banner
עמית דובקין // צילום: חן ליאופולד
עמית דובקין // צילום: חן ליאופולד

ישראל לקראת חציית ה-10 מיליון תושבים ושנת ה-100 לקיומה

איך תראה ישראל של הדור הבא? הערים הגדולות יהפכו למטרופולינים ענקיים, נגור במגדלי מגורים, לא נצטרך להתניע את המכונית מידי בוקר וגם…הערים הקטנות יהפכו לערים גדולות בנות מאות אלפי תושבים // פרשנות

עמית דובקין // צילום: חן ליאופולד

מאת: עמית דובקין

בעיני כל מי שגדל כאן בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה, מדובר היה ב"מדינה קטנה, שברירית ומוקפת אויבים". כל זאת לא בכדי. בישראל הצעירה וקולטת העלייה ההמונית של ראשית שנות ה-50 חיו פחות ממיליון תושבים והיא הייתה אחת המדינות הפחות הצפופות בעולם, עם כלכלה מצומקת המאפיינת מדינת עולם שלישי. 

הערים היחידות בארץ שחצו אז את ה-100 אלף תושבים היו שלוש הגדולות, תל אביב, חיפה וירושלים הבירה(בקושי רב). רק למעטים שבמעטים היה אז רכב פרטי, מקרר ביתי נחשב ללוקסוס, גודל דירה ממוצעת היה כ-50 מ"ר והבניינים הגבוהים ביותר התנשאו לשבע-שמונה קומות בלבד.

כיום, על אף משבר הקורונה, ישראל היא מדינה מערבית בכל המובנים. מספר התושבים בה לקראת יום העצמאות ה-72 נאמד בכ-.9.2 מיליון, פי 15 יותר מאשר ערב קום המדינה ב-1948  ותוך 3-4 שנים נחצה את מספר הקסם, 10 מיליון, כמספר תושבי מדינות אירופיות מן השורה דוגמת בלגיה, שוודיה ופורטוגל.

כיום כבר 16 ערים בישראל חצו את רף ה-100 אלף תושבים, משפחות רבות המחזיקות ברשותן 2 כלי רכב ואף יותר מכך, שטח דירה ממוצעת הוכפל לכ-100 מ"ר בקירוב, המדינה מרושתת ברשת כבישים מהירים, מאות קניונים ומרכזים מסחריים שוקקי חיים וגורדי שחקים בני עשרות רבות של קומות נבנים בכל רחבי הארץ, לא רק "במדינת תל אביב".

ישראל של הדור הבא תהיה שונה לחלוטין לא רק מזו של שנות המדינה הראשונות, אלא תעבור שינויים דרמטיים ביותר גם מבחינתנו אנו. על פי כל התחזיות השמרניות האוכלוסייה אצלנו כמעט תוכפל ובשנת 2048, שנת ה-100 לקיומה, ותגיע למספר הדמיוני של 16-18 מיליון ישראלים, יותר מרוב מדיניות אירופה ותהפוך  לצפופה ביותר בעולם כולו. 

לשם המחשה: מטרופולין תל אביב וגוש דן המורחב, מאשדוד בדרום ועד נתניה בצפון, יגיע ב-2028 לכ-9-10 מיליון תושבים, כמספר תושבי פאריז רבתי וכפליים יותר ממטרופולין רומא.

על מנת להתמודד עם אתגרים אלה, תצטרך מדינת ישראל בשנים הקרובות לעבור מהפיכה טכנולוגית משמעותית ביותר. מהפיכה זו תבוא לידי ביטוי במעבר מכלי רכב המונעים על ידי בנזין לכלי רכב חשמליים אוטונומיים, מה שיאפשר חסכון עצום באנרגיה, זיהום אוויר, רעש, צפיפות ופקקי תנועה בלתי נסבלים. זה יאפשר גם קיצור משמעותי של יוממות, זמני נסיעה מהבית למשרד וחזרה. זה יאפשר להתגורר במרכז המטרופולין, במגדל מגורים, ולא לסבול כמעט מרעש מכוניות, מזיהום אוויר ולא להצטרך להתניע את המכונית מידי בוקר.

וכשם שהערים הגדולות יהפכו למטרופולינים ענקיים, כך גם יהפכו הערים הקטנות והבינוניות דהיום לערים גדולות בנות מאות אלפי תושבים. כל זה יחייב לייצר באותן ערים, למשל מודיעין, מרכזי תעסוקה, בילוי, קניות ופנאי, שיענו על מירב הצרכים של התושבים ולא יצריכו אותם להתנייד לעיר הגדולה לקניות, להצגת תיאטרון או מופע רוק ובמילים אחרות, ייווצר ביזור מ"מדינת תל אביב" גם לערים אחרות שכיום נחשבות לפריפראליות יחסית, שיזכו, כל אחת, לייצר "אוטונומיה" כלכלית, צרכנית ותרבותית, שתעניק לתושבים את מירב הצרכים שלהם.

התחדשות עירונית תהפוך מ"נישה" ללב שוק הדיור. הצורך לנצל כל מ"ר פנוי יהפוך מרע הכרחי לצורך קיומי של ממש, הן ברמת ממשלה והן עיריות שירצו לנצל את משאב הקרקע שברשותן עד תום. יהיה לכך, כמובן, גם שיקול כלכלי מובהק, שכן בזבוז משאב קרקע פנוי לא רק שיפגע בעתודות הקרקע של המדינה, אלא גם שפיתוחו למתחם מגורים חדש יעלה לה פי כמה וכמה יותר מאשר לבצע התחדשות עירונית במתחם עירוני ותיק קיים. 

תמ"א 38 אולי לא תעלם מן העולם, אולם תתמזג בהדרגה אל תוך הפינוי בינוי, כך שבמקום שכונות ותיקות עם בניינים נמוכים מתפוררים, נראה יותר ויותר בניינים חדישים צצים במקומם.

והכי חשוב, שיהיה לכולנו יום עצמאות שמח עם הרבה אנרגיות טובות ובשורות טובות לעתיד!

*כותב המאמר עמית דובקין הינו אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות