banner
השופטת צילה צפת // באדיבות הנהלת בתי המשפט
השופטת צילה צפת // באדיבות הנהלת בתי המשפט

עתרה כנגד פרויקט תמ"א 38 לאחר הריסת המבנה, ונדחתה

בית המשפט המחוזי בתל אביב: "מתן צו מניעה כעת יביא לעיכוב בהשלמת בניית הבניין החדש"

מתכוונים להגיש התנגדות לפרויקט תמ"א 38? כדאי שתעשו זאת בזמן. בית המשפט המחוזי בתל אביב (בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים) דחה לאחרונה בקשה דחופה להפסקת עבודות של פרויקט תמ"א 38 המתנהל בימים אלו ברחוב רבי עקיבא בבני ברק. את הבקשה הגישה תושבת העיר המתגוררת בבניין סמוך הגובל בפרויקט.

לטענתה, עבודות הבניה המבוצעות על המקרקעין מכוח היתר הבניה, התגלו לה נוכח פניות שבוצעו אליה מקרב המשפחות המתגוררות בבניין, ודרישה שהופנתה אליהם מצד גורמים במקום, לפרק מזגנים בדירות הקיימות בשל הפרעה של המזגנים לבנייה. עוד לטענת העותרת, הבנייה גרמה עד כה לנזקים רבים לדיירים בבניין מגוריה, בין היתר, נותקו בלוני הגז לבניין העותרת, נעקרו מזגנים ממקומם וצינור המים של הבניין נעקר ממקומו.

בבקשה למתן צו מופיעה שורה של ליקויים שלטענתה שנפלו בעבודות הבניה ובהיתר הבניה שניתן לכאורה לביצוע העבודות, כך לדוגמא לטענתה, הקבלן המבצע כלל אינו רשום ברשם הקבלנים, הבקשה למתן היתר הבניה מתייחסת אך לחלק מן החלקה ולא לחלקה כולה, תשריט היתר הבניה אינו חתום ועוד.

כמו כן וחמור מכך, טוענת העותרת כי עבודות הבניה במקרקעין מבוצעות בלא כל הפרדה בין תחום המקרקעין בהם מבוצעים עבודות הבניה ובין תחום מקרקעי העותרת, ומשכך טומנות בחובן סכנת חיים ממשית, כמו גם סכנות רבות לפגיעה ברכוש. העותרת מלינה  על פגיעה בזכויותיה הקנייניות ועל הסגת גבול, כמו גם פגיעה באיכות החיים לדיירי הבניין (חסימת חלונות).

הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ועיריית בני ברק אשר בתחומה המוניציפאלי מצויים המקרקעין מושא העתירה, מתנגדות למתן הצו המבוקש. לטענתן, הבקשה למתן היתר הבניה מהותה הריסת מבנה קיים ובנית בית מגורים חדש בן ארבע קומות וקומת גג עפ"י תמ"א 38 על תיקוניה, והם טוענות כי הודעה לפי סעיף 149 לחוק התכנון והבניה בה מפרטת הוועדה את מהות הבקשה, נשלחה עפ"י הוראות הדין, בין היתר לעותרת. עוד הן ציינו, כי לעותרת עמדו המועדים הנקובים על פי דין לפעול להגשת התנגדות לבקשה להיתר, ואולם היא לא עשתה כן, ומשכך ומשלא הוגשו כל התנגדויות לבקשה להיתר, ניתן היתר הבניה המבוקש ביום 21/02/2017.

המשיבות מדגישות כי עם קבלת ההיתר, החלו בביצוע העבודות במקרקעין, כאשר הבניין הישן כבר נהרס והחלו עבודות בנית הבניין החדש בהתאם להיתר הבניה שניתן, וכי משמעות הדבר היא כי הדיירים כבר פונו מבתיהם, וכי הם ממתינים להשלמת הבנייה על מנת לשוב לבתיהם בבניין החדש שיוקם. המשיבות אף מציינות כי הדרך היחידה לקבלת היתר בניה בחלקה המדוברת הינה אך ורק באמצעות בניה בקיר משותף, כלומר בקן בניין 0, וכי כל בנייה בדרך אחרת הינה מנוגדת להוראות התכנית החלה, ומשכך טענותיה של העותרת לעניין מתן היתר בניה בקו 0, כאשר בצמוד למקרקעין ממוקם בניין מאוכלס – אינן סבירות.

לאחר ששמעה את טענות הצדדים, החליטה סגנית הנשיאה, צילה צפת לדחות את הבקשה. בנימוקי ההחלטה היא ציינה בין היתר: "עבודות הבנייה במקרקעין כבר החלו בהתאם להיתר שניתן עוד בפברואר 2017, כך שהבניין הישן כבר נהרס והחלו עבודות לבניית בנין חדש והדיירים אשר גרו בבניין הישן כבר עזבו אותו לטובת השלמת הבנייה עד לאכלוס הבניין החדש.

"אין חולק, כי מתן צו מניעה כעת יביא לעיכוב בהשלמת בניית הבניין החדש וכתוצאה מכך לפגיעה בלתי סבירה בצדדים שלישיים (הדיירים) אשר הסתמכו על מתן ההיתר ועל לוחות הזמנים הרלוונטיים להשלמת בניית הבניין החדש, ומצאו לעצמם פתרון מגורים חלופי לעת הנוכחית בעודם ממתינים לסיום בניית הבניין החדש ואכלוסו.

"גם באשר לסיכויי העתירה, ומבלי להיכנס לטענות לגופן, אין לכחד, כי השיהוי בו נקטה העותרת בהגשת העתירה עומד לה לרועץ. העתירה הוגשה מספר חודשים לאחר מתן ההיתר, ובחלוף כמעט כשנה ממועד פרסום התכנית ומשלוח ההודעות בדבר הבקשה להיתר לבעלי העניין הרלוונטיים".

עוד הוסיפה השופטת: "על פניו, נראה כי העותרת אינה מציעה הסבר מניח את הדעת לשאלה מדוע לא פעלה כנגד מתן ההיתר בעת הרלוונטית, באמצעות הגשת התנגדות לוועדה ו/או הגשת ערר לוועדה, ותחת זאת פעלה להגשת עתירה בחלוף זמן רב בשיהוי כה ניכר ולאחר שכבר החלו עבודות ההריסה/בנייה וכבר פונו הדיירים מהמבנה. לא זו אף זו, אני סבורה שהיה על העותרת בטרם הגשת העתירה לפעול למיצוי ההליכים העומדים לרשותה על פי דין לתקיפת החלטת הוועדה למתן היתר הבנייה דנן, ולפעול להגשת בקשה להארכת מועד להגשת התנגדות /ואו הארכת מועד להגשת ערר לוועדה ורק לאחר מכן לפעול בהגשת עתירה מנהלית כפי שעשתה".

השופטת צילה צפת // באדיבות הנהלת בתי המשפט
השופטת צילה צפת // באדיבות הנהלת בתי המשפט

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות