banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

שכירות למגורים בצל הקורונה: 31% ביקשו להפחית את שכר הדירה

כך עולה מסקר שערך משרד המשפטים באוגוסט האחרון בקרב למעלה מאלף שוכרי דירות. 22% מבעלי הדירות הסכימו להפחתה בשכר הדירה. עוד עולה מהסקר – חלק מהשוכרים נטלו הלוואות או נעזרו בהורים לצורך המשך תשלום שכר הדירה, ויש גם מי שחזר להתגורר עם ההורים. גורם במשרד המשפטים: "ממשיכים לעקוב וייתכן ונשקול התערבות מינורית בהמשך"

כ-31% משוכרי הדירות פנו לבעל הדירה בבקשה להפחית את שכר הדירה בזמן הקורונה, ו-22% מבעלי הדירות הסכימו להפחתה בשכר הדירה בעקבות הבקשה. כך עולה מסקר מיוחד שערך משרד המשפטים בתקופה האחרונה.

נציין כי מדובר בסקר אינטרנטי שנערך בחודש אוגוסט 2020 וכלל 1,082 משיבים סך הכל. בעוד מדובר במדגם מכובד, נזכיר כי מדובר בתשובות שהתקבלו טרם הסגר השני, כך שייתכן והמצב עוד צפוי להשתנות.

עוד במסגרת הסקר, שנערך על ידי משרד המשפטים כדי לנסות ולהבין האם יש צורך בהתערבות בתחום זה, נשאלו השוכרים האם ביקשו מבעלי הדירות לפרוס את תשלומי שכר הדירה בצורה שונה בגלל מצוקה. כ-90% מהנשאלים השיבו שלא, 5% השיבו שפנו בבקשה את קיבלו תשובה שלילית וכ-5% פנו בבקשה וקיבלו תשובה חיובית מבעל הדירה.

בסקר הופיעה גם התייחסות לבקשה של השוכרים לקצר את תקופת השכירות. כ-90% לא ביקשו לקצר את התקופה וכ-10% מהנשאלים השיבו כי ביקשו לשנות את תנאי החוזה ולסיים אותו מוקדם יותר. במקביל, כ-93% מהנשאלים ציינו כי תקופת השכירות לא קוצרה בשל הקורונה. 

מי שהשיב כי תקופת השכירות התקצרה – הסביר כי בחר לחדש חוזה במחיר זול יותר במקום אחר או חזר להתגורר עם ההורים. עוד עולה מהתשובות כי 9% מהנשאלים נעזרו בהורים בתשלומי השכירות, 4% נטלו הלוואה כדי להמשיך ולשלם את שכר הדירה וכ-3% הגיעו להסדרים שונים עם בעלי הדירות.

נתון נוסף שעולה מהסקר מתייחס לנקודת הקיצון של הגעת הצדדים לבית המשפט. גורמים במשרד המשפטים מסבירים כי מדובר באחד הפרמטרים החשובים שהם לוקחים בחשבון בהתייחס לשאלה האם יש להתערב בתחום או לא. על פי הסקר- רק 1% מהנשאלים ציינו שהגיעו לבית המשפט לאחר שבעל הדירה פתח נגדם בהליך פינוי באמצעות הגשת תביעה לבתי משפט.  

נזכיר כי עמדת משרד המשפטים עד כה הייתה כי אין על המדינה להתערב בהסכמי השכירות, הן במגזר הפרטי ובתחום המגורים והן בתחום המסחרי. לאחר דיונים שונים שנערכו בתחום על ידי צוות של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) , עו"ד ארז קמיניץ, נקבע בעבר כי המדינה לא עומדת להתערב בתחום חוזי השכירות ועל הצדדים להגיע להסדר בכוחות עצמם. עם זאת, נתוני הסקר, ונתונים נוספים שמגיעים לקובעי המדיניות, כמו העובדה שבחודש האחרון נכנסה ישראל לסגר שני, עשויים לשנות בהמשך הדרך את ההחלטה. נושא זה נמצא כעת בדיונים במשרד המשפטים.

גורמים במשרד המשפטים המעורים בנושא מציינים כי העובדה שנכון להיום לא רואים הרבה מקרים שהגיעו לבתי המשפט מעידה שהמצב לא הגיע לרמה קריטית המצריכה התערבות מיידית, וכי בכוונתם להמשיך ולעקוב אחרי הנושא. עם זאת, גורם בכיר במשרד הממשלתי לא שולל את האפשרות של התערבות כזו או אחרת בהמשך, אם המצב יחמיר לאור הסגר השני: "יכול להיות שאם נראה התדרדרות בתחום הזה נבחר להתערב בהמלצה על חקיקה או חקיקה. אומנם מינורית, אבל אולי בתחום קיצור הודעת הפינוי בחוזה או למשל פריסה של תשלומים. נצטרך לראות מה קורה בהמשך". עוד ציין אותו גורם כי התערבות בשכר הדירה לא עלתה נכון להיום על הפרק.

לפרויקט 40 הצעירים המבטיחים בנדל"ן והתחדשות עירונית 2020 >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות