banner
אמפי פארק רעננה // צילום: מיכל סלע
אמפי פארק רעננה // צילום: מיכל סלע

מכרזי רמ"י: בכמה נסגר מכרז לבניית צמוד קרקע אחד ברעננה?

מגרש בודד לבניית צמוד קרקע אחד ברעננה יצא למכרז של רשות מקרקעי ישראל. המכרז גרר 14 הצעות שונות וההצעה הזוכה הייתה כפולה ממחיר המינימום אבל עדיין נמוכה ממחיר השומה. בכמה תמחר השוק מגרש של 317 מ"ר בצפון העיר?

מכרזי קרקע של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מאפשרים מידי פעם לראות כיצד השוק מתמחר מוצרים שאינם נפוצים. כך למשל, מכרזים המתייחסים למגרשים המאפשרים בנייה של צמודי קרקע במקומות שונים. בלא מעט מקרים, מדובר במגרשים בודדים ששנים לא ניתן היה לשווק מסיבות שונות, ופתאום שהמכרז מבשיל ויוצא לדרך, ניתן לראות בכמה השוק מתמחר את המגרש, ועד כמה  המחיר שקבע שמאי רשות מקרקעי ישראל למגרש תואם את ההצעה הסופית על הקרקע.

מכרז שנסגר בימים האחרונים ברעננה מאפשר הצצה למקרה שכזה. מדובר במגרש בשטח 317 מ"ר בצפון העיר. על המגרש ניתן לבנות בית אחד עם קיר משותף, ומחיר המינימום שנקבע עמד על מעט יותר ממיליון שקלים. על פי מסמכי המכרז, מדובר במגרש פינתי הממוקם ברחוב אלקלעי פינת קארו יוסף בשכונת שז"ר.  

למכרז המדובר הוגשו 14 הצעות שונות, וההצעה הזוכה עמדה על מעט יותר מ-2 מיליון שקלים (לא כולל מע"מ). מדובר בסכום כפול ממחיר המינימום שנקבע. עם זאת, שומת רמ"י למגרש עמדה על כ-2.34 מיליון שקל, כך שההצעה הזוכה הייתה בסופו של דבר נמוכה מהערכת השמאי. למגרש אין הוצאות פיתוח. 

ממוצע ההצעות במכרז עמד על כ-1.57 מיליון שקל, מה שמעיד שיש לא מעט מציעים שסברו ש-2 מיליון שקלים הם מחיר גבוה מידיי בעבור המגרש. נזכיר שמדובר בתשלום לרמ"י על הקרקע בלבד, והרוכש עוד עתיד לשאת בהוצאות נוספות על הבניה, היטלים ומיסים וכל הכרוך בבניה חדשה. 

דניאל קופרווסר, יועץ נדל"ן ותיק באנגלו סכסון, דווקא סבור שהמחיר בו נסגר המכרז הוא מחיר ריאלי בהתאם לשכונה והמיקום. "סכום הזכייה משקף מחיר הגיוני לטעמי, בהתאם למיקום המגרש. עם זאת, אני מזהה מגמה מעניינת בתקופה האחרונה שמעידה על ירידה בהתעניינות בצמודי קרקע, והעדפה של דירות פנטהאוז. מחיר הקרקע הוא סיבה אחת, כמו שאפשר לראות במכרז הנוכחי, אבל יש גם סיבות נוספות כמו רתיעה של אנשים ממדרגות למשל".  

לסיום נציין כי מכרז זה מלמד גם דבר נוסף – החשיבות של בחינת מסמכי המכרז לעומק. במכרז עצמו נכתב כי המגרש ממוקם בשיכון רסקו בעיר, שכונה הממוקמת צפונית לשכונת שז"ר עם ערכי קרקע שונים לגמרי, אולם בדיקת הגוש והחלקה של המגרש מובילה למיקום האמיתי של המגרש. 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות