banner
תל אביב // depositphotos
תל אביב // depositphotos

השוק מוצף בדירות למכירה בגלל הקורונה? הנתונים מעידים אחרת

השיעור הגבוה של המשכנתאות המוקפאות, הקורונה הכלכלית וגם היקפי האבטלה והחל"ת הגבוהים גורמים לשאלה אחת גדולה לרחף באוויר בחודשים האחרונים. האם בעלי דירות מתקשים בתשלומי המשכנתאות ומתחילים להוציא את הדירות למכירה. כדי לנסות ולענות על השאלות הללו ביקשנו מאנשי אתר יד 2 שיבדקו עבורנו כמה דירות עומדות למכירה מאז תחילת השנה, כל חודש. התוצאות מפתיעות? תלוי את מי שואלים

בחודש מרץ האחרון הקורונה נכנסה לחיינו ומאז שום דבר כבר לא אותו הדבר. בכל הקשור לעולם הנדל"ן, אחד הנתונים המשמעותיים שהקורונה הביאה איתה הוא הקפאת המשכנתאות מצד בעלי הנכסים. בשיא המשבר היה מדובר על כ-25% מכלל המשכנתאות שהוקפאו, ומאז הנתון ירד והתייצב על סביב 11% באוגוסט וסביב 12% בספטמבר. מדובר בירידה משמעותית, אבל צריך לזכור שעדיין מדובר בנתון גבוה לעומת התקופה שלפני הקורונה – אז שיעור המשכנתאות המוקפאות היה נמוך משמעותית – סביב 3% בלבד. 

אחת הטענות, או יותר נכון אחד מתרחישי האימים שנשמעים מידי פעם, מתייחסים ליום בו הבנקים יחליטו להפסיק לאפשר ללווים להקפיא את התשלומים. אז, אומרים רואי השחורות, המון בעלי דירות שאין באפשרותם להמשיך ולשלם את המשכנתאות יישארו ללא ברירה ויעמידו הדירה למכירה. דבר כזה עשוי לגרור הצפה של דירות לשוק, על ידי מוכרים שלחוצים למכור ואת ההמשך אפשר לדמיין. במקביל, יש גם מי שטוען שאנשים לא ממתינים ליום בו הבנק יסגור את הברז, וכבר היום החלו בעלי דירות שנמצאים בקשיים בעקבות הקורונה, או בכלל, להוציא נכסים למכירה. אם זה נכון, אנחנו צריכים לראות עליה לא מבוטלת במספר הדירות שעומדות למכירה.

כדי לנסות ולקבל תמונת מצב של היצע הדירות שעומדות למכירה, או יותר נכון תמונת מצב של השינוי בהיקפי הדירות שיצאו למכירה בחודשים האחרונים ביקשנו נתונים מאתר יד 2. הנתונים שקיבלנו הם מספר המודעות שהתפרסמו כל חודש למכירת דירה. אם אחד התרחישים המופיעים לעיל נכון, הנתונים אמורים  להעיד על עלייה משמעותית במספר הדירות שיצאו למכירה. 

אבל, הנתונים מעידים יותר מהכל על יציבות בסופו של דבר. נכון, בחודשים מרץ-אפריל-מאי הייתה נפילה במספר המודעות. כ-84 אלף מודעות ברמה הארצית לאחר שבחודשים שלפני הקורונה מדובר על למעלה ממאה אלף מודעות בחודש. אבל די מהר לאחר מכן המודעות חזרו להתפרסם בהיקף לא מבוטל, ואפילו עם פיצוי על תקופת הסגר הראשון. בחודשים יוני-יולי מדובר בכ-108 אלף מודעות למכירה, ומאוחר יותר ירידה קלה. בחודש אוגוסט מדובר על כ-104.8 אלף מודעות, בחודש ספטמבר על כ-100 אלף מודעות ובחודש אוקטובר מדובר על כ-102.4 אלף מודעות. רמה דומה לחודשים בהן הקורונה הייתה עוד רק דיווח חדשותי רחוק בסין.

בשורה התחתונה נראה שנכון להיום התחזית השחורה על הצפת השוק הדירות עוד לא ממש מקבלת חיזוק מנתוני המודעות. עם זאת, אי אפשר שלא להתייחס לעובדה שהבנקים עדיין מאפשרים את דחיית המשכנתאות ודמי האבטלה כמו דמי החל"ת עדיין זורמים. מה יקרה בחודשים הבאים? זו כבר שאלה אחרת.  

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות