banner
אבישי מאירוביץ // צילום: בית ירושלמי
אבישי מאירוביץ // צילום: בית ירושלמי

השלכות המלחמה: עבודות הרכבת הקלה בירושלים מתעכבות

האם עיכוב בהרחבת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים עלול לפגוע בהתפתחותה? // דעה

אבישי מאירוביץ 25.12.2023

המציאות החדשה בעקבות מתקפת חמאס האכזרית ומלחמת חרבות ברזל הביאה לשינוי מצב בכל הקשור לכוח העבודה הזמין בישראל לעבודות בניית ותשתית. אך בעוד נושא הנדל"ן והמשבר באתרי הבנייה זכו לכותרות רבות, נושא התשתיות, בדגש על מיזמי התחבורה הרבים שאמורים לשנות את חיינו ולפתור את מצוקת הפקקים, נותרו מאחור.

אחד המיזמים הגדולים והמשמעותיים שהעבודה עליו מתעכבת בשל המצב הביטחוני הוא הרחבת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים – הארכת הקו האדום וסלילת מסלול הקו הירוק. העבודות על הפרויקטים הללו תוכננו להתחיל בחודש ינואר בשנה הבאה אך נדחו, ללא צפי למועד חדש, כאשר הסיבה העיקרית לכך היא כאמור מחסור בעובדים.

העיר ירושלים עומדת על סיפה של מהפכה, כאשר לרכבת הקלה תפקיד מרכזי בכך. לצד מהפך הבנייה לגובה ומיזמי ההתחדשות העירונית הרבים שהקנו לעיר גם הכינוי "בירת ההתחדשות העירונית", לרכבת הקלה חלק מרכזי בשינוי הדרמטי שיעבור על עיר הבירה של ישראל בשנים הקרובות. אי קידום הרכבת הקלה יעמיד בסימן שאלה את קידום הפרויקטים הרבים בעיר, בדגש על מיזמי ההתחדשות העירונית

ירושלים עומדת בפני שינוי דומה לזה שעבר על תל אביב בשנות ה-90, ביזור המרכז ופיתוח שכונות השינה של העיר. שכונות צדדיות ומרוחקות מהמרכז נהנות מהתחדשות עירונית מאסיבית הכוללת עירוב שימושים, מגורים, מלונאות ומסחר והופכות את רוב להעיר ל"מרכז העיר". שינוי זה מתאפשר בזכות רישות ופריסה רחבה של קווי הרכבת הקלה.

הקו הכחול הוא הארוך ביותר מבין קווי הרכבת הקלה – 31 ק"מ שיחברו את שכונות גילה ותלפיות בדרום העיר, יעברו בדרך חברון, אל רמת אשכול ורמות בצפון העיר – והבנייה המאסיבית לאורך הקו צפויה להוסיף כאמור מרכזי מסחר ותעסוקה, כמו גם אטרקציות תיירות, אל שכונות כמו רמות וגילה ולהפוך את אזור התעשייה המשודרג והמחודש בתלפיות לאחד הגדולים, החדישים והחשובים בישראל.

לצד התפתחות השכונות, המשך בניית המגדלים שיתנו מענה לדרישה לדיור בעיר, מבלי לגרום למצוקה תחבורתית והחרפת הפקקים בעיר, תלויה בהתקדמות עבודות הרכבת. לירושלים כידוע אין לאן להתרחב מבחינת בנייה, בגלל סוגיות פוליטיות, ערכי טבע מוגן וארכיאולוגיה, והפתרון ההכרחי הוא בנייה לגובה, בדיוק כאן נכנסת הרכבת הקלה כנותנת מענה תחבורתי מהיר ויעיל.

המחסור בפועלים, כתוצאה מאי כניסת עובדים מהשטחים וקושי בהבאת פועלים זרים, מעכב את השינוי ופוגע בהתפתחות העיר, שצמאה לתעסוקה אטרקטיבית שתביא לעיר  אוכלוסייה מתגוררת ועובדת  ולאתרים תיירותיים שיגרמו להזרמת כסף זר לירושלים.

עיר הבירה של ישראל סובלת מעוני ומנטישת תושבים. רק בשבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים לפיה במהלך 2023 (בין החודשים ינואר לאוקטובר שנבדקו) הייתה ירושלים עם מספר העוזבים הגבוה ביותר במדינה, עם 9321 תושבים שהיגרו לערים אחרות, יותר מכפול מאשר העיר שלאחיה ברשימה, תל אביב, עם 4965 נוטשים. הצורך הדחוף לשינוי ברור לכולם.

כל מי שהעיר ירושלים והתפתחותה חשובים לו, חייב להתעשת ולהביא להשקעת המשאבים הדרושים כדי לזרז את פיתוח וקידום עבודות התרחבות הרכבת הקלה בעיר. אסור לפספס את הרכבת הזאת.

*הכותב, אבישי מאירוביץ, הינו סמנכ"ל שיווק בקבוצת בית ירושלמי*

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות