banner

"בתמ"א 38 אתה רוצה לתת איכות חיים אבל בסוף העיר קורסת בפנים כי יש עומס על התשתיות"

כך אומר מחזיק תיק ההתחדשות העירונית בעיריית יהוד מונוסון,  שימי בונפיל, בראיון לאולפן מגדילים בדיון על היתרון בהתחדשות מתחמית. עוד מספר בונפיל מדוע קרקע משלימה היא לא תמיד פתרון קסם. במקביל,  אדריכל רוני תימור, שותף ובעלים במשרד תימור שוורץ אדריכלים, מסביר על עירוב שימושים בהתחדשות עירונית ולמה הראייה המתחמית תוביל לוודאות

"קרקע משלימה זה רעיון יפה אבל הבעיה שלא תמיד המדינה יודעת באמת מה זה קרקע משלימה. עוד לא שיווקו קרקע משלימה יותר מידי", מספר בונפיל, "יש אצלנו בעיר פרויקט שאמור לקבל קרקע משלימה במקב"ת גני יהודה. בלי הקרקע המשלימה אין פרויקט, עם הקרקע המשלימה יש פרויקט. אבל בפועל – אין קרקע משלימה. וזו הבעיה". 

מקרקע משלימה לעירוב שימושים. חלק בלתי נכבד מהתחדשות עירונית קשור היום לנושא של עירוב שימושים שונים בפרויקט. בקורונה, הדברים אפילו התחדדו הרבה יותר. 

אדריכל רוני תימור – עד כמה עירוב שימושים קשור וחשוב להתחדשות עירונית?
"לדעתי להתחדשות עירונית אין זכות קיום בלי התחדשות עירונית. זה נועד למנוע 'סלאמס'. נועד למנוע כניסה של גורמים שליליים לתוך שכונה. אפשר לראות מה שעושה היום עיריית רמת גן לדוגמא, שמכניסה לתוך הבורסה מגורים. הבורסה פעילה מאוד בשעות היום אבל בערב הופכת לשממה. אותו הדבר קורה בשכונות המגורים בפרברים. תפקיד עירוב השימושים הוא כפול – לייצר סביבת חיים שוקקת  כל שעות היום, ולייצר קשר בין אמא שיוצאת עם העגלה שלה עם התינוק לבין סבא שיושב באותו הזמן בגינה או בבית הקפה. ביהוד מונוסון אנחנו רואים דוגמא לנושא הזה". 

שימי בונפיל, ספר לנו קצת על עירוב השימושים אצלכם בעיר.
"כמעט בכל פרויקט חדש אצלנו בהתחדשות עירונית יש עירוב שימושים. זה דבר היום שהוא יותר נגיש. במיוחד בתקופת הקורונה – אתה רוצה לרדת מהבית, לא בא לך להזיז את האוטו. זה פתרון מדהים. הצוות המקצועי אצלנו מקפיד על עירוב שימושים שבסוף לא תהיה רק עוד עיר רפאים". 

אנחנו נמצאים בתקופה מעניינת של ההתחדשות העירונית. מתחמים במקום בניינים בודדים. לאן דברים הולכים?

אדריכל רוני תימור:  "זה תהליך שהענף עבר. בהתחלה ראו שצריך לחזק מבנים, ונוצרה התמ"א. ואז החליטו שצריך לראות את זה ברמה המתחמית והאסטרטגית ואז התחילו כל המינהלות שמפתחות תוכניות אב ותוכניות שכונתיות, ולא רק את הבניין הבודד. ברגע שדברים יהיו ברורים, אנחנו כמתכננים נוכל להגיע לבניין ולדעת תוך דקה וחצי להבין בפני מה אנחנו עומדים. זה יקל על כולם את התהליך". 

שימי בונפיל: "ראש העיר אצלנו קידמה תוכנית אב להתחדשות עירונית. תוכנית מדהימה. גם אחרים, מערים אחרות, לומדים ממנה. להתמקד בפרויקט נקודתי כמו תמ"א 38 לפעמים גורם את ההיפך ממה שרוצים לעשות. בתמ"א 38 אתה רוצה לתת לתושב איכות חיים  אבל בסוף העיר קורסת בפנים כי יש עומס על התשתיות, וחניות ובעיות כאלה ואחרות. לדעתי ראיה מתחמית היא הפתרון".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות