banner
כספי // צילום: סם יצחקוב | מסילתי // צילום: דנה קופל
כספי // צילום: סם יצחקוב | מסילתי // צילום: דנה קופל

"צמצום ההקלות עלול לפגוע דרמטית בתכנון היעיל"

תגובות בענף הנדל"ן לתזכיר החוק שפרסם שר הפנים אריה דרעי. נזכיר כי מדובר בתזכיר חוק הכולל נוסח לתוכנית שעתידה להחליף את תמ"א 38, ביטול ההקלות בענף הבניה ושינויים נוספים. בענף יש מי שמברך ומי שסבור שחלק מהסעיפים בעייתיים

ענף הנדל"ן ממשיך לסעור בעקבות פרסום תזכיר החוק המתייחס לתוכנית החדשה שתחליף את תמ"א 38 ועוד שורה של נושאים נוספים. בכירים בענף סבורים שיש בתזכיר החוק חלקים טובים ומשמעותיים אולם גם חלקים בעייתיים. נזכיר כי מדובר בתזכיר שפורסם כעת להערות הציבור, כך שהדרך לחקיקה עוד ארוכה וייתכנו שינויים. 

חיים מסילתי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בחן את תזכיר החוק ומתייחס למספר נקודות המופיעות בו. "מוצע לצמצם באופן מהותי את  האפשרות לבקש הקלות, זאת, לצד קביעת הסדרים משלימים, הוראות תחילה והוראות מעבר. צמצום ההקלות עלול לפגוע דרמטית בתכנון היעיל שכן נכון וראוי לאפשר ליזם ולוועדה מקומית לשפר תכנון "תוך כדי תנועה". לא תמיד ניתן לצפות בתוכנית את כל התרחישים וההקלות הנהוגות כיום מאפשרות שיפורי תכנון יעילים ונכונים. לעניין הטענה לפיה ההקלות הביאו לפגיעה באיכות התכנון, הארכה והסרבול בהליך הרישוי וכי עצם השימוש הגובר בהליך ההקלות הביא גם לחוסר ודאות רב מצד היזמים ומבקשי ההיתרים – הרי שנכון להורות לוועדות ליתן את ההקלות באופן מדוד וזהיר יותר ובכך בעצם למנוע את מצב אי הודאות ולאפשר להקלה להיות כלי שיפור תכנוני ולא להיפך". לגבי מתן מענה חלופי לצורך קידום ומתן אפשרות לחיזוק מבנים, על ידי הרחבת סמכויות הועדות המקומית לאשר תוכניות במסגרת תכנית בסמכותן אמר מסילתי: "מדובר בצעד מבורך שיזרז הליכי תכנון ויסייע באספקה מהירה של היצע דיור באיזורי ביקוש תוך קביעת סמכות לתוספת זכויות בניה ומתן אפשרות לעירוב שימושים סחירים וציבוריים – מה שישפר את הכדאיות הכלכלית של הפרוייקטים".

עו"ד זיו כספי שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות' מציין כי: "בחודשים האחרונים יש תחושה של העדר משילות בענף הנדל"ן ותזכיר החוק כמו גם הקמת הועדה לקידום התחדשות עירונית בפריפריה מאותתים שסוף סוף נזכרו בענף הנדל"ן. ואולם לא די בכך, נראה כי במשרד הפנים שכחו להתייעץ עם המגזר הפרטי בכל הקשור לרפורמות בענף. גופים כמו התאחדות בוני הארץ, לשכת עורכי הדין ולשכת השמאים חייבים להיות חלק מקבלת ההחלטות כמי שמכירים את הבעיות שבשטח. לדוגמא, בנושא האפשרות להוסיף מבני ציבור כחלק מפרויקטים של התחדשות עירונית כפי שהופיעה בתזכיר חוק התכנון והבנייה הרי שמדובר במהלך מבורך שכן הרשויות זקוקות למבני ציבור כחלק מהתחדשות השכונות. הקצאת זכויות לצרכי ציבור בתוך הבניינים, נכונה וחוסכת הקצאת קרקע שיעודה רק לצרכי ציבור והיא נותנת מענה לקושי העקרי בהתחדשות עירונית שהינו הצפיפות הנוצרת כתוצאה מהגדלה כה מאסיבית של כמות יחידות הדיור. אך לא נכון יהיה לעשות כן מבלי להתייחס גם להיבטים כלכליים, כמו יצירת תשתית משפטית שתאפשר ליזם שיבנה את מבני הציבור לקזז את הוצאות הבנייה מסך האגרות וההיטלים שהוא אמור לשלם במסגרת הפרויקט כולו, כיום נושא זה טרם הוסדר בחוק".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות