banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

דרמת תוכנית הדיור הממשלתית: לא יותר מאריזה מיתוגית ממוחזרת, למעט ההחלטה לעלות את מס הרכישה למשקיעים ל-8%

שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הפנים איילת שקד ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין, הציגו היום את "תוכנית הדיור הממשלתית לשנים 2022-2025" במסיבת עיתונאים אלא שהם לא חידשו דבר, חוץ מאריזה מיתוגית יפה, והחלטה אחת שהתקבלה – מס הרכישה למשקיעים יעלה חזרה ל-8%

 

שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הפנים איילת שקד ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין, הציגו היום את תוכנית הדיור הממשלתית לשנים 2022-2025 במסיבת עיתונאים, אלא שהם לא חידשו דבר אלא ארזו את התוכנית הקיימות של כל משרד באריזה "מיתוגית" ושיווקית תוך איחוד כוחות, זאת לאחר שמאז הקמת הממשלה החדשה יוצא כל אחד מהם בנפרד חדשות לבקרים, בהצהרה אחרת. רוב ההצעות הפרקטיות שמעלים השרים אגב, תוכננו על ידי אחרים לא אחת, דוגמת השינויים המוצעים בחוק ההסדרים שהוביל מינהל התכנון שנים אחורה. 

הבשורה היחידה שיוצאת היום מהשרים היום היא הסוגייה השנויה במחלקות – מס הרכישה למשקיעים, שלגביו החליטו לאורך השנים שרים כאלו ואחרים ולא גורמי המקצוע, כך שחוסר היציבות נמשכת. כעת הוחלט על העלאת מס רכישה, כאשר לטענתם זאת "על מנת למתן את הביקושים העודפים של המשקיעים שמובילים לעליית מחירים". מדובר בהעלאת שיעור מס הרכישה למשקיעים בחזרה מ-5% ל-8%, לאחר שהמשקיעים המשיכו להוביל את שוק הנדל"ן גם השנה. 

מספרים, מספרים… 

עוד על פי יעדי התוכנית שהוצגו, צפויות להבנות כ-280,000 דירות בהתחלות בנייה, להגיע אל שולחן התכנון  כ-500,000 אלף יחידות דיור חדשות, להתפרסם כ-300,000 יחידות דיור במכרזים על קרקעות מדינה, מתוכן צפויה "הצלחת מכרזים" להקמת 180,000 יחידות דיור.

עוד על פי התוכנית החדשה, המדינה תשקיע מיליארדים בתשתיות תומכות דיור. כ-8 מיליארד שקל יועדו לפיתוח תשתיות תומכות דיור ובכלל זה תשתיות תחבורה, ניקוז וביוב, כ-5.5 מיליארד שקל להקמת גני ילדים ובתי ספר תומכי דיור, כ-640 מיליון שקל לצורך "עידוד רשויות מקומיות לאשר היתרי בנייה", כך לשון ההודעה ולמעלה מ-2 מיליארד שקל "לתכנון, לפיתוח ולהסרת חסמים להגדלת היצע הדיור בחברה הערבית". גם כאן אין חדש של ממש ומדובר בתוכניות ותקציבים קיימים. 

ממחזרים את בשורות חוק ההסדרים

עוד מציעה התוכנית רפורמות לטיפול בשוק הדיור, הכוללת את הארכת פעילות הותמ"ל , לאחר שלדברי השרים, "לותמ"ל תרומה משמעותית להגדלת המלאי התכנוני של יחידות דיור ולקיצור משך הליך התכנון. לצורך הגדלת ההיצע קידמה הממשלה הצעת חוק שאושרה על ידי הכנסת להארכת פעילות הותמ"ל". ההחלטה הוצהרה כזכור כבר בחודש יולי השנה על ידי השרה שקד. 

עוד "סיבוב" על התיקון לחוק פינוי בינוי

כמו כן, מדובר על ביטול הקלות כמותיות, מהלך שכבר נכלל בחוק ההסדרים החדש כידוע, "הצפוי לבטל את ההקלות הכמותיות בחוק התכנון והבנייה שמעכבות משמעותית את משך התכנון ומעוותות את הליכי התכנון", כך לדבריי השרים. 

עוד מהלך מתוך התוכנית, שכבר נכלל במסגרת חוק ההסדרים ועבר קריאה ראשונה ושניה בכנסת –  תיקון לחוק פינוי-בינוי. "בנוסף, הממשלה תשקיע כחצי מיליארד ש"ח בתשתיות התומכות בפרויקטים להתחדשות עירונית על מנת לאפשר את תוספת יחידות הדיור במרקם הבנוי", כך מצהירים השרים. 

בכל הקשור להסבת משרדים למגורים, גם כן אין בשורה חדשה. כידוע, במסגרת חוק ההסדרים מקדמת הממשלה המרה של שטחי משרדים  לדירות קטנות להשכרה ארוכת טווח, דיור מוגן ומעונות סטודנטים בהליך מקוצר וללא הליך תכנון מחדש. כמו כן, כפי שכבר פורסם, תוקם ועדת משנה למועצה הארצית שתעסוק בתכנון מחדש של מתחמי משרדים והסבתם למגורים. הצעד יציע פתרונות דיור לאוכלוסייה צעירה ולבני הגיל השלישי בלב אזורי הביקוש.

הליכי רישוי? אין חדש גם כאן

באשר לחסם המשמעותי ביותר, הליכי רישוי והבירוקרטיה, אמרו השרים כי יפעלו במסגרת התוכנית ל"קידום של מגוון מסלולי רישוי שיביאו לייעול תהליך הרישוי ולקיצור משך הוצאת ההיתר, שמהווה כיום צוואר בקבוק משמעותי להגדלת היצע הדיור. במסגרת זו, יאושר בחוק ההסדרים מסלול לרישוי עצמי במסגרתו אדריכלים מורשים יהיו רשאים לאשר היתרי בנייה במקום הרשות המקומית – גם כאן אין חדש תחת השמש.

תמ"א 38? ללא בשורה חדשה

בתוך כך, הוצגה שוב החלופה לתמ"א 38  ועוד שורה של מהלכים נוספים, ביניהם עידוד בנייה בקרקע פרטית, זאת "לצורך עידוד מימוש קרקעות פרטיות", לפיה מוצע להעניק הקלות במס לבעלי קרקעות שיבנו בשנים הקרובות "ולתקן עיוותים במס שבח", לשון ההודעה. 

 ועוד משהו: שימושים חורגים

התוכנית מציעה עוד ביטול שימושים חורגים בדירות מגורים והחזרתן לשימוש למגורים – רק במרכז הארץ ולא לגני ילדים, ביטול שימוש בדירות לצורך אחסון מלונאי קבוע, כאשר לדברי השרים: "שינוי זה יחזיר דירות לשוק המגורים ויגדיל את היצע הדירות הזמינות להשכרה" וכן, מוצע לאפשר פיצול דירות ללא הליך תכנוני נוסף לתוספת דירה שתשמש להשכרה או למגורי קרובו של בעל הדירה. "על מנת לעודד פיצול כאמור באופן שיגדיל את ההצעה", כך נמסר, "מוצע לאפשר תוספת זכויות בנייה של 45 מ"ר.

אביגדור ליברמן, שר האוצר // דוברות משרד האוצר
אביגדור ליברמן, שר האוצר // דוברות משרד האוצר

שר האוצר אביגדור ליברמן: "תוכנית הדיור שהוצגנו היום נועדה להיאבק בעליית מחירי הדיור בעיקר באמצעות הגדלת ההיצע. במסגרת אישור תקציב המדינה אישרתי תקציבים משמעותיים לתשתיות תומכות דיור, כיתות לימוד, תמרוץ היתרים, פיתוח בחברה הערבית, התחדשות עירונית ועוד. זאת בהמשך לסעיפים בחוק ההסדרים שכולל בתוכו רפורמות חשובות לשוק הדיור ביניהן, שכירות ארוכת טווח, התחדשות עירונית, הסבת משרדים ועוד. אני מודה לשרת הפנים ושר השיכון שנכנסו איתי אל מתחת לאלונקה, ויחד בחרנו לטפל בבעיות שורשיות ולנקוט בצעדים דרמטיים ויצירתיים שיביאו לתוספת של כ-300,000 יחידות דיור ב-4 שנים הקרובות".

זאב אלקין // ראובן קפוצ׳ינסקי
זאב אלקין // ראובן קפוצ׳ינסקי

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: "הצגנו היום תוכנית כוללת ולא פתרון קסם של צעד אחד, ואנחנו מאמינים שהסל הזה, שמורכב מעשרה צעדים שכבר מבוצעים בימים אלה ועוד שבעה צעדים חדשים שיצאו לדרך ממש בקרוב, יוכיח את עצמו. כתוצאה מהצעדים שכבר מבוצעים, כבר השנה אנו צפויים לשבור את שיא השיווקים השנתי שיגיע ליותר מ-80 אלף יחידות דיור.  במקביל לכל הצעדים לבלימת מחירי הדיור, כבר בשבוע הקרוב אנו מתחילים בביצוע תוכנית "מחיר מטרה", שתיתן לזוגות צעירים אפשרות לרכוש דירה בהנחה של מאות אלפי שקלים. זוהי תוכנית בה המדינה מפסיקה לספסר בקרקע ומוותרת על בין 12 ל-20 מיליארד שקלים מההכנסות על הקרקע בשנים הקרובות. התוכנית החשובה הזו היתה מתבקשת והכרחית לנוכח המציאות הנוכחית. אני מודה לשר האוצר ולשרת הפנים על שיתוף הפעולה המלא בדרך לגיבוש התוכנית ועל שיתוף הפעולה עם כל משרדי הממשלה והגופים השונים. שיתוף הפעולה הזה בין כל השחקנים בתחום הדיור, הוא חסר תקדים והוא מבטיח שבאמצים המשותפים נדע להביא ליישום התוכנית כולה". 

שרת הפנים איילת שקד // דוברות משרד הפנים
שרת הפנים איילת שקד // דוברות משרד הפנים

שרת הפנים איילת שקד: "מאז הקמת הממשלה, משבר הדיור החמור שאנחנו מצויים בו ניצב עבורי כמשימה מרכזית ועליונה. בשנתיים האחרונות, בעקבות המחלוקות הפוליטיות ואי העברת תקציב המדינה, המשבר החריף אף יותר ולא שווקו מספיק דירות. יחד עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, שר השיכון והבינוי, זאב אלקין ואנשי המקצוע במשרדנו בנינו תוכנית רצינית ומעמיקה שתצמצם רגולציה, תקצר ותייעל תהליכים, תקל על תהליך הבנייה של הקבלנים, תגדיל את היצע הדירות בשוק בטווח המיידי לכ-80 אלף דירות השנה ובעיקר שתשים לה למטרה לכל הפחות לעצור את העליה במחירי הדיור. כל הרפורמות יכנסו לתוקפן כבר בחודשים הקרובים ויאפשרו בניה מהירה ופשוטה יותר. השקת תוכנית הדיור של ישראל היא בשורה ענקית לאזרחי המדינה ואני מקווה שהיא תהווה נקודת אור עבור אזרחים שאיבדו את התקווה למצוא דירה במחיר שפוי במדינת ישראל״. 

במשרד האוצר ציינו עוד כי: "התוכנית מורכבת מקביעת יעדים ממשלתיים לתכנון ולפיתוח, מתקציבים שנכללים במסגרת תקציב המדינה להסרת חסמים להגדלת היצע הדיור, מרפורמות שנכללות בחוק ההסדרים שמייצרות שינויים מבניים לייעול שוק הדיור וכן מצעדים נוספים בצד ההיצע והביקוש שיביאו להגדלת היצע הדיור בטווח הקצר. כל אלו מתבצעים בשיתוף פעולה מלא בין משרד האוצר, משרד הבינוי ושיכון, רשות מקרקעי ישראל, מטה התכנון הלאומי, ומשרד הפנים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות