banner
שלומי הייזלר, אילת שקד ודלית זילבר // יוני קלברמן
שלומי הייזלר, אילת שקד ודלית זילבר // יוני קלברמן

בשורות: תמ"א 38 חוזרת לחיים במתכונת חדשה

שרת הפנים, אילת שקד, מחזירה את תמ"א 38 במתכונת חדשה הכוללת הגדלת אחוזי הבנייה וביטול מגבלת הגובה, ומכריזה: אם לא נצליח לעמוד בזמנים לביצוע החקיקה, אאריך את התמ"א בשנה נוספת"

"עוד לפני שנכנסתי לתפקיד הבנתי שזה נושא בוער, פנו אלי יזמים וראשי ערים, חלק בעד וחלק נגד", כך פתחה שרת הפנים אילת שקד את מסיבת העיתונאים, שבה הכריזה על חלופה לתמ"א 38, שזכתה לכינוי "חלופת שקד", "ברור שיש לה יתרונות וחסרונות אבל כששקלתי את מכלול השיקולים, בנינו חלופה שבעיננו היא טובה יותר והיא בקונצנזוס. מאחר ודאגנו שהחלופה לא תהיה מוכנה בזמן, עשינו מתווה שנותן ודאות לשוק ולנו, שהבסיס לו הוא חלק מתיקון 128 והיעד שלי לסיים את החקיקה עד סוף נובמבר. אם לא נעמוד בזה אז אני אמליץ למועצה הארצית להאריך את תמ"א 38 בעוד שנה. את ההחלטה וההמלצה נקבל בסוף נובמבר". 

שקד פנתה לראשי הערים, ואמרה: "אני רוצה להגיד לראשי הערים שרוצים להמשיך להשתמש בתמ"א 38 – שהם כמובן יוכלו לעשות זאת. אשדוד למשל אוהבת את התמ"א והיא תוכל לבנות תוכנית, להגיש אותה ולרוץ עם התמ"א עוד הרבה שנים. הפתרון שאנחנו מציגים מכסה את הצרכים של כולם והחלופה נותנת מענה להליך מקוצר, אינטנסיבי ומייצר ודאות".    

במסגרת החלופה שהוצגה בוצעו התאמות במסגרת תיקון 128 ובראשן הענקת סמכויות תכנון לכל הועדות המקומיות לאשר תכניות נקודתיות ו/או עירוניות, הגדלת אחוזי הבנייה הסחירים מ-350% ל-400% במסלול הריסה, ביטול מגבלת גובה מבנה, הכרה בתוספות בניה עד שנת 2005 במקום שנת 2000 , אפשרות להקצאת קומה מבונה והוספת מנגנון חיזוק מבנה אחד וניוד זכויות למגרש. עוד על פי החלופה, הרשות המקומית תוכל להודיע על הכנת תוכנית חדשה במקומה של תמ"א 38 עד 1.5.22. 

שרת הפנים, אילת שקד // יוני קלברמן
שרת הפנים, אילת שקד // יוני קלברמן

שתי בשורות נוספות מביאה איתה החלופה שהוצגה מבחינת קידום ההליכים והבירוקרטיה, האחת היא יצירת מסלול חדש שייקרא "תוכנית+היתר" ויכלול קידום מקביל של הגשת תוכנית ובקשה להיתר, והשנייה היא סנקציית הענקת סמכות מקבילה לוועדה מחוזית, זאת במידה ולאחר תקופה מסוימת שתיקבע יתברר כי הרשות מקומיות תוקעת את התוכניות ואינה מקדמת אותן. דלית זילבר, ראש מינהל התכנון, תייחסה  מכויות מקבילות, ואמרה: "אנחנו רוצים לתת את הכוח לרשויות המקומיות אבל אם נראה שהן לא מקדמות את התוכניות אז נעניק סמכות לוועדה המחוזית. החלופה הזו נותנת מענה לראשי הרשויות, ואני מאמינה שלא נדרש לכפות עליהם".

שלומי הייזלר, ראש מטה התכנון הלאומי, שהציג את החלופה, אמר כי הסמכות המקבילה נועדה "למקרה שבו הרשות המקומית תסרב לאפשר תוכניות חיזוק ואז יינתנו לוועדה המחוזית סמכויות". עוד הוא אמר כי: "נושא התמ"א עורר סערות רבות והפך לאמוציונלי. החלופה מאזנת את כל הרצונות ונותנת לכל אחד את היכולת לפעול על פי מה שהוא חושב לנכון". באשר למסלול "תוכנית+היתר", הוא אמר: "הכל יעבור בהחלטה אחת, כדי למנוע שלב נוסף בוועדה המקומית ולקבוע למעשה מסלול מקוצר". 

על פי הנתונים שהוצגו, בישראל קיימים כ-80,000 מבנים שהוקמו לפני 1980 וקיים חשש לגבי עמידותם בעת רעידת אדמה, מתוכן רק 1.6% מסך הפוטנציאל בוצע ב-15 שנה. "אם נמשיך בעסקים כרגיל לא נגיע רחוק מידי", אמר ארז בן אליעזר, יועץ בכיר במינהל התכנון, "הפריסה הגיאוגרפית מראה שהתמ"א הביאה למימוש במחוז ת"א, מרכז וחיפה וזה בניגוד לאזורים המועדים לרעידת אדמה. רמת גן ותל אביב יחד הם שליש מהמבנים, במחוז ת"א מדובר על 60 אחוז ובמרכז 20 אחוז, בפריפריה ובמקומות האקוטיים, צפון ודרום, אין כמעט פעילות בתמ"א". 

כזכור בין השנים 2005 ועד לתיקון 3א' שנקבע ב-2016, עברה תמ"א 38 שינוי חקיקה רבים, על כך אמר בן אליעזר: "יש בעיות רבות עם תמ"א 38, לא נוכל לגעת במבנים האלו ולהכניס אותם לתוכניות יותר משמעותיות וההיבט של החיזוק לפי המהנדסים יוביל להצלת חיי אדם אבל המבנה לא ניתן יהיה לשימוש אחרי רעידות אדמה. כמו כן, כל פעם שאושר תיקון נוסף האירוע השפיע על כל מדינת ישראל בתגובת שרשרת. בנוסף, טיפול בבניין יכול לסקל מתחם שלם, גם מבחינת נושא המטרו, להוסיף קומות על מבנים באזור הזה זה לא צעד אפקטיבי. כל השיח התכנוני לוקה בחסר ולאורך ההיסטוריה משך הזמן לטיפול בבקשות להיתר רק עולה -גם ליזמים וגם לדיירים זה עולה לכולם כשהטיפול הוא נקודתי עירוני".  

דלית זילבר, ראש מינהל התכנון, אמרה כי: "תמ"א 38 לא טובה למדינת ישראל, אנחנו מקדמים את החלופה תקופה ארוכה ושמענו את כל הגורמים, זהו ניסיון לייצר ודאות במשק, תודה על התמיכה בחלופה ויש בפנינו כעת משימות לאומיות לקידום ופיתוח תשתיות ועוד". עוד צוין כי מבחינת המועצה הארצית , 2025 היא השנה שעד אליה אפשר יהיה להחליף את התמ"א בתוכנית לוקאלית. 

סיכומו של דבר, תוגש המלצה למועצה הארצית לתקן את החלטתה לגבי תחולה ברמה מקומית. על פי ההמלצה, הרשות המקומית תוכל לעשות זאת, עד 01.05.22, באחת משלוש אפשרויות: הגשת תוכנית מתאר כוללת להתחדשות עירונית, הכנת תוכנית ע"פ סעיף 23 על כל העיר או חלק משמעותי ממנה, הודעה על הכנת תוכנית וקביעת תנאים ע"פ סעיף 78 לחוק. ככל שהחלופה לא תאושר בחוק עד סוף נובמבר הקרוב, תמליץ השרה למועצה הארצית להאריך את תכנית "תמ"א 38" בשנה, היינו עד אוקטובר שנת 2023  וכן תפעל לשיפורים בנוגע להוראת המעבר שתיקבענה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות