banner
חיים מסילתי עם אוהד עייני השמאי הממשלתי // צילום: מרסלו אילת
חיים מסילתי עם אוהד עייני השמאי הממשלתי // צילום: מרסלו אילת

השמאי הממשלתי על החלטת רמ"י לשומות: "פגומה מיסודה ודינה ביטול"

בעקבות החלטת רמ"י לערוך שינויים משמעותיים במדיניות הליכי השומות, הודיע עיני כי: "מרגע זה כל השגה שהתקבלה, אך טרם נדונה, וכל השגה שתתקבל במשרדנו תוחזר ולא תטופל, זאת עד לביטול החלטת המועצה"

תמונה: מסילתי ועייני // צילום: מרסלו אילת

אוהד עיני, השמאי הממשלתי הראשי, שיגר השבוע מכתב לשר המשפטים, אמיר אוחנה ובכירים במשרד וברמ"י (רשות מקרקעי ישראל), לאחר שנודע לו כי רמ"י קבעה ביום ה- 4.3 מדיניות שומות חדשה הנוגעת לתוקף שומות והליך השגה על שומות, ללא תיאום עם משרד המשפטים ותוך ביצוע שינויים משמעותיים. "ההחלטה החדשה מהווה שינוי מהותי להחלטות קודמות וקובעת הליכים חדשים, הקשורים באופן ישיר לתחום שמאות המקרקעין בכלל ולעבודת אגף השמאות, במשרד המשפטים, בפרט", קובע עיני. 

בין היתר מתייחס עיני להחלטת רמ"י לפיה "הנהלת הרשות רשאית שלא לפעול בהתאם להחלטה בהשגה שניתנה שלא בהתאם לקבוע בהוראות סימן זה", שמשמעותה שההחלטה בהשגה תהווה המלצה בלבד והרשות היא שתחליט אם לקיימה או לא. "להבנתי מדובר בחוסר יעילות משווע שאף עלול לייצר הליכי סרק ודיונים מיותרים, שיגרמו לעיכוב משמעותי בעסקאות במשק", טוען עיני.

ביקורת נוספת על ההחלטה, מותח עיני באשר לנוסח ההחלטה לפיו "קביעת זהות חברי הוועדה בכל הרכב יהא בהתאם לכללים שיקבעו על ידי השמאי הממשלתי בתיאום עם מנהל הרשות". משמעות ההחלטה היא כי הרשות, כצד בהליך, תהיה מעורבת בקביעת ההרכב של הוועדה, בעוד לדברי עיני: "הוראה זו, כמו גם הוראות אחרות בהחלטה, מהוות בפגיעה חמורה בסמכות ובעצמאות הוועדה והשמאים המחוזיים, אשר תפקידם להכריע בהשגה ללא מורא וללא משוא פנים". 

עוד קובע עיני כי בהחלטה קיימים ליקויים רבים: "בהחלטה ליקויים רבים נוספים הן מהצד הטכני, כמו הוראה הנוגדת את תקנות שמאי המקרקעין ואת התקינה השמאית ועד התערבות בהליכים הפנימיים בעבודת השמאי ממשלתי ובשיקול הדעת השמאי. בנוסף אציין שהוראת המעבר בהחלטה מחילה את ההחלטה רטרואקטיבית גם על השגות שהוגשו אך טרם נדונו". 

בסיום פנייתו יוצא עיני נגד ההחלטה ומודיע כי יש לבטלה וכי המשרד לא יידון בהשגות עד אז: "נראה שההחלטה פגומה מיסודה, ודינה ביטול. מה גם שנוכח הסתירות והקשיים שבה היא אינה ניתנת לביצוע. לכן איני רואה חובה ואף איני יכול לפעול על פיה. לאור האמור לעיל וכן לאור העובדה שההחלטה מאיינת למעשה את משמעות ההחלטות בהשגות, לא נוכל לקיים עוד דיונים בהשגות. המשמעות היא שמרגע זה כל השגה שהתקבלה, אך טרם נדונה, וכל השגה שתתקבל במשרדנו, החל מהיום, תוחזר ולא תטופל, זאת עד לביטול החלטת המועצה. אציין עוד שישנם סעיפים רבים בהחלטה, שנכון יהיה להידרש להם בבוא העת, לכשיתקיים דיון מחודש בהחלטה, כנדרש".

מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל
מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל

חיים מסילתי, יו"ר לשכת  שמאי מקרקעין, התייחס לדברים, ואמר כי: "מדובר בהחלטה שערורייתית שכנראה ועברה מתחת לרדאר בחסות משבר הקורונה. כיצד ייתכן שרשות מקרקעי ישראל לא תהיה כפופה להליך שיפוטי לו הסכימה מראש? הפגיעה בציבור קשה שכן הוא מראש יבין שאין לו טעם להילחם בשומות רמ״י שכן לרמ״י שמורה הזכות שלא לפעול על פי החלטת הגוף השיפוטי. בנוסף יש פגיעה בענף שמאות המקרקעין ויוקרתו שכן בגוף השיפוטי (ועדת השגות) יושבים 2 שמאי מקרקעין מתוך 3 חברים ואי הכרה בהחלטות הגוף השיפוטי מהווה זלזול ביושרתו ומקצועיותו של הגוף. לשכת שמאי המקרקעין תפעל לביטול ההחלטה לאלתר, הכל על מנת להשיב על כנו את הסדר השיפוטי והמקצועי שנהג עד כה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות