banner
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

מלחמת ליצמן בכ"ץ: יתנגד לתוכנית הכלכלית אם לא יקבל את התקציב והסמכויות

ענף הנדל"ן של ישראל 2020: שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, לא אוהב את הנגיסה של שר האוצר בתקציבי וסמכויות המשרד ומתכוון למלחמה על האצבע שחותמת על הצ'קים וקובעת את מדיניות התכנון בישראל

השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, פנה היום לשר האוצר, ישראל כ"ץ בעקבות התערבותו של כ"ץ בתחום הדיור והנדל"ן במסגרת התוכנית הכלכלית וכנגזרת מכך, בשורה ארוכה של צעדים שבכוונתו להכניס לחוק ההסדרים ולקדם כהצעות חוק. 

ליצמן מתח ביקורת על התוכנית שהציע כ"ץ לראש הממשלה, וציין כי: "מעיון ראשוני בהצעות עולה כי העיקר חסר מן הספר, שכן היעד המרכזי העומד לנגד עיננו, המבוסס על מדיניות הממשלה והחלטותיה, הינו לאפשר למשקי בית צעירים לרכוש דירה במחיר מופחת  ולהביא לשינוי במגמת העלייה במחירי הדיור באזורי הביקוש וחשוב מכך בפריפריה". 

עוד ביקורת שמותח ליצמן, מצביעה על התעלמות מהחלטות גורמי המקצוע, לרבות המלצות על שינוי בשיטות השיווק, העמקת סבסוד הפיתוח בפריפריה וסיוע לזכאים בפריפריה באמצעות משכנתאות ומענקים. ליצמן מבקש על פניו, במילים אחרות, להתאים את התוכנית הכלכלית לתוכנית המקצועית, הכוללת שורה של צעדים דרמטיים לשינוי המדיניות התכנונית הקיימת במדינה ישראל. בין היתר, מדובר בקידום מכרזי דיור בהישגי יד שעליהם יחולו שינויים להגברת התחרותיות ומקסום הקרקע מההכנסות באזורי הביקוש, תוך הסטת תוספת ההכנסות להאצת השיווק בפריפריה באמצעות העמקת סבסוד הפיתוח. עוד מדבר ליצמן על מענקים לדירות חדשות ויד שנייה לזוגות צעירים לטובת רכישת דירות זולות בפריפריה והותרת ההטבה הממשלתית בידיהם. 

בהקשר זה, מציין ליצמן את הצורך במתן הלוואות מסובסדות לרוכשים חסרי דירה בפריפריה ומס מופחת למשקיעים רוכשי הדירות בפריפריה, ומנגד, השארת מס גבוה למשקיעים באזורי הביקוש. עוד עוסקת התוכנית המוצעת בפטור מהיטלי השבחה לביצוע תשתיות על ידי משרד השיכון ורמ"י (רשות מקרקעי ישראל). 

במקביל, ליצמן מתעקש על ביצוע רפורמה במבנה הפיננסי והתקציבי של רמ"י, חיזוק מעמדה של מועצת מקרקעי ישראל והרחבת פעילות רמ"י בשיווק ופיתוח מקרקעין. כזכור, ליצמן קיבל לאחרונה סמכויות נרחבות לעמוד בראשות רמ"י וכעת הוא דורש את "הקטנת הבירוקרטיה בפעילות רמ"י ומשרד השיכון בשוק הנדל"ן. עוד הוא דורש, "טיוב והקלת הרגולציה בתחומי הבנייה", מה שמתיר בידי השר החדש סמכויות "עוקפות" בירוקרטיה, שמחד עלולה להוות חסם להתקדמות פיתוח הארץ ומאידך, נועדה לשמור על כללי המינהל התקין והפיקוח והבקרה על החלטות שר הבינוי והשיכון. 

ליצמן תוקף את החלטת משרד האוצר להקצות עד כ- 40 מיליארד שקל מהתקציב שתחת ניהולו ברמ"י לטובת פרויקט המטרו, בטענה כי ההחלטה בוצעה "ללא מקור תקציבי ברור". במילים אחרות, יותר מאשר פרויקט המטרו, שר השיכון והבינוי ככל הנראה מודאג מהאפשרות שהתקציב שניתן לו יתחלק למשרדים נוספים.  

"אבקש את הסכמתך לכך שתהליך התקציב והתוכנית הכלכלית לשנים הבאות יכלול שינויים מבניים", כותב ליצמן לכ"ץ ובתוך כך, מודה כי קיים משבר נדל"ן חמור במדינה. למען הסר ספק, ליצמן לא באמת מבקש את רשותו של כ"ץ וחותם את מכתבו באמירה ברורה של קריאת מלחמה: "אני אוכל לתמוך בתקציב מדינה אשר יכלול הצעות המהוות מדיניות סדורה בתחום אחריותי". או במילים אחרות- אם כ"ץ לא יושיט יד לליצמן, האחרון צפוי להתנגד לתוכנית הכלכלית.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות