banner
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור

מינהל התכנון בהבהרה חשובה הנוגעת לסיום תמ"א 38

מדובר בהבהרה המתייחסת להוראת המעבר לקראת פקיעת תמ"א 38. המועד הקובע להמשך דיון בבקשה להיתר בתמ"א 38 הוא הגשת הבקשה להיתר עד הראשון באוקטובר 2022. כל בקשה להיתר שתוגש עד תאריך זה, הוועדה המקומית תהיה מחוייבת לדון בה גם לאחר התאריך האמור על בסיס הוראות תמ"א 38

מינהל התכנון בהבהרה הנוגעת לתמ"א 38: בקשה להיתר שהוגשה עד לתאריך תפוגת התמ"א, 01.10.22, תיכנס לדיון ותטופל על ידי הוועדות המקומיות על פי הוראות תמ"א 38. כך עולה ממכתב ששלחה רות שוורץ-חנוך, סגנית מנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה. המכתב נשלח כתשובה לשאלה של התאחדות האדריכלים ובוני הארץ שעסקה בנושא. 

"בכל הנוגע להוראת המעבר לתמ"א 38 או לתכניות לפי סעיף 23 לתמ"א 38 (תכניות שפוקעות עם פקיעת התמ"א ובשל פקיעתה), הרי שהוראת המעבר שנקבעה בהחלטת המועצה הארצית הינה – הגשת הבקשה להיתר מכוח התמ"א או מכוח תכנית לפי סעיף 23 . כלומר, על בקשה להיתר שתוגש לפני מועד הפקיעה, היינו ה-01.10.22 ,ימשיכו לחול הוראות התמ"א". כך במכתב. 

עוד כתבה שוורץ חנוך כי: "יובהר כי לעמדתנו, "הגשת בקשה להיתר" כאמור בהחלטת המועצה, איננה קליטת ההיתר ועמידה בתנאי סף, אלא הגשה בלבד. ואולם, ככל שהוגשה בקשה להיתר, וזו נדחתה ונדרש להגישה מחדש (

להבדיל מבקשה להשלמות), הרי שהמועד הקובע הינו הגשת הבקשה החדשה ולא הראשונה שנדחתה".

המכתב מבהיר ליזמי תמ"א 38, בעלי דירות, עוה"ד וכל השחקנים בענף נקודה חשובה לקראת סופה של תמ"א 38. המשמעות היא שדי בהגשת הבקשה להיתר כדי שהוועדה המקומית תהיה חייבת לדון בה ולהתייחס אליה. הבהרה זו נחוצה משום שחלק מהגורמים בענף פירשו את החלטת המועצה הארצית כך שיהיה צורך בעמידת הבקשה בתנאי הסף, קליטת היתר, החלטת ועדה או כל מיני מועדים קובעים אחרים. כעת, מחדדים במינהל התכנון את המועד הקובע כמו גם את הפעולה הפיזית שיש לבצע. 

משמעות נוספת להבהרה של מינהל התכנון היא שתמ"א 38 כפי שאנחנו מכירים אותה תמשיך ללוות אותנו עוד תקופה לא קצרה גם לאחר ה-1 לאוקטובר 2022. הסיבה היא שברגע שהמועד הקובע הוא הגשה של בקשה להיתר, תהיה עוד תקופה לא קצרה של דיונים בבקשות להיתר ולאחר מכן מתן היתרים, ביצוע וכד'. מדובר בתקופה של שנים. עוד נקודה חשובה שיש להזכיר היא שבעוד בערים שאין בתחומן תוכנית על פי סעיף 23 לתמ"א 38 המועד האחרון הוא הראשון לאוקטובר 2022, במקומות בהן יש תוכנית על פי סעיף 23, או שתאושר תוכנית כזו בשנה הקרובה, מועד תפוגת תמ"א 38 הוא 2025.

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות