banner
אסף אמר מרצה בכנס התחדשות עירונית // צילום: שי שבירו
אסף אמר מרצה בכנס התחדשות עירונית // צילום: שי שבירו

אסף אמר בראיון על המודל החברתי של פינוי בינוי

יו"ר נציגות דיירים בהרצליה, אסף אמר בראיון ל"מגדילים": "זה הפרויקט החברתי היחיד שקיים במדינת ישראל, לא היה תקדים למאה אחוז חתימות לפני הפקדת תוכנית. בכל העשייה אין יזמים זה הכל דיירים למען דיירים"

תמונה: אסף אמר // צילום: שי שבירו

אחד השלבים המורכבים בהליכי פרויקט פינוי בינוי הוא החתמת הדיירים במתחם על הסכמתם לביצועו. סיפורי האימה אודות יזמים מפוקפקים שהבליחו יום אחד ונעלמו כלעומת שבאו והבירוקרטיה המתישה גרמה ללא מעט בעלי דירות לוותר על החלום אולם בשכונת נווה ישראל בהרצליה, בעלי הדירות החליטו לקחת את גורלם בידיהם ולפעול באופן עצמאי לטובת קידום פרויקט פינוי בינוי במתחם בו ממוקמות דירותיהם.

המדובר בתשעה בניינים בני ארבע קומות כל אחד שבמקומם צפויים לקום שמונה בניינים מדורגים בני שבע עד 14 קומות. לאחר שנציגי הבניינים התאחדו והצליחו להחתים את כל בעלי הדירות במתחם, הם נפגשו עם יזמים בטרם בחרו את היזם המתאים העונה על דרישותיהם וכעת הם ממתינים להפקדת התוכנית בציפייה דרוכה ובהתרגשות.

דיירי מתחם פינוי בינוי - נווה ישראל הרצליה // צילום: עזרא לוי
דיירי המתחם // צילום: עזרא לוי

יו"ר נציגות הדיירים במתחם, אסף אמר, מספר ל"מגדילים" על התהליך יוצא הדופן: "אנחנו 124 משפחות שמתגוררות בתשעה בניינים. אחרי מבצע צוק איתן כשרצנו עם תינוקות על הידיים לחדרי מדרגות נפל לנו האסימון שאנחנו לא יכולים להמשיך לחיות בדירות כאלו כי אם חלילה יקרה משהו התוצאה ברורה. בעקבות זה התאחדנו והקמתי מעין ועד על של כל הבניינים במתחם".

על מה חשבתם בתחילת הדרך?
"רציתי להניע תהליך של תמ"א 38 אבל בסופו של דבר הבנו שאי אפשר לעשות את זה כי זו חלקה משותפת ואז התחלנו תהליך של פינוי בינוי".

איך מצליחים לרכז את כלל בעלי הדירות לטובת הפרויקט?
"ישבנו יחד ועדי הבתים והתחלנו לעבוד, הייתה מינהלת חתימות שעבדה בשטח בהתחלה חששנו מהם וחשבנו שזה יחבל לנו בניסיונות של התמ"א אבל אחרי שהבנו שאין אפשרות לתמ"א כי זו חלקה משותפת התחלנו לדבר בשפה של פינוי בינוי והבנו שזה חייב להיות מסודר. אנחנו צריכים גוף שלא יהיה לו אינטרס כמו מינהלת שיכולה להביא איזה יזם שהיא יכולה. אני הקמתי ועד על שמורכב מנציגי כל תשעת הבניינים והתחלנו לחפש עורכי דין. אגב, מישהי מהמתחם היא עורכת דין שרצתה לייצג אבל הדיירים לא היו מוכנים שמישהו מהדיירים ייצג, ויצאנו למכרז".

פרויקט פינוי בינוי של חברת מנרב - נווה ישראל הרצליה // הדמיה: בראז אדריכלים
פרויקט פינוי בינוי של חברת מנרב – נווה ישראל הרצליה // הדמיה: בראז אדריכלים

איך החלטתם באיזה משרד עורכי דין לבחור?
"זימנו חמישה משרדי עורכי דין, הם הגיעו והציגו פרזנצטיה. לאחר מכן התחלקנו לקבוצות חשיבה והתחלנו להתקדם קדימה. באיזה שהוא שלב המינהלת הביאה יזם ויום אחד קיבלנו מכתבים בדואר, מכתבים בהם נכתב 'תתחילו לארוז' עם מדבקות של שביר ואז הבנו שיש בעיה עם הגישה של היזם, שמאשר תב"ע ומוכר את הזכויות לקבלן. חיפשנו חברה רצינית שתיקח את הפרויקט מההתחלה עד הסוף עשינו מכרז ובחרנו בסוף חברה מקצועית".

עד כמה נעזרתם בעיריית הרצליה בהתקדמות ההליך?
"בעירייה ביקשו לעשות שיתוף ציבור ומהנדס העיר הציג את שתי החלופות – מסלול עיריות או מסלול יזמים והוא שאל את הדיירים אם הם רוצים ללכת איתי עם יזם פרטי או שרוצים ללכת עם העירייה. הדיירים הבינו שמסלול העיריות יכול לפגוע ביכולת השליטה שלנו וכולם הצביעו פה אחד שהם רוצים ללכת אחריי למסלול יזמי. עבדנו על ההסכם ומהנדס העיר נתן לנו ארבעה חודשים על מנת להציג לו התקדמות. ב -31 למרץ בשני סבבים החתמנו 82 אחוז מהדיירים עשינו דברים מקדימים והצגנו תוכניות לכל בניין.

ההצלחה הזו היא הצלחה מסחררת הגענו למאה אחוז חתימות לפני הפקדת התוכנית. כרגע ממתינים לאישור התב"ע שבגדול כבר אושרה בתנאים שכעת הושלמו ונתקדם לכיוון היתר. זה המקום לומר תודה לראש העיר משה פדלון שתמיד נתן לנו תקווה והגיע לברך בכל הרמת כוסית שלנו".

אסף אמר יו"ר נציגות הדיירם במתחפ פינוי בינוי נווה ישראל בהרצליה
אסף אמר יו"ר נציגות הדיירים במתחם פינוי בינוי נווה ישראל בהרצליה

מה הצפי של תחילת הבנייה?
"אני מדבר בשפה של אוגוסט 2018 כדי להלחיץ את המערכת ולייצר ציפייה, אני נותן יעדים אופטימיים אני מקווה שעד סוף שנה נקבל היתר ונודיע לדיירים על תחילת השלב הראשון. אלו הערכות מאוד גסות אבל בגדול זה הכיוון".

להערכתך מתי יהיו דירות חדשות?
"אני מאמין שייקח סדר גודל של ארבע או חמש שנים".

פרויקט פינוי בינוי של חברת מנרב - נווה ישראל הרצליה // הדמיה: בראז אדריכלים
פרויקט פינוי בינוי של חברת מנרב – נווה ישראל הרצליה // הדמיה: בראז אדריכלים

עד כמה התהליך שלכם חריג בנוף ההתחדשות העירונית?
"מאוד חריג. זה הפרויקט החברתי היחיד שקיים במדינת ישראל, לא היה תקדים למאה אחוז חתימות לפני הפקדת תוכנית. בכל העשייה אין יזמים זה הכל דיירים למען דיירים. כל שיתוף הפעולה שיצרנו עם הגובלים ועם השכנים לא היו התנגדויות בכלל, זה לא פשוט.

רק היזם שלנו ועיריית הרצליה היו מעורבים, עשינו עבודת שטח כל כך טובה, הקמנו דף פייסבוק ושיתפנו את המידע כל הזמן. השקיפות הזו הובילה לשיתוף פעולה עם כולם. זה מודל שיש המון מה ללמוד ממנו. מזמינים אותי לכנסים כדי לספר על התהליך הזה שהוא באמת משהו חריג. אני מגיע בהתנדבות לתת את הכלים ואת התקווה. אני תמיד אומר שגם אם זה ייקח זמן – בסוף יקרה".

איזה מסר תרצה להעביר לבעלי דירות הממתינים לפרויקט פינוי בינוי?
"צריך לקחת הרבה אוויר, להבין שזה עובד רק בשיתוף פעולה ואם תאמינו זה יקרה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות