banner
אסף סימון // רז רוגובסקי | מגדילים
אסף סימון // רז רוגובסקי | מגדילים

"אל תלכו שבי אחרי הבטחות סרק של יזמים"

כך מזהיר מנכ"ל חברת אפריקה התחדשות עירונית, אסף סימון. בראיון מיוחד לתושבי כפר סבא, הוא אומר: "אין את מה שהיה פעם שכל אחד דופק על הדלת ומבטיח בין 20-50 אחוז זכויות בניה. יש מדיניות מסודרת, דיירים יכולים להגיע למנהלת העירונית ולבדוק הצעות של יזמים"

מגדילים 28.06.2021

בשנים האחרונות פועלת בעיר מנהלת התחדשות עירונית שמייצרת ודאות ליזמים, אחד הגורמים שמושכים למקום חברות נדל"ן איתנות. "חברות מקצועיות מחפשות עם מי לדבר", מסביר מנכ"ל אפריקה התחדשות עירונית, אסף סימון, "כניסה של יזמים לרשות מקומית מסתמכת על התנהלות מסודרת. הדבר חשוב גם לתושבים המבינים שיש פה סדר. אין את מה שהיה פעם שכל אחד דופק על הדלת מבטיח בין 20-50 אחוז זכויות בניה. יש מדיניות מסודרת, יש מענה לשאלות דיירים היכולים להגיע לאנשי מקצוע בתוך המנהלת ולבדוק הצעות של יזמים". 

"לבדוק את יכולת ההון של היזם ולא לסמוך על הבטחות סרק"

כניסת חברות גדולות וחזקות לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית התעצמה על רקע מגפת הקורונה וחברות רבות נקלעו לקשיי מימון בקידום פרויקטים להתחדשות עירונית וחלקן הוגדרו כבעלות 'סיכון גבוה'. "פרויקטים של פינוי בינוי הם הליכה בנתיב ארוך, מורכב ומאתגר", מסביר סימון, "מדובר בהליך בו הדייר מוסר את הנכס הכי יקר שלו, כאשר הוא לא יודע מה תהא התוצאה בסוף הדרך. הרבה יזמים יכולים להיכנס לסיטואציות שהם הצליחו לקדם תב"ע (תוכנית בניין עיר) אבל עדיין לא מצליחים להרים את הפרויקט. כמו-כן לפרויקטים כאלה נדרש הון עצמי הנאמד בעשרות רבות של מיליונים. על הדייר לבדוק את יכולת ההון של היזם ולא לסמוך על הבטחות סרק. מכאן שגם חשוב לצעוד עם היזם מתחילת ביצוע הפרויקט עד סופו ללא הכנסת שותפים". 

חברת אפריקה התחדשות עירונית, היא חברת בת של החברה הציבורית אפריקה ישראל מגורים מקבוצת לפידות קפיטל. מדוח החברה לבורסה שיצא לאחרונה עולה כי בשנת 2021 צפויה החברה להתחיל פרויקטים חדשים הכוללים למעלה מ-1,400 יח"ד. מתוך 2,372 דירות הנמצאות בשלבי ביצוע ושיווק, מכרה החברה בשנה האחרונה 1,575 דירות בשווי של 2.1 מיליארד שקל. 

"יש לנו כסף בבית וזה הביטחון שאנו נותנים לדיירים", אומר סימון, "החברה לא נעזרת בגיוסי הון חיצוניים משום גוף ובהיותה ציבורית, גם נוהגת בשקיפות מלאה. לא יכול להיות שאדם נותן את הדירה שלו ליזם ולא יודע מי או מה עומד מאחוריו. החברות הציבוריות הן שקופות לחלוטין".

מה ניתן לקבל בפרויקטים להתחדשות עירונית וממה כדאי להיזהר?

"למדיניות הנהוגה כמעט בכל הרשויות בישראל מאושרת תוספת של 12 מ"ר לדירה, 12 מ"ר מרפסת, מחסן וחניה. כל יתר ההצעות יכולות לסבך את הפרויקט והדיירים. הדיירים צריכים לצאת מהפלורוסנטים ולא להסתנוור מהחיזורים של היזמים בשלבי המכרז. צאו ובקרו בפרויקטים ודברו עם דיירים. גם לעניין בחירת מפקח לבניין, יש לבחור אחד כזה שיש לו ניסיון, שביקר ביותר מפרויקט פינוי-בינוי אחד וקרע את נעליו לפחות פעם אחת. לדיירים אסור ללכת שבי ללא היתכנות כלכלית אמיתית. הדייר צריך לחשוב על דבר פשוט: איך הוא פוגש את הדירה שלו בזמן הכי קצר שיש".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות