banner
הקיבוצים מכרו אופציה לבנייה בתמורה ל-45,000 שקל ליח"ד // depositphotos
הקיבוצים מכרו אופציה לבנייה בתמורה ל-45,000 שקל ליח"ד // depositphotos

האם יש עתיד להתחדשות העירונית בקיבוצים ובמושבים?

מומחית הנדל"ן ושמאית המקרקעין נחמה בוגין: "לא מן הנמנע כי בתוך זמן קצר נראה בתים של 3 קומות בקיבוצים, שיחליפו את הבתים הישנים צמודי הקרקע. במושבים זה לכאורה יותר מסובך אך גם לשם זה יכנס"

כאשר אתם חושבים על קיבוץ, מושב או כל ישוב כפרי אחר, אתם מדמיינים בתים צמודי קרקע, בדרך כלל די ישנים, עם קרקע ומרחבי דשא עצומים ביניהם. אבל הנוף הזה הולך כנראה להשתנות בשנים הקרובות. הרבה בזכות ההתחדשות העירונית, שתיכנס לישובים הכפריים ותשנה את פניהם ללא הכר בתוך עשר שנים. וכך לא מן הנמנע כי את הבתים צמודי הקרקע יחליפו בניינים בני 3 קומות, בתחילה בשכונות ההרחבה בקצות הקיבוצים ואחר כך גם במרכזם.

"למעשה התהליך הזה התחיל כבר בקיבוץ קריית ענבים שבהרי ירושלים, ואני מאמינה שהוא ילך ויתפוס תאוצה", אומרת מומחית הנדל"ן ושמאית המקרקעין נחמה בוגין ומוסיפה: "זה עדיין לא תהליך המוגדר כהתחדשות עירונית קלאסית, אלא יותר כמו תהליכים של פינוי בינוי למיניהם, כאשר בתים חדשים מחליפים את הבתים הישנים צמודי הקרקע, מראשית הקיבוץ אבל זה בהחלט מתחיל לקרות.

שמאית המקרקעין והמשפטנית - נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי
שמאית המקרקעין והמשפטנית – נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי

"במגזר הכפרי ובעיקר בקיבוצים יש מאגר עצום של קרקעות, שיכול לתת פתרונות לבעיות הדיור, הן של הקיבוץ והן של הסביבה וכן יכול לתת פתרונות חברתיים, אבל זה עדיין לא מטופל מספיק. אני מאמינה שלאט לאט זה יחדור לתודעה ונראה את ההתחדשות העירונית חודרת גם לקיבוצים".

החלוצים בנושא הזה היו אנשי קיבוץ קריית ענבים שבהרי ירושלים, קיבוץ בן כמאה שנה שיעבור בקרוב מהפכה נדל"נית, כאשר חלק ניכר מבתי החברים ייהרס וייבנה מחדש, מבני הציבור ישופצו וישודרגו – ותיבנה שכונה חדשה של מאות וילות שיימכרו בעד 4.5 מיליון שקל. הרוכשים ייקלטו כחברי הקיבוץ.

"אם לוקחים את שטח הקיבוץ ומייצרים מנגנון שבעזרת תוספת זכויות בניה, משדרגים את המבנים הקיימים, בהחלט ניתן יהיה לבנות בתים של עד 3 קומות, במקום הבתים הישנים. אני יודעת שיש כבר קיבוצים שדנים, מתלבטים בזה ובוחנים את זה ברצינות רבה. הם מאוד רוצים אבל חוששים משינוי אופי הקיבוץ. אני מאמינה שבהתחלה זה יהיה בשכונות ההרחבה בקצה הקיבוץ, שם גם כך יש אנשים שהגיעו מבחוץ והם אינם חברים מלאים, או במתחמים חדשים לגמרי שיבנו במקום מוסדות ישנים, ואחר כך זה יכנס אט אט גם למרכז הקיבוץ. אנחנו הולכים ומתקרבים לשנת 2020 וגם בקיבוצים מבינים שהם צריכים להיות יותר מודרניים בתחום הנדל"ן", אומרת נחמה בוגין.

את רואה יזמים בנכנסים לתחום ההתחדשות העירונית בקיבוצים? הרי קשה למשוך אותם לפעמים לעשות פרויקטים מחוץ לת"א והמרכז.
"אני בהחלט חושבת שכן. יש מקומות בהם זה בהחלט אפשרי. לקחת מתחם שלם של בתים או מוסדות ישנים בקיבוץ בהתחלה בשולי הקיבוץ ואחר כך גם יותר במרכז ולבנות שכונות בתים של 3 קומות. לא יותר כדי שלא יפגע לגמרי אופי הישוב. יש קיבוצים בהם זה כבר קיים. כך קיבוץ גדול כמו יגור, שאומנם אינו במרכז הארץ אלא קרוב לחיפה, יש שם כבר בתי קומות ואפילו אוטובוס שמוביל את הקיבוצניקים בין חלקי הקיבוץ. יש קיבוצים במרכז שהם ממש פנינת נדל"ן כמו עינת, באזור פ"ת-ראש העין, צמוד לכביש 6 , או גליל ים ליד הרצלייה, שם כבר יש פרויקטים רבים של נדל"ן, שהרבה יזמים ישמחו להיכנס לשם".

ומה באשר למושבים?
"במושבים מצד אחד זה אומנם נראה יותר מורכב, כי זה קרקע פרטית, או קרקע שצריכה שינוי ייעוד אבל בפועל זה יהיה יותר קל ,כי הקרקעות הפנויות יותר רחוקות מבתי הדיירים, וגם שם אפשר לבנות בתים של עד 3 קומות במקום הבתים הוותיקים והישנים צמודי הקרקע. כרגע זה נראה לי יותר מתאים ובשל לקיבוצים אבל בעתיד אחרי שזה יצליח שם, זה יכול להגיע גם למושבים. כך שלא מן הנמנע שבעשור הקרוב, הקיבוצים שרובם כבר הופרטו ושינו לא פעם את פניהם, ישלימו את המהפך, בו יהפכו לישוב קהילת. ישוב בו החברים, בעיקר הוותיקים שבהם, הם במיעוט, ורוב הבתים כבר לא יהיו צמודי קרקע או בתים פרטיים, אלא בתים של עד 3 קומות. זאת כתוצאה מההתחדשות העירונית, שתיכנס לישובים האלה ותהפוך במקרה הזה להתחדשות כפרית".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות