banner
תהילה ינאי // צילום: יהודה סובול
תהילה ינאי // צילום: יהודה סובול

"מאות יזמי התחדשות עירונית נקלעו לקשיים בגלל הקורונה"

כך עולה מנתוני הסקירה השנתית של חברת המידע העסקי CofaceBdi על ענף ההתחדשות העירונית. בחברת הייעוץ מעריכים כי בשנת 2021 נראה יותר מיזוגים בין חברות קטנות לגדולות בתחום ההתחדשות העירונית. "משבר הקורונה החמיר את הבעיות ואנחנו עדים לגידול חריג במספר החברות בקשיים"

"בישראל פועלים כ-1,400 יזמים בתחום ההתחדשות העירונית, וכיום 448 מתוכם נמצאים בקשיים כך שכל עסק שלישי בענף נמצא בקשיים ויש סכנה להישרדותו", כך עולה מנתוני הסקירה השנתית של חברת המידע העסקי CofaceBdi על ענף ההתחדשות העירונית. עוד סבורים בחברת הייעוץ כי למרות שהענף הוגדר כחיוני, משבר הקורונה ואי הוודאות הפוליטית יובילו לפגיעה בהתחלות הבנייה של דירות במסגרת התחדשות עירונית ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נזכיר כי נתוני התחלות הבנייה המלאים לשנת 2020 טרם פורסמו.

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, מציינת כי: "בשנים האחרונות נכנסו מאות יזמים לתחום ההתחדשות העירונית ובעיקר לייזום פרויקטים בתחום תמ"א 38 וכיום על פי הנתונים שלנו פועלות בשוק ההתחדשות סה"כ כ-1,400 חברות, רובן חברות קטנות. הכניסה לשוק התאפשרה להרבה יזמים צעירים וחסרי ניסיון שכן לא נדרש ניסיון בענף או סיווג מקצועי על מנת ליזום את הפרויקטים – זאת, בניגוד לביצוע בפועל שמחייב התקשרות עם קבלן רשום בעל סיווג קבלני מתאים.  כמו כן, לא נדרש הון עצמי גבוה בשלבים הראשונים של הפרויקט".

ינאי ממשיכה ומסבירה היכן נקודת התורפה: "הבעיות מתחילות כאשר מגיעים לשלב בקשת ההיתר, המימון והביצוע. בנקודות אלו, עוד לפני  משבר הקורונה, ראינו חברות שנקלעו לקשיים ונכון לרבעון הראשון של השנה כ- 300 חברות בתחום ההתחדשות העירונית הוגדרו כחברות בסיכון גבוה שמתקשות לעמוד בהתחייבויות תשלומים כלפי ספקים, גופי מימון, עובדים או רשויות, סובלות מקשיי נזילות, מינוף גבוה, שקים חוזרים, חשבונות מוגבלים וכד'. משבר הקורונה החמיר את הבעיות ואנחנו עדים לגידול חריג במספר החברות בקשיים. מגיפת הקורונה והצעדים בהם נקטה הממשלה גרמו לכך שהליכי התכנון נעצרו, ההוצאות גדלו, התעורר קושי נוסף לקבל אשראי מגופי המימון (בעיקר לחברות הקטנות) והמכירות של הדירות החדשות בפרויקטים שאמורות  לממן את הפרויקט ולהוות תנאי למימון מצד הגופים המממנים נעצרו. על פי ההערכות שלנו הקורונה הכניסה עוד כ- 150 חברות לסיכון גבוה כך שכיום כשליש מהחברות בענף נמצאות בקשיים".

 ב-CofaceBdi מציינים במקביל כי כיום ניתן לראות התאוששות בביקוש לדירות, ובעקבות כך גם התאוששות של חלק מהיזמים. אולם, יש לזכור כי לצד הקורונה קיימת ההחלטה לבטל את תמ"א 38 ולהתמקד בפרויקטים של פינוי בינוי. לכן, מעריכים בחברת הייעוץ שבשנה הקרובה ניתן יהיה לראות בשוק מגמות של מיזוגים ושותפויות בין יזמים קטנים שהחלו לקדם פרויקטים וקיבלו הסכמות מדיירים ובין חברות גדולות שיש להן את יכולות המימון והביצוע של פרויקטים גדולים. התוצאה, כך על פי CofaceBdi, עשויה להיות קיטון במספר השחקנים בענף בסופו של דבר.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות