banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

לקראת הדיון במועצה הארצית על תוואי המטרו: "נזק מיידי לבעלי נכסים בשל הקפאת היתרים"

את הדברים אומר עו"ד צבי שוב המייצג בעלי זכויות בתוואי התוכנית. עוד על פי עו"ד שוב: "הדיון הקרוב חשוב ומשמעותי מאחר וידונו בו על קביעת התנאים וההגבלות… מדובר בנזק מיידי לבעלי הזכויות ולכן חשוב לדעת מה ההגבלות, כיצד ניתן לחרוג ומי יאשר את החריגה"

המועצה הארצית צפויה להתכנס מחר (ג') ולדון בין היתר בתמ"א 70- תכנית המתאר הארצית לפיתוח מרחב תחנות המטרו. עו"ד צבי שוב, מומחה בנדל"ן ובתכנון ובנייה, המייצג בעלי זכויות בתוואי התכנית אומר כי "הדיון הקרוב חשוב ומשמעותי מאחר וידונו בו על קביעת התנאים וההגבלות תוך הבחנה בין שתי קטגוריות. הקטגוריה הראשונה: מרחק הליכה מתוואי המטרו כאשר מדובר בהקפאת היתרים במרחק של 800 מטר מתוואי קווי המטרו הנמצא בחלק ניכר מגוש דן- תל אביב רמת גן גבעתיים פתח תקווה ועוד. והשנייה: במתחמי התחנות- האזורים מסביב לחלק מתחנות המטרו, במרחק של 100-300 מטר יוגבלו משמעותית מבחינת היתרי בנייה. מה שעומד מאחורי הקפאת ההיתרים באזורים אלה, היא העובדה שתחנות המטרו נמצאות על קרקעות שברובן בעלות פוטנציאל להגדלת זכויות, בין היתר בשל פרויקטי התחדשות עירונית רבים באזורים אלה. לכן, מנהל התכנון לא מעוניין שיהיו עבודות בשטח בזמן העבודה על המטרו. מדובר ב-32 תחנות שסומנו מתוך 109 תחנות, רובן באזור גוש דן".

עוד צבי שוב // צילום: ליאת מנדל
עוד צבי שוב // צילום: ליאת מנדל

עוד על פי עו"ד שוב, הקפאת היתרים זו צפויה ליצור אי וודאות גדולה: "חשוב להבין כי הפגיעה המהותית סביב ההגבלות שיחולו על אזורים של 32 התחנות, נובעת בעיקר מכך שתכנון המטרו עוד לא הסתיים ועל כן, ההגבלות שצפויות יהיו רחבות ולא ספציפיות זאת על מנת שלא יגבילו את תכנון המטרו עצמו. המשמעות היא שלבעלי הזכויות באזורים שיוקפאו בהם ההיתרים, יגרם נזק אדיר כיוון שהם לא יוכלו לעשות שימוש בנכסיהם ותיווצר עננה גדולה. מדובר בנזק מיידי לבעלי הזכויות ולכן חשוב לדעת מה ההגבלות, כיצד ניתן לחרוג ומי יאשר את החריגה. אני מעריך שבניגוד למצבים בהם יודעים מהו כיוון התכנון, במקרה הנל' תכנון המטרו הקדים את תמ״א 70 ולכן מנהל התכנון מקפיא מהר את השטח לתקופה ארוכה ויוצר נזק משמעותי לבעלי הזכויות".

נציין כי הדיון המתוכנן על תמ"א 70 יעסוק בקביעת תנאים והגבלות להיתרי בניה לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבניה, תוך הבחנה בין שתי קטגוריות של הגבלות. קטגוריה ראשונה היא מרחק הליכה מתוואי המטרו- מרחק של 800 מטר מתוואי קווי המטרו – כל השטח הכלול בקו הכחול של ההגבלות. מדובר בחלק ניכר מגוש דן, רוב תל אביב רמת גן גבעתיים פתח תקווה וכו'. הקטגוריה השנייה היא מתחמי התחנות – מרחק של 100 עד 300 מטר מחלק מהתחנות של קווי המטרו – שם צפויות להיקבע הגבלות בנייה משמעותיות. שטח זה כולל חלק ניכר מגבעתיים, אזור כצנלסון דרך השלום-ת"א.

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות