banner
גד גרשון // צילום: ראובן בן חיים
גד גרשון // צילום: ראובן בן חיים

"ב-2020 כל נושא ההתחדשות העירונית הלך אחורה ואף נעצר"

סיכום 2020 בהתחדשות עירונית: גד גרשון, סמנכ"ל ייזום נדל"ן בחברת שפיר מגורים נדל"ן סבור שההתחדשות העירונית תקועה במקום. גרשון מזהיר שאם המדינה לא תסייע לרשויות המקומיות בתקציב לתשתיות ההתחדשות העירונית לא תתקדם. גרשון ממליץ לבעלי הדירות לפעול בזריזות, להקים ועד מייצג פעיל ופעלתני מול הרשות המקומית

גד גרשון, סמנכ"ל ייזום נדל"ן בחברת שפיר מגורים נדל"ן, מודאג ממצב ההתחדשות העירונית בישראל. לדבריו, לרשויות המקומיות שלל סיבות לא לקדם את הפרויקטים השונים והתחום תקוע. על פי גרשון, חקיקה חדשה וסיוע כספי של המדינה לרשויות המקומיות במימון תשתיות וגם פיתרון למצוקה במבני ציבור, עשויים להיות התשובה לבעיה. בכל הקשור לבעלי דירות בהתחדשות עירונית, גרשון מדגיש כי הקמת ועד מייצג חזק ונחוש, שיודע לפעול מול הרשות המקומית, זו התחלה טובה וחשובה של התהליך ומזכיר כי גם בבחירת יזם יש להקפיד על שורה של דברים.  

מה היה המהלך או האירוע המשמעותי ביותר בהתחדשות העירונית ב-2020?
"לצערי, ב-2020 כל נושא ההתחדשות העירונית הלך אחורה ואף בהרבה מקרים – נעצר. מצב זה נבע מעצירת חקיקה שאמורה היתה לקדם נושאים רבים, בהם חידוש המנדט להמשך קיומה של הותמ"ל, הדרישה להפחית את התמורה לדיירים כתנאי לאישור תב"עות, חוסר רצון מצד העיריות לקדם התחדשות וגם מתוכניות אב שקבעו מקדם בלתי כלכלי".

איזה מהלך צריך לקדם ב-2021 כדי שההתחדשות העירונית תוכל להתקדם טוב יותר?
"תחום ההתחדשות העירונית בכלל ופינוי בינוי בפרט תקוע זה זמן רב כתוצאה ממספר גורמים עיקריים. ראשית, אין מנגנון מסודר למתן תמריצים ממשלתיים לרשויות המקומיות לבצע התחדשות בעירם. ראשי הרשויות טוענים שכל דירה שמתווספת לעיר גורמת לנזק כלכלי כתוצאה מאי כיסוי הארנונה לעלות הממוצעת למשפחה. שנית, ראשי הרשויות טוענים שהתשתיות העירוניות אינן ערוכות לקליטת תוספת גדולה של יחידות דיור ומלינים על העובדה שאין מספיק מבני ציבור ומוסדות חינוך במרכזי הערים. אם המדינה לא תתגייס לעזור לרשויות המקומיות בתקציבים, להערכתי לא נראה פה שינוי דרמטי בתחום בשנים הקרובות. כמו כן, יזמים חייבים לקבל ודאות תכנונית מדויקת כדי שידעו היכן ניתן לקדם וכיצד לתכנן פרויקטים בהתאם לדרישות והצרכים של הרשות המקומית".

מה המסר הכי חשוב שאתה יכול להעביר לבעלי דירות שרוצים היום לקדם התחדשות עירונית?
"המסר העיקרי הוא שכדאי לדיירים להזדרז ולקדם התחדשות עירונית בבניין שלהם. הרגולציה רק הולכת ונעשית קשה יותר  ומי שימתין, עלול למצוא עצמו במצב אל חזור. דבר נוסף שאני ממליץ הוא שנציגות בעלי הדירות תהיה פעילה מול גורמי העירייה. על הנציגות גם להיות פעילה בשכנוע כלל בעלי הדירות לחתום על ההסכם מול היזם. מרבית בעלי הדירות כבר הבינו את החשיבות בשיתוף הפעולה כדי להגיע למטרה : דירה חדשה עם מעלית, חניה, מרפסת ופיתוח סביבתי מודרני. במקביל – חשוב ביותר גם להקפיד על בחירת היזם המתאים עם מתן עדיפות לגוף גדול בעל יכולות כספיות וביצוע קבלני. גוף שאינו מתפשר מול רשויות ויכול להביא לכך שפרויקט יהיה כלכלי". 

מה הבעיה המשמעותית ביותר שענף הנדל"ן מתמודד איתה נכון להיום ומה הפיתרון?
"הבעיות העיקריות בענף הנדל"ן הישראלי בתקופה האחרונה הן מחסור בקרקעות זמינות לבנייה, בירוקרטיה מסורבלת וחוסר ודאות תכנונית. הכוח הרב שניתן בידיהן של הרשויות המקומיות תוקע את תחום ההתחדשות עירונית ולכן המדינה צריכה להתערב ולסייע לשחרר את הפקק של הפרויקטים התקועים. מדובר באינטרס לאומי לטובת הגדלת היצע הדירות וגם כדי לתת פתרון לרעידות אדמה ומיגון (ממ"דים). בנוסף, יש לטפל בדחיפות בהגדלת שיווק הקרקעות לבנייה על ידי רשות מקרקעי ישראל כדי לתת מענה לביקוש שעולה על ההיצע במדינת ישראל.  העלייה בביקוש אל מול סטגנציה בהיצע גוררת עלית מחירים חמורה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות