banner

משפצים או בונים? כך תתאימו את הבית לסביבה

בתהליכי שיפוץ ובניית בית חדש, מומלץ להתאים את מבנה הבית לסביבה לצורך ניצול אופטימלי של האנרגיה הטבעית, חשיבה ירוקה וחסכון במשאבים ועלויות

שיפוץ או בניית בית חדש הן הזדמנויות נהדרות להפוך את הבית שלכם לירוק יותר ובר קיימא ולהתאים אותו לסביבתו הטבעית. שינויים אלו מגוונים ונרחבים והם יכולים לנוע מהיבטים קצרי טווח כגון ניהול פסולת הבניין להיבטים ארוכי טווח כגון יעילות אנרגטית של הבית.  להלן 5 דרכים יעילות להתאמת הבית לסביבה:

עיצוב פאסיבי

עיצוב פסיבי מושתת על עיקרון מבנה הבית לניצול מקסימלי של יתרונות מזג האוויר. הבנייה מתבצעת בצורה שתנצל את מרבית הקירור הטבעי האפשרי בקיץ ואת החימום הפוטנציאלי בחורף. האלמנטים העיצוביים בשיטה הפאסיבית כוללים:  בידוד, זיגוג כפול, מסה תרמית, וזרימת אוויר. דוגמה לכך היא להנגיש את המבנה הצפוני של הבית לשמש החורפית כדי לחמם אותו בחורף, או לבנות מרפסת חורף בצד הצפוני. ניצול המסה התרמית יסייע בלכידת החום בבית בחורף ושימורו בפנים. הקירות של הבית צריכים להיבנות כשהם כמעט אטומים ומבודדים מאוד. חלונות הבית בצד הדרומי, כך שאור השמש יוכל להיכנס ולחמם את רצפת הבטון – אשר מתחממת לאט. חלונות עליונים פתוחים מאפשרים לרוח צולבת חזקה להיכנס פנימה, והיא דוחפת אוויר חם מלמעלה למטה כדי לחמם את הבית.  

מיחזור מים

את צנרת הבית ניתן לתכנן לשימוש חוזר כדי לנצל את המים במלואם. מים ממקור נקי יכולים להגיע מאיסוף וטיהור מי גשמים, ובאלו שלא עברו תהליך טיהור ניתן להשתמש למכונת הכביסה, להשקיית עציצים ולשטיפת הבית. במים משומשים ניתן להשתמש לניקוי האסלות והשירותים. ניתן אף להרחיק ולבצע שימוש חוזר בשפכים. הדבר מצריך טיפול ביולוגי או כימי וחיטוי לפני שימוש חוזר.

לכידת אנרגיה מהסביבה

יעילות אנרגטית היא המפתח לחיסכון ולחשיבה ירוקה. תכנון בית שינצל את אנרגיית הסביבה הוא טרנד חזק ומוביל כיום בכל רחבי העולם. האנרגיה לבית מגיעה מאור השמש וע"י עקרונות העיצוב הפאסיבי. בניית מערכת סולארית תאפשר לכם לחמם את המים לרחצה, לקבל אספקת חשמל ולהפחית את העלויות הקשורות לתאורה ולפליטת גזי החממה. עיצוב בית כך שינצל את מרבית אור השמש לתאורה טבעית, יפחית את השימוש במנורות. התקנת דוד שמש יפחית באופן משמעותי את הצורך בדוד חשמל או חימום ע"י גז.

במדינה שטופת שמש כמו שלנו, זה אך טבעי שננצל את אנרגיית השמש בתהליך התכנון והבנייה.

מיחזור חומרי בנייה

חומרי בניה שמגיעים מהסביבה הקרובה ומותאמים לה, יכולים להיות נהדרים לבנייה מותאמת סביבה. ניתן לבצע שימוש חוזר מהריסת בניינים סמוכים, להשתמש במשאבים ממוחזרים ובעלי השפעה סביבתית מינימלית, ובחומרים כגון בוץ ועץ שהם חזקים וטרדניים מאוד כיום בכל רחבי העולם. חשוב להימנע ככל האפשר מחומרי בניין רעילים שדולפים מהם כימיקליים, מצבעים בעלי רעילות גבוהה, דבקים רעילים, אסבסט וכדומה. אלו עשויים לגרום לתחלואה ומסכני חיים.

שיפוץ מבנה קיים

אסטרטגיה נוספת מותאמת לסביבה היא העדפת שיפוץ מבנה קיים על פני בנייה חדשה במידת האפשר. זה מושתת על תכנון ושיפוץ במקום "לזרוק הכל" ולבנות מחדש. שיפוץ חכם מאפשר לשמור על הלבנים של הקליפה החיצונית של הבית, שמירה על קירות פנימיים איכותיים, הוספת קומות במידת המותר, שיפוץ ובנייה מחדש של  קירות וחדשים שהתיישנו מידי. ניתן להוסיף חדרי שינה וחדרי אמבטיה חדשים, לייצר בידוד מחדש ולבנות בצורה אנרגטית חכמה יותר ממה שהתאפשר בעבר.

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות