקבל את הערר בנושא ולאשר את הפרויקט. בהחלטה נאמר בין היתר: "מקובלת עלינו טענת העוררים לפיה הוועדה המקומית דחתה את הבקשה בנימוק כללי עת שקבלה את ההתנגדות בנושא צפיפות ומחנק, אי התאמה לסביבה עומס תנועה ומצוקת חניה. אנו סבורים כי הוועדה המקומית לא ביססה את החלטתה על עובדות, נתונים ובדיקות מתאימות ועל כן החלטה שלא להתיר את הבקשה, מהטעמים שפורטו בהחלטת הוועדה המקומית, אינה מקובלת עלינו ואינה עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 21 ו – 22 לתמ"א 38, המגדירים את היקף שיקול דעת הוועדה המקומית לסרב לבקשה מכוחה ומהות שיקול הדעת".

עוד קבעה הוועדה כי:

"אכן כל פרויקט של התחדשות עירונית, בין אם מדובר בפרויקט של תוספת 12 יח"ד בעיבוי או בפרויקט של תוספת 24 יח"ד בהריסה ובניה מחדש, מביא עמו פגיעה אינהרנטית בסביבה אך לא השתכנענו, גם לאחר שעיינו בטענות המתנגדים ובטענות הוועדה המקומית, כי במקרה דנן תוספת של 24 יח"ד למגרש ששטחו כ – 900 מ"ר והוא מצוי בסמיכות לרחוב כצנלסון שהינו רחוב רחב וראשי, תביא לפגיעה משמעותית (תחבורתית או אחרת) אשר יכולה להצדיק דחיית הבקשה. לטעמנו תוספת של 24 יח"ד במקרה דנן אין בה כדי להשפיע השפעה משמעותית על התשתיות הציבוריות או ליצור עומסי תנועה בלתי סבירים.

"נוסיף בהקשר זה כי לטעמנו, ככל שהדבר מתאפשר בנסיבות כל מקרה, העלאת הצפיפות במגרשים לבניה רוויה המצויים במרכזה של עיר, מתיישבת עם מגמות התכנון ועם צרכי השעה בהעלאת היצע הדירות ובפרט במחוז תל אביב".

הוועדה קבעה, כי בין שתי החלופות – חיזוק בדרך של תוספת בניה ותוספת של 12 יח"ד או חיזוק בדרך של הריסה ובניה מחדש, עדיפה החלופה של הריסה ובניה מחדש, אשר אמנם מוסיפה מספר רב יותר של יחידות דיור, אך מייצרת תכנון נכון וטוב יותר. בכל הקשור לבעיות החניה באזור אותם העלו המתנגדים,  הוועדה קבעה כי אין מקום להקטין את תקן החניה וכי תנאי לאישור הבקשה הינו הצגת פתרון חניה בתחום המגרש ל – 63 החניות. עוד נפסק כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעתיים תשלם את הוצאות החברה היזמית בהליך בסכום של 3,500 שקלים.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות