banner
ארז כהן // חן ליאופולד
ארז כהן // חן ליאופולד

האם בחסות משבר הקורונה הדיקטטורה מחלחלת לרשות מקרקעי ישראל?

"מעולם לא נתקלתי בהחלטה הגובלת בדיקטטורה של ממש, דוגמת ההחלטה שנתקבלה במחשכים על ידי מועצת רשות מקרקעי ישראל בימים האחרונים. החלטה זו מעקרת לחלוטין את סמכותם ואת תפקידם של שמאי המקרקעין והופכת אותם בפועל לרובוטים חסרי משמעות" // דעה

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

מאת: ארז כהן

אודה על האמת: בעשרות השנים שבהם אנוכי ומשרדי פעילים ומייצגים את מיטב הגופים המובילים במדינה, כולל התקופה בה שימשתי כיו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נתקלתי בלא מעט החלטות דרקוניות הפוגעות בסקטור כזה או אחר, כולל כאלה שיש בהן פגיעה ממשית בזכויות הפרט. 

אולם מעולם לא נתקלתי בהחלטה הגובלת בדיקטטורה של ממש, דוגמת ההחלטה שנתקבלה במחשכים על ידי מועצת רשות מקרקעי ישראל בימים האחרונים. החלטה זו מעקרת לחלוטין את סמכותם ואת תפקידם של שמאי המקרקעין והופכת אותם בפועל לרובוטים חסרי משמעות.

מדובר, לכאורה, בהחלטה טכנית יבשה, תיקון  לפרק 4.2, המאפשר למועצת רשות מקרקעי ישראל, להחליט בעצמם(!) אם השגה(ערעור) על שומה שנקבעה על ידי וועדה שבה כלולים שמאי מקרקעין, הינה מחייבת או שהינה בגדר המלצה בלבד. ומה שלא פחות חמור: חברי מועצת רמ"י החליטו, ובניגוד גמור למה שהיה בעבר, שהם יהיו צד בקביעת חברי וועדת ההשגה, כולל שמאי המקרקעין החברים בה. 

החלטה זו, אדגיש, נקבעה ללא התייעצות כלל עם משרד המשפטים והשמאי הממשלתי הראשי, שלא במקרה שלח מכתב  תגובה נזעם לשר המשפטים בו טען, ובצדק רב, שהחלטה זו מייתרת את עבודת השמאים, כולל השמאי הממשלתי הראשי, שהופך בפועל לרובוט חסר סמכויות לחלוטין.

אין לי ספק שמועצת רמ"י ניצלה את משבר הקורונה על מנת להעביר החלטה דיקטטורית שפוגעת אנושות לא רק בעבודת שמאי המקרקעין, אלא גם בזכויות הקניין של הפרט והופכת את החוק בכלל במדינת ישראל ללעג ולקלס. יש בכך גם לייתר לחלוטין את תפקידם של אותם שמאי מקרקעין היושבים בוועדות המחוזיות ומשמשים במקרים רבים כ"חומת מגן אחרונה" בין מוסדות השלטון, קרי רמ"י לבין זכויות האזרח הקטן. 

החלטה זו, לפרוטוקול, מבטלת בפועל את האפשרות של האזרח לערער בפני רמ"י, שמייצגת המדינה, על חיוביו. גם תגובת רמ"י לביקורת העזה שהוטחה נגדה, הן על ידי השמאי הממשלתי הראשי והן על ידי לשכת שמאי המקרקעין, הינה בבחינת לעג לרש. רמ"י כתבו בין היתר כי מדובר, לכאורה, בהחלטה טכנית, שמטרתה ליצור תיאום בינה לבין השמאי הממשלתי הראשי לגבי הרכב וועדות הערעור שבהם יושבים שמאי מקרקעין.  

השמאי הממשלתי הראשי, אוהד עיני, כתב בתגובה מכתב חריף במיוחד לשר המשפטים אמיר אוחנה, עם עותקים לכל צמרת המשרד וצמרת רמ"י, בו הודיע על הקפאת הטיפול בכל ההשגות על שומות רמ"י, עד שגזירה זו תתבטל.

אישית לא רק שאני מסכים עם השמאי הממשלתי הראשי, אלא יתרה מכך: החלטה "טכנית" זו של רמ"י מבטלת  לחלוטין את יכולתו של השמאי הממשלתי הראשי בוועדת ההשגות לדון באופן אובייקטיבי ושקוף, ומהווה התערבות באופן בוטה בשיקול הדעת של שמאי מקרקעין בנושאים קריטיים דוגמת היקף עסקה, הוצאות פיתוח, פרשנות תכנונית ועוד. 

כמו כן, העובדה שמועצת רמ"י תקבע את הרכב וועדות ההשגות(ערעורים על שומה), הינה בבחינת "שופט השופט את עצמו", תופעה המזכירה מאוד משטרים דיקטטורים חשוכים, שלא לדבר על כך שמעתה ואילך החלטות וועדות ההשגות הינן, אליבא דמועצת רמ"י, בבחינת המלצה בלבד.

נשאלת השאלה, מה גרם למועצת רמ"י לקבל החלטה דיקטטורית זו? 

התשובה לכך פשוטה בתכלית: היו לאחרונה לוועדות ההשגות  מספר החלטות שחייבו את רמ"י לבצע החזרים משמעותיים לבעלי  הקרקע בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. 

סיבה נוספת: רמ"י איננה מוכנה להכיר בכך ששמאים מטעמה עורכים לעיתים קרובות שומות לצורכי חיוב בעלי הקרקע, המבוססות על הנחות שגויות בעליל(!) שנשענות לעיתים קרובות על הנחיות שניתנות ע"י פקידי הרשות עצמם.

לפרוטוקול: במדינה דמוקרטית אין רשות מס ציבורית שאין עליה מנגנון פיקוח. נקודה. ברם, רשות מקרקעי ישראל החליטה ככל הנראה לצפצף על מנגנוני הפיקוח על החלטותיה ולנסות לנטרל לחלוטין  את חומת המגן האחרונה שיש לבעלי הקרקע הנישומים , קרי שמאי המקרקעין ולהפוך את השמאי הממשלתי הראשי לחותמת גומי לקביעת ערך למ"ר, ללא כל שיקול דעת. 

על כן אני רואה במכתבו של השמאי הממשלתי הראשי, אוהד עיני, לשר המשפטים אמיר אוחנה, בבחינת ניסיון אחרון להציל את האינטרס  הציבורי ולמנוע מרמ"י לתקוע את המסמר האחרון בארון הקבורה של שוק הנדל"ן במדינת ישראל!

*כותב המאמר ארז כהן, הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות