banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

השכנים התנגדו – ועדת ערר ביטלה תוספת קומות בתמ"א 38

הוועדה המקומית רמת גן אישרה תוספת שתי קומות בתמ"א 38 אבל ועדת הערר הפכה את ההחלטה

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה בתל אביב קיבלה לאחרונה ערר שהוגש בנוגע לפרויקט תמ"א 38 ברחוב הגיבורים ברמת גן וקבעה כי תבוטל תוספת שתי קומות, לאור התנגדות השכנים המתגוררים ברחוב אלימלך הסמוך.

הערר הוגש על החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובניה רמת גן לאשר בתנאים בקשה מתוקנת להיתר להריסת שני מבנים קיימים, אחד בן 2 קומות מעל קומת עמודים מפולשת ובו 4 יחידות דיור ואחד בן 3 קומות מעל קומת עמודים מפולשת ובו 6 יחידות דיור, והקמת בניין חדש בן 7 קומות מעל קומת קרקע ובנוסף קומת גג חלקית, סה"כ 35 יחידות דיור, קומת מרתף אחסנה ו- 2 מרתפי חניה שבהם 54 חניות. שטח המגרש 1007 מ"ר.

רחוב צר מאוד
בערר נטען כי רחוב אלימלך הוא רחוב צר מאד ועמוס ללא מוצא, שמכוניות חונות משני צדיו. עוד נטען כי ברחוב יש בית ספר ושלושה גני ילדים, שגורמים למעמסה תנועתית על הרחוב. בנוסף מצוי ברחוב מקווה טהרה. עוד נטען כי רחוב אלימלך יוצא מרחוב הרצל הסואן, וברחוב חונים גם רכבים המגיעים לרחובות הרצל וביאליק. עוד נטען כי בעת סכנה המעבר לרכבי חירום כמעט בלתי אפשרי, וזאת בשל היותו של הרחוב רחוב צר מאד. אחת השכנות טענה אף לפגיעה בזרימת אור השמש והאוויר מנפח הבינוי המבוקש. היא ציינה כי היא מתגוררת בבניין ברחוב אלימלך הגובל עם שד' הגיבורים וכי המרחק בין המבנים קטן מאד, ואין מקום להתיר התקרבות נוספת בקו בניין צדי. התקרבות זו, בצירוף גובה הבניה המבוקש, יפגע באיכות חייה, כך לטענתה.

טענות נוספות שהועלו בערר הן העומסים התנועתיים הקשים הקיימים ברחוב, בפרט בהקשר של היותו של הרחוב צר וסמיכותו לרחוב הרצל וכן טענות בדבר שינוי אופי השכונה.
הוועדה המקומית טענה כי החלטתה תואמת את מדיניותה בכל הנוגע לצפיפות בפרויקט הריסה ובניה מכוח תמ"א 38, ואף תואמת את תכנית רג/מק/340/ג/53 המופקדת.

בכל הנוגע להיבט התנועתי, ציינה הוועדה המקומית, כי הגישה לשדרות הגיבורים מתבצעת דרך רחוב אלימלך שיוצא מרחוב הרצל וכי בסוף רחוב אלימלך יש מעגל תנועה רחב ממנו נכנסים לשדרות הגיבורים, ולאחר כמה מטרים מתוכננת הכניסה לחניון הבניין המוצע. אישור הבקשה להיתר הותנה בשמירת רצועה פנויה ברוחב של 2 מ' מגבול המגרש לכיוון הרחוב, שתרחיק מעט את הבניין מהכיכר. הוועדה ציינה עוד כי החניון המוצע כולל 54 מקומות חניה ולכן יפחית את עומס החניה הקיים ברחוב.

היזם: צורך בחיזוק מבנים
החברה היזמית טענה כי יש לדחות את הערר בשל חשיבותה של תמ"א 38 ככלי לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה וכי הכלל הוא אישור בקשה מכוח תמ"א 38 והחריג הוא סירוב לבקשה- מטעמים מיוחדים. באשר לפגיעה באופי השכונה, נטען כי כבר כיום יש שני בניינים בני 7 קומות ברחוב אלימלך לצד מבנים בני 3 קומות מעל קומת עמודים, כך שהבקשה להיתר לא תביא לשינוי באופייה של הסביבה הקרובה, מה גם שהיא תענה על מצוקת הדיור הקיימת בסביבה.

ועדת הערר: החלטת הוועדה המקומית מתעלמת מנתוני הרחוב
ועדת הערר שמעה את הטענות ואף יצאה לסיור במקום על מנת לעמוד מקרוב על תוואי הרחוב והפרויקט נשוא הערר. הוועדה אף קיבלה דו"ח תנועה שיתייחס לרחוב אלימלך ולרחובות היוצאים ממנו.

בסופו של דבר קבעה ועדת הערר כי החלטת הוועדה המקומית "הינה החלטה שמתעלמת מנתוני הרחוב והסביבה, שניתנה מבלי שנשקלו מלוא השיקולים הרלבנטיים, ושלא מבטאת איזון ראוי בין האינטרסים השונים העומדים על הפרק. אנו סבורים כי הצפיפות שאושרה, של 35 יחידות דיור, שיש לה גם משמעות של תוספת זכויות בניה (12 מ"ר עבור ממ"ד ו- 6 מ"ר עבור מחסן לכל יחידת דיור), הינה צפיפות שלא מתחשבת בנתוני המגרש וסביבתו".

עוד קבעה ועדת הערר: "על אף שאנו סבורים כי ניתן להתיר מימוש זכויות מכוח תמ"א 38 במגרש, נכון להגביל את היקפן לתכנון ראוי שמתחשב בסביבתו ובתוספת יחידות הדיור הצפויה מאישור בקשות נוספות לחיזוק מבנים. תמ"א 38 לא קבעה מגבלת צפיפות, ולכן מוטל על הועדה המקומית לבחון ביחס לכל בקשה מהי הצפיפות הראויה, בהתחשב לא רק במדיניותה הכלל עירונית, אלא בתנאי הסביבה.לטעמנו, המקרה שבפנינו הינו מקרה שבו אישור הבקשה להיתר יביא לפגיעה בלתי סבירה באינטרסים לגיטימיים אחרים".

ועדת הערר הורתה על ביטול ההקלה שאושרה לתוספת שתי קומות מכוחה של תכנית ג/11, תוך ביטול 8 יחידות הדיור שתוכננו והתבקשו בקומות אלה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות