שר האוצר, ישראל כ"ץ // צילום: דוברות האוצר

שר האוצר מתערב: מעביר תכנית להתחדשות העירונית בחוק ההסדרים

השר האוצר, ישראל כ"ץ, אישר מול ראש הממשלה תכנית לביצוע "שינויים מבניים כחלק מהתוכנית הכלכלית", הכוללת הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית בתוך חוק ההסדרים במשק ובאמצעות הקרן להתחדשות עירונית. עוד מציע השר מתווה חדש לתמ"א 38 והיטלי השבחה מוגדלים לרשויות

כרמלה קופר 29.06.2020

שר האוצר, ישראל כ"ץ // צילום: דוברות האוצר

שר האוצר, ישראל כ"ץ, הציג לאחרונה בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שורה של הצעות לשינויים מבניים משמעותיים, בין היתר בענף הנדל"ן. ממשרד האוצר נמסר כי: "ראש הממשלה אישר את התוכנית ונתן אור ירוק להבאתה לאישור הממשלה והכנסת".

בין עיקרי השינויים המבניים, שיובאו בחלק מהצעות החוק שיוגשו לאישור ממשלה, עולה כי שר האוצר מתכוון לגלות מעורבות בתחום ההתחדשות העירונית, שעד כה נוהל על ידי משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. "כחלק ממאמצי הממשלה להגדלת היצע הדיור והאצת הבנייה, תקודם במסגרת חוק ההסדרים תכנית כוללת בתחום ההתחדשות העירונית", מנמקים באוצר, "תכנית זו תאפשר תוספת משמעותית של יחידות דיור במרכזי הערים ובכך תגדיל את היצע הדיור הנגיש לתעסוקה איכותית תוך צמצום זמני הנסיעה, חיסכון בתשתיות, שיפור המרקמים העירוניים  הבנויים, העלאת איכות החיים של הדיירים בשכונות הוותיקות וצמצום הבנייה והפגיעה בשטחים פתוחים". 

בין היתר, התכנית תכלול הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית, לרבות מעטפת תשתיות תומכות לפרויקטים באמצעות הקרן להתחדשות עירונית יחד עם מנהלות עירוניות שיתכללו את קידום ההתחדשות העירונית בתחומן. עוד על פי התוכנית, הרשויות המקומיות יגדילו את הציפוף בערים באמצעות היטל השבחה מוגדל ויצירת ודאות ליזמים ולדיירים על ידי שינוי מדיניות היטלי ההשבחה. עוד מתכוון כ"ץ לפעול למתן הקלות משמעותיות בתחום הסכמות הדיירים, הכוללים את הפחתת הרוב הנדרש לתביעת דייר סרבן יחד עם החלשת הכוח של עברייני בנייה. באוצר לא מסרו פרטים נוספים בעניין זה, כמו גם באשר לתמ"א 38, ואמרו כי התכנית כוללת צעדים ל"צמצום הבירוקרטיה הקיימת בהליך התכנוני ויצירת הליך תכנוני מקוצר חליפי לתמ"א 38". 

עוד כוללת התוכנית מתן אישור ראשוני לקידום פרוייקט המטרו בעלות של 150 מיליארד שקל ויצירת מסגרת חוקית ייעודית שתאפשר את קידום הפרויקט בלו"ז הנדרש למשק ותכלול, בין היתר: תעדוף לפרויקט והערכות לאומית מצד כלל המשרדים והרשויות הממשלתיות, הסרת חסמי תכנון ורישוי, ייעול הליכי הפקעות וכניסה למקרקעין, הסדרת תהליכי תאום תשתיות עם חברות תשתית ורשויות מקומיות, הקמת ועדה ליישוב סכסוכים בין גופי תשתית, הנחייה לקדם הסדרים רגולטוריים ייעודיים לפרויקט, וצעדים נוספים. "מדובר בהגדרת חבילת התקציב והמימון הנדרשת למטרו, לרבות החלטות מנהליות והסדרי חקיקה בנדל"ן ומיסים הנדרשים למימון הפרוייקט, ובהם ניצול מיטבי של תוספת הזכויות לצורך מימון נדבך משמעותי מעלויות הקמת הפרוייקט (Land Value Capture) בדומה לנעשה בפרוייקטים מקבילים בעולם", נמסר מהאוצר. 

בנוסף, מציע השר ייעול תהליכי תיאום תשתיות. "התיאום בין חברות התשתית בשלבי התכנון, הרישוי והביצוע הוא חסם מרכזי לפיתוח תשתיות. מוצע ליצור סטנדרטיזציה בכללים הפיננסיים, להגדיר תיעדוף ממשלתי ומנגנוני דיווח, לטייב רגולציה בחברות המרכזיות, להחיל מודל תמריצים תומך, לקדם מערכות טכנולוגיות – מאגר תשתיות ארצי ומערכת לתאום תשתיות". במקביל, מתכננים באוצר את "קידום ההון האנושי לתשתיות", ומסבירים כי: "קיים פער משמעותי במלאי המהנדסים שצפוי להחמיר לאור הגידול בהשקעה, ביקוש גבוה למקצוע והיצע נמוך של מקומות לימוד. מוצע לקדם מספר צעדים מרכזיים בתחום ובראשם להגדיל את מספר הסטודנטים להנדסה אזרחית, הפחתת רגולציה וחסמים בייבוא הון אנושי הנדסי לתשתיות". 

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "היום הצגתי בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו את הרפורמות המבניות שגיבשתי כשר האוצר בהתאם לעקרונות שאני מוביל. ראש הממשלה נתן אור ירוק לקדם את היוזמות והחקיקה ולהביאם לאישור הממשלה והכנסת, בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו להעברת התקציב. מטרת חוק ההסדרים הנוכחי היא להביא לתחרות, הסרת חסמים ורגולציה בכל התחומים המרכזיים. הדרך הנכונה להתמודד עם המשבר היא על ידי החזרת העובדים למשק, ביצוע רפורמות נרחבות שיביאו לתחרות ולצמיחה ולהחזרת המשק הישראלי לפעילות מלאה".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות