banner
Close-up Of Male Judge In Front Of Mallet Holding Documents

קנס של 14,400 שקל בלבד לתאונת עבודה בתמ"א 38

כעבור 4 שנים: רק מחצית מגובה הקנס המרבי הוטל על החברה היזמית בעקבות תאונת עבודה בפרויקט תמ"א 38, בין היתר מאחר והרשויות לא ביצעו חקירה לאירוע. על הבעלים והמנהל של החברה נגזר קנס של 12,960 שקל

החברה היזמית "משה בן דוד חברה לבניה בע"מ" ובעליה, שהורשעו בעבירות של אי ניהול פנקס הדרכה ואי מתן הדרכה לעובד במקום העבודה ישלמו קנס של עשרות אלפי שקלים, כך גזר לאחרונה בית הדין האזורי בחיפה.

החברה הורשעה לאחר שאחד העובדים בפרויקט תמ"א שביצעה החברה נפצע באורח קשה בתאונת עבודה. מגזר הדין עולה כי החברה ביצעה בנייה של בניין לשדרוג לפי תמ"א 38 ברחוב איינשטיין בחיפה בסוף חודש אוקטובר 2014. במהלך העבודות, עת שהה העובד בקומת הקרקע באתר הבנייה, נפל חפץ על ראשו וגרם לו לשברים בגולגולת. העובד פונה לבית החולים כשהוא מחוסר הכרה.

יצוין כי בהכרעת הדין זוכו הנאשמים מהעבירה המיוחסת להם בכתב האישום בדבר אי מסירת מידע עדכני לעובדים בדבר הסיכונים במקום.

אירוע התאונה כלל לא נחקר
בטיעוניה לעונש עמדה המאשימה על הערכים המוגנים בהתייחס לעבירות בהם הורשעו הנאשמים. לטענת המאשימה יש להתחשב בתכליתם של דיני הבטיחות לספק סביבת עבודה בטוחה ולשמור על חייו ושלמות גופו של מי שנמצא באתר, כמו גם לצמצם את ההשלכות הכלכליות של תאונות עבודה.

מנגד, הנאשמים טענו כי אין להתחשב בעניין התאונה בקביעת מתחם הענישה. בעניין זה נטען כי שמירה על הערכים המוגנים הנוגעים לשלמות חייהם וגופם של העובדים באתר הייתה אמורה להתבטא בחקירה מקיפה של נסיבות התאונה, מה שלא נעשה בנסיבות העניין. הנאשמים הדגישו כי  לא הוגש נגדם כתב אישום המייחס להם עבירות לעצם גרימת התאונה ועל כן אין להחמיר בעונשם, משאירוע התאונה כלל לא נחקר. הם הוסיפו מהעבירה היחידה שאותה ניתן לקשור לאירוע התאונה, זו הנוגעת לאי מסירת מידע עדכני אודות הסיכונים בסביבת העבודה, זוכו הנאשמים במסגרת הכרעת הדין.

מנהל החברה היזמית ביקש מבית הדין להתחשב בכך שהוא נעדר עבר פלילי בתחום הבטיחות בעבודה והדגיש כי במשך 40 שנות פעילות בתחום הבניה לא הוגש נגדו כתב אישום, וכי החברה היזמית בבעלותו מקפידה על קיום הוראות דיני הבטיחות בעבודה. עוד הסביר הנאשם כי המניע להגשת כתב האישום הוא פניות למאשימה על רקע תביעה אזרחית המתנהלת בנוגע לאירוע התאונה. לבסוף ציין הנאשם כי הוא לוקח אחריות על מעשיו ומבין כי אסור שיקרה מה שקרה באתר.

השופטת דניה דרורי קבעה בגזר הדין: "בענייננו יש לקבוע כי העבירות בהן הורשעו הנאשמים מהוות משום אירוע אחד. מדובר בעבירות שבוצעו באותה תקופה על ידי אותה המעסיקה, ואשר מתקיים ביניהם קשר הדוק ובל יינתק. לעיתים ביצוע העבירה הנוגעת לאי ניהול פנקס הדרכה תתמוך בהוכחת ביצועה של העבירה הנוגעת לאי העברת הדרכה לעובדים. בנסיבות אלו, קביעת מתחם ענישה הולם לכל עבירה בנפרד תהיה מלאכותית.  לאור זאת, יש לראות בביצוע העבירות אירוע אחד בגינו יש לקבוע מתחם ענישה כולל אחד.

בסמוך למועד הביקורת נושא ההליך נפגע עובד בראשו באתר. בהכרעת הדין נקבע כי מדובר בעובד שלא זכה להדרכה עם תחילת העסקתו.

"עם זאת, כפי שהודגש בהכרעת הדין, נסיבות התאונה בה נפגע העובד לא נחקרו ונותרו עמומות לאחר שהרשויות המתאימות לא פעלו למיצוי נסיבות החקירה ואף לא חקרו את מנהל העבודה. מכאן שבענייננו לא ניתן בהכרח לזקוף את אירוע התאונה באופן ישיר לחובתם של הנאשמים. בהתחשב במכלול השיקולים כמפורט לעיל, מהות העבירות בהן הורשעו הנאשמים וכלל הנסיבות, אני סבורה כי יש להעמיד את מתחם הענישה ביצוע העבירות שלפנינו על הטווח שבין 45% ל – 75% מהקנס המירבי (קנס מרבי לשתי העבירות  28,800), היינו בין סך 12,960 ₪ לסך 21,600 ₪".

עוד קבעה השופטת: "ניתן לזקוף לזכותם של הנאשמים העדר עברם פלילי בתחום דיני הבטיחות לאחר 40 שנות פעילות בתחום הבניה. בנוסף, בנסיבות המקרה יש לשקול לקולא בעניינם של הנאשמים את התנהלותן של הרשויות והיעדר מיצוי של החקירה בעניין נסיבות התאונה, מה שהוביל ככל הנראה לאכיפה חלקית. לקולא יש לשקול עוד את נטילת האחריות מצידו של הנאשם".

בסופו של דבר גזרה השופטת קנס כספי בסך 14,400 שקלים על החברה היזמית (50% מהקנס המרבי בגין שתי העבירות) והתחייבות בסכום זהה להימנע במשך שלוש שנים מביצוע העבירות בהן הורשעה. על הבעלים והמנהל של החברה נגזר קנס של 12,960 שקלים והתחייבות בסכום של 14,400 שקלים להימנע במשך שלוש שנים מביצוע עבירות בהן הורשע.  

השופטת הוסיפה כי במידה והנאשם לא יחתום על ההתחייבות במזכירות בית הדין עד יום 1.1.2019 ניתן יהיה לעצרו ולהביאו בפני שופט לשם מתן התחייבות זו.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות