banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

"פגיעה דרמטית בבינוי": הארגונים היציגים בענף הבניה מבקשים להקפיא התכנון למטרו

הארגונים פנו לשרי הממשלה ומינהל התכנון בדרישה להקפיא אישור התוכניות למטרו, בטענה כי התכנון הנוכחי עשוי להשפיע על אלפי דונמים ולמנוע בניה של מאות אלפי מטרים למגורי מסחר ותעסוקה בקרבת המטרו. משרד האוצר: בוחנים את הנושא. מינהל התכנון: הטענות על פגיעה באלפי דונמים מופרכות

התכנון לקווי המטרו, כפי שמקודם היום במוסדות התכנון, עשוי לסכל בנייה של מאות אלפי מ"ר, ואף יותר, של מגורים מסחר ותעסוקה לכל אורך התוואי. כך טוענים באיגוד המהנדסים, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, לשכת שמאי המקרקעין והתאחדות האדריכלים בישראל. ארבעת הארגונים שיגרו לפני מספר ימים מכתב דחוף לשר האוצר ישראל כץ, שר הפנים אריה מכלוף דרעי ושרת התחבורה מירי רגב, בו התריעו נציגי הארגונים שהתכנון עשוי ליצור מצב בעייתי בתחום הבניה וכי יש להקפיא מיידית את הליכי אישור התוכניות עד בחינה נוספת של הנושא. במקביל, שלחו הארגונים המקצועיים גם מכתב מקביל למינהל התכנון ולחברת נת"ע, בו מפורטות ההתנגדויות גם ברמה המקצועית.

"במסגרת פרויקט המטרו, מקודמות לאחרונה תכניות שונות. התכניות מקודמות במהירות דורסנית, תוך הכתבת פתרונות שאינם מידתיים ואינם מקצועיים, הן מבחינה הנדסית והן מבחינה תכנונית. כל זאת, ללא דיונים מעמיקים, ללא תכנון מיטבי וללא שמיעת הגורמים המקצועיים הנוגעים בדבר, כפי שמתבקש בתכנית בסדר גודל שכזה אשר תשפיע באופן דרמטי על התכנון במרכז הארץ בעשור הקרוב (לפחות)", כך במכתב ששלחו הארגונים המקצועיים לשרים הרלוונטיים, "תוצאה של תכנון דורסני זה, הינה הטלת מגבלות הנדסיות חסרות הגיון, הפוגעות ברצועות קרקע ברוחב של 120 מטר על פני כל גוש דן. זאת, בשעה שרוחב רצועת המטרו בפועל הינה 40 מטר בלבד ובעומק 40 מטר בתת הקרקע. אין כל סיבה בהטלת מגבלות על רצועת קרקע ברוחב של פי 3 מרצועת המטרו בפועל, הגבלה זו אינה סבירה!! מאחר ומדובר בפרויקט קווי המתמשך על כ – 150 ק"מ, מדובר בהטלת מגבלות על שטח של כ- 18,000 דונם בכל רחבי מטרופולין גוש דן! רוחב הרצועה המוגבלת בשטח של  120 מטר, ביחד עם העומק הרדוד המוגבל בתכניות ל- 5-10 מטר עומק בלבד, מביאים לתוצאה הבלתי סבירה – לא ניתן יהיה לבנות בנייה צפופה וגבוהה דווקא ברצועה שלאורך קווי המטרו. זאת, בניגוד למטרת תכנית המטרו, תכנית התשתית הגדולה ביותר בישראל בהשקעה של 150 מיליארד שקל – לאפשר בנייה צפופה לאורך המטרו, מבלי להישען על תחבורה פרטית".  

עוד נכתב במכתב כי: "הטלת המגבלות ההנדסיות על רצועות קרקע ברוחב 120 מטר ועל פני שטח של כ- 18,000 דונם ברחבי גוש דן, חותרת תחת ההיגיון שבהשקעות העתק המתוכננות בפרויקט המטרו כשלא יהיה ניתן לבנות בצמוד לקו המטרו, לא דירות, לא תעסוקה ולא מסחר. זאת ועוד, התכנון המופיע בתכניות המטרו, הינו תכנון גס מאוד, אינו מדויק ואשר מאפשר שיקול דעת מאוד רחב ללא בקרה מספיקה וללא כל התחשבות בתנאי השטח ובצרכים העולים מתכנון פרויקט מורכב שכזה".

"אם אי אפשר יהיה לבנות בסמוך למטרו בשביל מה בונים בכלל את המטרו?"

את המכתב מסכמים נציגי האירגונים המקצועיים בשורות הבאות: "אנו מבקשים את התערבותכם הדחופה בהקפאת הליכי אישור התכניות והקמת צוות מקצועי המורכב מהגופים הח"מ, האחראיים בפועל על ביצוע ומימוש תכניות המטרו. כל זאת על מנת להביא למימוש מיטבי, מהיר ונכון של פרויקט המטרו".

במכתב הנוסף ששלחו נציגי הארגונים המקצועיים מציעים האחרונים גם פתרונות אפשריים לבעיה ומסבירים שוב מדוע התכנון המקודם היום בעייתי. בין היתר נכתב במכתב זה תחת הכותרת "פגיעה דרמטית בבינוי בקרבת המטרו" כי: "פועל יוצא של מגבלות המעטפת המקסימאלית לעניין "עומק הרצועה", הינו יצירת רצועה ברוחב של כ-120 מטר עליה יחולו ההוראות לעיל, לכל אורך קווי המטרו. המשמעות הישירה הינה אובדן של אלפי דונמים אשר "הולכים לאיבוד" ללא צורך הנדסי, ואשר ולא ניתן לעשות בהם שימוש חיוני ונחוץ במרחב האורבני הצפוף. כבר עכשיו ניתן לראות כי מגבלות המעטפת המקסימליות הדרקוניות שהוגדרו בתוכנית יפגעו אנושות בפוטנציאל הבינוי בסמוך לקוי המטרו. מדובר בנזק של מיליארדים לענף הבנייה והתשתיות והקטנת פוטנציאל פתרון לבעיית הדיור והצפיפות במרכז הארץ. נתון זה נוגד את הרעיון הבסיסי בהשקעת כ 150 מיליארד שקלים של המדינה בקווי המטרו וזאת על מנת לאפשר בינוי בצמוד אליהם כך שעומסי התנועה יפחתו ודיירי המבנים החדשים יוכלו לנצל את קווי התחבורה הציבורית, אם אי אפשר יהיה לבנות בסמוך למטרו בשביל מה בונים בכלל את המטרו?".

תגובות: "במסגרת ההליך יובאו בחשבון כל השיקולים המקצועיים"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה למכתב כי: "מגבלות הבנייה הנובעות מתכניות המטרו והטענות ביחס אליהן נבחנות כחלק מהליך התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות. משרד האוצר סמוך ובטוח כי במסגרת ההליך יובאו בחשבון כל השיקולים המקצועיים הרלוונטיים, לרבות אלו הכלכליים".

ממינהל התכנון נמסר כי: "פרויקט המטרו הינו אחד הפרויקטים המורכבים ביותר שתוכננו במדינת ישראל ואין ספק שיש לו השלכות רבות על הסביבה הבנויה במרחב. עם זאת, ברור לכולם שהמטרו התעכב שנים רבות בגלל סיבות שונות וככל שיעוכב יהיה קשה יותר לקדמו בתחום הסביבה הבנויה. קידום התכנון מקודם בהליך סדור ואינטנסיבי הנשען על התוכנית האסטרטגית למערכת תחבורה ציבורית משנת 2016 ובחינת ישימות שנערכה בשנת 2019 על ידי חברות בינלאומיות המתמחות בפיתוח מערכות מטרו. התוכניות נשענות, בין השאר, על הפרקטיקה העולמית והמגמות בערי ה-OECD המובילות מחד, והתנאים המקומיים מאידך. באשר למגבלות הבניה מעל לתחנות ותוואי המטרו – עקרון תכנוני מוביל במיקום התחנות הינו שירות מיטבי לנוסע, לשם כך מוקמו תחנות המטרו בעומק רדוד ככל הניתן, זאת כדי להבטיח זמני הגעה מינימליים ומעבר מהיר בין אמצעי התחבורה השונים. היבט זה משליך על עומק המנהרות ומכאן נובעות מגבלות הבניה מעליהן.  על מנת לצמצם את מגבלות הבניה, מוקמו המנהרות, ככל הניתן, מעל דרכים, לפיכך הטענה כי ישנה פגיעה באלפי דונמים מופרכת מיסודה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות