banner
תל-אביב // Depositphotos
תל-אביב // Depositphotos

בענף הנדל"ן מברכים על הכוונה לגנוז את "מחיר למשתכן"

בעקבות הודעת ליצמן על כוונתו לבטל את תוכנית "מחיר למשתכן" ולתעדף את הדיור בפריפריה, בכירים בענף מביעים דאגה, לצד שביעות רצון. כל הדעות והפרשנויות בכתבה שלפניכם

תל-אביב // Depositphotos

הפוליטיקה ומאבקי הכוח בענף הנדל"ן של ישראל 2020: שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, לא אוהב את הנגיסה של שר האוצר בתקציבי וסמכויות המשרד ומתכוון למלחמה על האצבע שחותמת על הצ'קים וקובעת את מדיניות התכנון בישראל. בתוך כך, ליצמן פנה היום לשר האוצר, ישראל כ"ץ בעקבות התערבותו בתחום הדיור והנדל"ן במסגרת התוכנית  הכלכלית וכנגזרת מכך, בשורה ארוכה של צעדים שבכוונתו של כ"ץ להכניס לחוק ההסדרים ולקדם כהצעות חוק. מנגד, ליצמן הציג תוכנית משלו לעתיד הנדל"ן, עליה מגיבים היום בכירים בענף. 

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "ההתאחדות תתמוך בכל פתרון ישים ובר קיימא של דיור בר השגה והשיטה המוצעת יכולה להיות כזו. שוק הדיור חווה שוב ושוב ניסיונות של הממשלות להמציא פטנטים ותוכניות שאינן מטפלות בבעיה המרכזית וכל פעם הסתבר שזו לא הדרך לטפל במשבר הדיור בישראל. אנחנו נמצאים בשנה מהקשות שידענו זה זמן רב, ומשבר הקורונה עלול להביא לכך שהשנה תסתיים בצניחה בהיקף התחלות הבניה לכ-30 אלף יחידות דיור בלבד. עיקר תשומת הלב של הממשלה בפתרון משבר הדיור חייב להתמקד בזינוק בהיקף שיווק הקרקע והסרת חסמים רגולטורים שמונעים בניה, כדי לאפשר לשוק להגיע להתחלות בניה של 70 אלף יחידות דיור לפחות".

חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים ממון // דנה קופל
חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים
ממון // דנה קופל

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "נראה כי הוסקו מסקנות במשרד הבינוי והשיכון ולמדו משנעשה בשנים האחרונות, את היתרונות של תוכנית מחיר למשתכן השאירו ואת החסרונות תיקנו. אחת הבעיות המרכזיות של מחיר למשתכן הייתה חוסר השוויון בין גובה ההנחות באזורי הביקוש לפריפריה, תופעה שבה זוכי מחיר למשתכן במרכז נהנו לעיתים מהנחה של מאות אלפי שקלים בהשוואה למחיר השוק בניגוד לגובה ההטבה בפריפריה , מצב אבסורדי שחטא למטרה הראשונית של התכנית. כמו כן התוכנית החדשה נותנת מענה לקהל יעד גדול יותר ופותחת אפשרויות לא רק לזוגות צעירים אלא לכל הקהלים. הענקת  מענקים של כ-70 אלף שקל עד 110 אלף שקל לרוכשי דירות יד שנייה בערים בפריפריה הוא צעד נבון לדעתי שעתיד לייצר דינמיקה שתעיר את שוק הנדל"ן באזורים אלה ותשפר את היכולת של זוגות צעירים שם לקנות דירה, באופן שיעודד את בעלי הדירות למכור ולקנות לעצמם דירה חדשה יותר. לשכת שמאי מקרקעין עמדה ועומדת לרשות  מקבלי ההחלטות על מנת לסייע מקצועית בקבלת ההחלטות והצעדים הנדרשים לטובת סיוע במשבר הדיור". 

לירון פרי // צילום רונן פדידה
לירון פרי // צילום רונן פדידה

לירון פרי, מנכל פרי נדלן: "תוכנית מחיר למשתכן הייתה תוכנית שלא השיגה את כל מטרותיה, שכן כל קרקעות המדינה שווקו במסגרת התוכנית ונוצר מחסור בקרקעות לבנייה לציבור הרחב באיזורי הביקוש. התוצאה הייתה עלייה במחירי הקרקעות הפרטיות במרכז הארץ והמשך עליית מחירי הדירות שלא נבנו במסגרת מחיר למשתכן. יש לזכור כי לא רק הזוגות הצעירים רוכשים דירות ויש חשיבות ביצירת מלאי גם למשפרי דיור, כמו כן, יש לאפשר גם למשקיעים לחזור ולרכוש דירות במרכז הארץ, שכן על אף הרצון המובן של הממשלה לנווט זוגות צעירים לפריפריה עדיין רבים מהם יעדיפו לשכור דירות במרכז הארץ".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים: "סוף סוף צעד חשוב בכיוון הנכון. ראשית, סתימת הגולל על מחיר למשתכן, תכנית מיותרת שעלתה למשלם המיסים מיליארדי שקלים. שנית, הכיוון של המרכז מסבסד את הפריפריה הינו נכון, אולם על המדינה לחשוב גם איך מקדמים הרבה יותר התחלות דיור במרכז הארץ, זאת באמצעות הגדלת הזכויות לקבלנים במרכז הארץ ב-30 אחוזים באמצעות שבס-כחלון ולאחר מכן הקבלנים ישווקו 30 אחוזים מהדירות במחירים מופחתים לזכאים. עם כל הכבוד לפריפריה, רוב הישראלים רוצים וירצו לעבוד לגור ולבלות במרכז הארץ, וצריך לקחת זאת בחשבון". 

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "הכיוון של ביטול מחיר למשתכן נכון ואפילו מתבקש, אבל צריך לייצר מנוף לפינוי בינוי כולל בפריפריה באמצעות הגדלת זכויות לקבלנים ו/או קרקע משלימה. אינני מזלזל כלל ועיקר בדיור בר השגה בפריפריה, אולם לטווח הארוך חשוב שמדינת ישראל תשקול איך משדרגים את ערי הפריפריה ומביאים לשם אוכלוסיות חזקות. את זה ניתן יהיה רק אם ייצאו שימושים מעורבים, מגורים בשכונות חדישות, עם הרבה תעסוקה, משרדים ומסחר". 

שמוליק כהן שמאי מקרקעין // צילום: דובי שמחי
שמוליק כהן שמאי מקרקעין // צילום: דובי שמחי

שמוליק כהן, שמאי מקרקעין: "תוכנית הדיור החדשה עליה הוכרז היום מהווה בשורה חיובית אך עדיין מוקדם להכריז עליה כפתרון למצוקת הדיור. הבשורות החיוביות הינן מיקוד בפריפריה ולאו דווקא באזורי הביקוש וקביעת מחירי יח"ד לא ע"י מכרז למחיר הנמוך ביותר אלא ע"י השמאי הממשלתי הראשי. המיקוד בפריפריה הוא טוב ונכון ויעודד אוכלוסיות יעד לרכישת הדירה ויפחית את המגמה של זוגות צעירים מבוססים לקנות יח"ד באזורי המרכז כהשקעה ולא לטובת מגורים. הורדת מס הרכישה לדירות יד שניה תמשוך יותר משקיעים ופחות זכאים ולנ"ל עלולה להיות השפעה בעליית מחירים בשוק שכירויות.וחמור מכל – אחרי אינסוף תוכניות להורדת מחירי הדיור כגון תוכנית מע"מ 0, מחיר למשתכן וכיום מחיר למשתכן בפריפריה אני מעריך שהבעיה העיקרית היא המסר לציבור (רוכשים וישמים כאחד) ששוב אין תוכנית אסטרטגית לטווח ארוך וחוצת משרדים אלא יותר "שליפת" תוכניות שיותר נותנות מענה פוליטי מאשר מקצועי". 

ישראל אברמוב // יחצ
ישראל אברמוב // יחצ

ישראל אברמוב, מנכ"ל קבוצת אלד פסגות: "דווקא כעת, כשמחיר חמשתכן חזר לעולם שכולו טוב, שומה על משרד השיכון להציב את נושא ההתחדשות העירונית בעדיפות עליונה. הנוסחה שהציע ליצמן הינה מעניינת, אולם חסר לי הדגש על פינוי בינוי ותמא 38, הן במרכז הארץ והן בפריפריה". 

עו"ד רועי הכט // צילום:  רותם שביט
עו"ד רועי הכט // צילום: רותם שביט

עו"ד רועי הכט, שותף וראש מחלקת מקרקעין במשרד שביט בר-און גלאון צין ושות': "הרעיון ליצור שוני בשיטת התמחור בהתאם לאזורים בהם משווקות הקרקעות על ידי המדינה – יש בו היגיון כלכלי. עם זאת, שיטה שבה הקרקעות במרכז מתומחרות גבוה, לא כל שכן, מתוך מחשבה "לממן" את הפריפריה, מרחיקה אוכלוסיות צעירות ותוססות ממרכז המדינה, ומנציחה את המצב הדמוגרפי והסוציואקונומי של שכונות מגורים מוחלשות בפריפריה. חשוב ששר השיכון החדש יפעל לכך שתמהיל ותכנון הפרויקטים החדשים יהא בו למלא את הצרכים של כל הזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור, וודאי ללא תלות בהשקפה דתית, תוך יצירת מעגלים חברתיים מגוונים ושטחי תעסוקה ומסחר תומכים".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות