banner
אוסטרובסקי 31 רעננה // יעל טומשין אדריכלית
אוסטרובסקי 31 רעננה // יעל טומשין אדריכלית

כשהיזם הוא גם קבלן – בעלי הדירות מקבלים יותר

מהם היתרונות בבחירת חברה יזמית שהיא גם הקבלן המבצע של פרויקטים להתחדשות עירונית? "התמורות לבעלי הנכסים גדולות יותר והם מרוויחים יותר", כך מסביר ליאור פרומר, מייסד ומנכ"ל משותף בחברת גיא לי השקעות

מגדילים 28.06.2021

מיזמי התמ"א כבשו בעשור האחרון את אזורי הביקוש, וישראלים רבים כבר למדו להכיר את התהליך מקרוב ואולם, במשך הזמן עלו על המגרש חברות שידעו לייעל את התהליך המסורבל, ובראשן כאלה שלצד ייזום הפרויקט וניהול הפן התכנוני, הן גם הגוף הבונה והמבצע. ליאור פרומר, מייסד ומנכ"ל משותף חברת הנדל"ן גיא לי השקעות מקבוצת גיא לי, אשר מתמחה בין היתר בייזום, ניהול וביצוע של מיזמי תמ"א 38 באזורי הביקוש, מסביר כי: "רוב חברות היזמות בענף יודעות לעשות שלושה דברים: לאתר קרקעות, לרכוש אותן ולתכנן את מה שייבנה עליהן. לעומת זאת הפן הקבלני, כלומר יכולת הביצוע, חסר להן, ולכן הן נאלצות לפנות למקור חיצוני כדי ש'יעלה על השטח' ויוציא עבורן את הפרויקט אל הפועל".

"העובדה שהכל נעשה תחת קורת גג אחת מייעלת מאוד את התהליך, ומוזילה אותו"
את החברה מנהל פרומר לצד שותפו גיא אליהו, והיא מציעה ייזום וביצוע של מיזמי תמ"א 38 תחת קורת גג אחת, זאת לאחר שקבוצת האם הנה בעלת סיווג קבלני בלתי-מוגבל (ג'5) בפנקס הקבלנים.
על היתרון של יזם שהוא גם קבלן מבצע, הוא אומר מניסיונו הרב כי, "עבור החברות היזמיות מדובר ביתרון גדול. קודם כל ברמה המהותית, הן חותמות על חוזה מול בעלי דירות ורוכשים חדשים, אך בפועל צריכות להתקשר בנוסף גם עם חברת ביצוע. כך, ההסכם ביניהן לבין הלקוחות תלוי במידה רבה בחסדי הקבלן, ביעילות שלו, בעמידה שלו בלוחות הזמנים ובאיתנות הפיננסית שלו. כלומר, מימוש ההתחייבות שנתנו לרוכשי הדירות ולבעלים כבר לא לגמרי בידיים של היזם בלבד אלא נוצרת תלות בצד שלישי. מעבר לכך, היתרון הגדול הוא בחיסכון האדיר במשאבים הדרושים לתכנון וביצוע של פרויקטים. העובדה שהכל נעשה תחת קורת גג אחת מייעלת מאוד את התהליך, ומוזילה אותו".

אם היזמים הם הנהנים העיקריים, זה בטח בא על חשבון הדיירים.
"אז זהו, שבדיוק להיפך. בסופו של דבר ככל שליזם טוב יותר – כך הדיירים בפרויקט תמ"א 38 מרוויחים יותר. כשליזם עולה פחות להקים פרויקט, כך התמורות לבעלי הנכסים גדולות יותר והם מרוויחים יותר. למשל, בפרויקט שהתמודדנו עליו מול ארבעה יזמים אחרים, בזכות אותו חיסכון בעלויות יכולנו להציע לדיירים את התוספת הגדולה ביותר לשטח הדירות הקיימות, ונבחרנו. 

"מעבר לכך, הדיירים נהנים גם משקט נפשי. לכל אורך הדרך הם עובדים מול אותו גורם – מרגע חתימת המכרז, עבור בכל שלבי הייזום והתכנון, דרך הטיפול במחלקת שינויי הדיירים ועד לרגע קבלת המפתחות לדירה החדשה. בפרויקטים מורכבים של התחדשות עירונית, זה דבר מאוד משמעותי שמאפשר לאותם בעלי דירות לישון בשקט". 

השנים האחרונות התאפיינו בפשיטות רגל של קבלני ביצוע רבים, איך נזהרים?
"בשנים האחרונות ראינו קריסות גם של חברות גדולות וידועות. בעלי דירות שמחפשים גורם מבצע לא צריכים להסתכל רק על גודל החברה והיקף הפרויקטים שלה, אלא על דברים אחרים: פרויקטים שלה שבוצעו בהצלחה בעבר, קיומם של מקורות מימון מהימנים ו/או עתודות הון, נכונותם של בנקים ללוות פיננסית את הפרויקט וכמובן – אמינות".  

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות