banner
יקי אמסלם // צילום: איציק שוקל
יקי אמסלם // צילום: איציק שוקל

סיכום 2020 בהתחדשות עירונית: "אם רוצים לשחרר חסמים – צריך להוריד את כמות חותמות הגומי בדרך"

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג, לא מצליח להבין למה גם ב-2020 צריך להמתין כל כך הרבה זמן להיתר בניה, ולמה התחנות שבדרך חייבות לעכב ולפעול בחוסר יעילות. עוד סבור אמסלם שאם המדינה תשווק קרקע זמינה לבניה בהיקפים גדולים ותקצר את הבירוקרטיה – הענף יוכל לפעול בצורה נכונה והמחירים לא יהיו חייבים להיות כל כך גבוהים

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג, סבור שההחלטה על עתיד תמ"א 38, קידום בניה מתחמית וגם התיקון החדש בחוק התכנון והבניה שרק החל את דרכו עומדים להיות מאוד משמעותיים ב-2021. במקביל, אמסלם מתריע כי הבירוקרטיה מעכבת תהליכים בצורה מוגזמת וחושב שעל המדינה להפסיק לשווק קרקעות שאינן זמינות לבנייה ולהתמקד והוצאת היצע משמעותי של קרקעות עם תב"ע מאושרות. בכל הנוגע להתחדשות עירונית ממליץ אמסלם לבעלי הדירות כמה דברים שיכולים לתרום לקידום הפרויקט בהצלחה. 

מה היה המהלך או האירוע המשמעותי ביותר בהתחדשות העירונית ב-2020?
"האירוע המשמעותי ביותר לדעתי היה ההתייחסות לתמ"א 38 במהלך השנה. אחרי ההחלטה שהתקבלה ב-2019, ב-2020 היא קיבלה יותר דיוק ומשקל. התחילו לדבר על מה יהיה הלאה, מה יהיה קדימה. את ההשלכות נראה עוד כמה שנים. אומנם עוד אין התקדמות קונקרטית במתווה החדש, אבל יש התחלה. עוד אירוע משמעותי שקרה הוא התחלת דרכו של תיקון 128 לחוק התכנון והבנייה. זה עומד להיות אחד הדברים הגדולים ב-2021 וצפויות לזה עוד המון השלכות. גם לחיוב וגם לשלילה. בנוסף, ברמה האישית שלי ושל הקבוצה, האירוע הכי משמעותי שלנו היה יציקת הרפסודה בפרויקט פינוי בינוי שלנו בחיפה. זה פרויקט שהתחלנו לבנות בשכונת נווה דוד אחרי פינוי של 3 בניינים התחלנו לבנות את הבניין הראשון שיכלול 161 דירות. זה היה לפני מספר חודשים, עם הקורונה וסגרים ומגבלות, ובמהלך עבודה קשה עם אנשים בבידוד". 

איזה מהלך צריך לקדם ב-2021 כדי שההתחדשות העירונית תוכל להתקדם טוב יותר?
"הדבר הכי חשוב שצריך לעשות זו הקלה בבירוקרטיה ובכל הנושא של תחנות הרישוי בדרך לפרויקט. אקדים ואומר שהכל חשוב ואף אחד לא מזלזל בזה, הבדיקות, התחנות בדרך, לפרסם לציבור וגם התנגדויות. אבל כשזה חוזר לרשות, המעבר של החומרים, הבדיקות שצריך לדברים טכניים, אין סיבה שזה ייקח כל כך הרבה זמן כמו שזה לוקח. היום ממתינים בין 3 חודשים לחצי שנה לחשבון אגרות. למה זה צריך לקחת ככ הרבה זמן? אין סיבה. וזה רק קצה הקרחון, כי יש עוד המון נקודות כאלו, גדולות וקטנות. אם רוצים לשחרר חסמים – צריך להוריד את כמות חותמות הגומי בדרך. לצמצם את כמות האנשים שאין צורך אמיתי או מהותי בחתימה שלהם לפרויקט. אפשר את הכל בטופס 4 – אבל שחררו את ההתחלה".

מה המסר הכי חשוב שאתה יכול להעביר לבעלי דירות שרוצים היום לקדם התחדשות עירונית?
"אני ממליץ לבעלי הדירות 3 דברים מרכזיים. דבר ראשון, להיות מגובשים ביניהם. מרבית הפרויקטים נתקעים בגלל ויכוחים פנימיים. אם זה חוסר הסכמה על זכויות, אי הסכמה בבחירת יזם וכד'. צריך גיבוש והסכמה בין כלל בעלי הדירות כדי לפתור את זה. דבר שני – חשוב ללכת עם יזם שיש לו היסטוריה בתחום. זה לא חייב יזם שכבר פעל באותה העיר, אבל כן יזם שיש לו הבנה של הפעילות בהתחדשות עירונית. זה תחום מסובך מאוד, עם רפורמות גדולות במרחקים של שבועות. צריך למצוא חברה שיודעת להגיב לשוק משתנה ומהר. הדבר השלישי, ולדעתי החשוב ביותר, הוא לקחת משרד עו"ד ומפקח מקצועי שילווה את התהליך מול היזמים כמו שצריך. לא כולם מבינים ויודעים הכל".

מה הבעיה המשמעותית ביותר שענף הנדל"ן מתמודד איתה נכון להיום ומה הפיתרון?
"הענף היום מתמודד עם שתי בעיות קריטיות שאינן חדשות. הראשונה היא היעדר היצע קרקע זמינה לבניה עם דגש על זמינה.כי אם המדינה משווקת קרקע שתהיה זמינה רק עוד שנתיים, זה לזרות מלח בעיני בציבור. לא שווה כלום. קרקע בלי תב"ע בתוקף זה פשוט לא רלוונטי. בעיה נוספת היא הבירוקרטיה. חייבים לקהל על היזמים ועל הענף. אני כבר מדבר על זה לפחות 5 שנים, תמיד אותן המלצות, ושום דבר לא מתקדם. אם יהיה שינוי בדברים האלו אז יהיה אפשר לעשות מהפך. אפשר יהיה למנוע את המחירים הגבוהים. זה הכל".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות