banner

"היזמים צריכים להיכנס להליכים תכנונים עוד לפני חתימות ולקחת סיכון מסוים"

מיוחד לאולפן "מגדילים TV": דודו מנצור, ראש מינהלת התחדשות עירונית ראשל"צ ואלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית בשיחה  על תוכנית ייחודית לניוד דיירים בין השכונות, המתחם החדש שייבנה בעיר וראש עיר שרוצה התחדשות עירונית. מנצור: "ברגע שהתחילה הבנייה התושבים הבינו שאנחנו רצים איתם". מריאש: "כשמגיע ראש עיר שרוצה אז הדברים קורים"

שני אנשי שטח בכירים בתחום ההתחדשות העירונית בישראל, דודו מנצור, ראש מינהלת התחדשות עירונית ראשל"צ ואלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית, התארחו באולפן "מגדילים TV" וסיפרו על התקדמות התוכניות הייחודיות לעיר, הענות גוברת מצד הדיירים וגם, על העיכובים שבדרך. 

דודו, אפשר להגיד שאחרי לא מעט קשיים, השנה הצלחתם לדהור קדימה?
"המינהלת העירונית ברמת אליהו עוסקת בפינוי של 2,600 יח"ד בבנייני רכבת ישנים, לטובת בניית 9,000 יחידות חדשות, עם קרקע משלימה. השנה התחילה הבנייה וברגע שהיא התחילה בבנייני הפיילוט, מבחינת התושבים, הכל מתחיל לזוז. יש לציין כי הסכם העקרונות בין המדינה לעירייה נחתם בסוף שנת 2014 והמינהלת הוקמה ב-2016, כך שיחסית לפרויקטים מסוג זה, לא מדובר בהרבה זמן".

אלכס, אתם אחת מחברות היזמות הגדולות בארץ להתחדשות עירונית, איך מתמודדים עם תהליך כל כך ארוך להקמת מתחם?
"אחד הקשיים הוא הליכי התכנון, בסופו של דבר הדיירים יודעים לבחור ביזמים הגדולים ולצאת לדרך ואז אנחנו מוצאים את עצמנו מתמודדים עם הליכי תכנון מאוד ארוכים ואין שום סיבה שהליכים ייקחו 5-7 שנים. לדוגמא, במתחם הראשון שעלינו איתו על הקרקע  בחולון, הליכי התכנון ארכו פחות מארבע שנים לתב"ע (תוכנית בניין עיר) ופינוי הדיירים. 

"חשוב להדגיש שאי אפשר להטיל את כל האחריות על הרשויות, גם היזמים צריכים להיכנס להליכים תכנונים עוד לפני חתימות ולקחת סיכון מסוים. להגיע לחתימות של 80% מהדיירים ואז להתחיל לתכנן – יוצר פער של שנים. נקודה נוספת היא הרשויות, שצריכות להבין שמושקע רצון, כסף ואנרגיה מצד היזמים ואם רשות לא רוצה היא צריכה להגיד שהיא לא רוצה אבל לא לגרור רגליים, תעבדו איתנו בצורה תכליתית. תגיבו לנו, תגדירו מה אתם רוצים ותרוצו איתנו".

דודו, אושרה להפקדה תוכנית נחלת עלית עם קרקע משלימה לפינוי בינוי בשכונת רמת אליהו, איך זה בדיוק יעבוד?
"תב"ע רמת אליהו מדברת על ההתחדשות של כל השכונה והיא אושרה להפקדה בפברואר 2020 וכן, בספטמבר השנה הופקדה תוכנית נחלת יהודה עילית שמהווה קרקע משלימה, כלומר חלק ממשפחות רמת אליהו יעברו להתגורר בנחלת יהודה". 

אלכס, אפשר להגיד שאתם פועלים בתחום שסובל מחוסר ודאות?
"הרשות להתחדשות עירונית הסדירה את התמורות ויצרה ודאות. היום יותר קל לרתום את הדיירים, בלוחות זמנים קצרים וזה מדרבן אותנו כיזמים לבוא ולקדם יותר מתחמים. 

"בראשון לציון לדוגמא, ראש העיר דוחף את תחום ההתחדשות העירונית קדימה, כרגע אנחנו מקדמים שם תוכנית מדהימה של מתחם עירוב שימושים, הכוללת פינוי תחנת דלק, בניית 280 יח"ד ומסחר. בא לומר, כשמגיע ראש עיר שרוצה אז הדברים קורים".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות